Slaget vid Axtorna 1565

blom109
Medlem
Kontakt:

Inlägg av blom109 » 27 september 2007, 17:32

Jag ser att det börjar bli konstruktivt här på forumet vilket är trevligt.
Slaget vid Axtorna är en början på något som kan utveckla sig till att bli stort och bra.
MEN man får tänka på att det tar tid och pengar att starta upp en verksamhet. De föreningar som deltar i Axtorna har en stor spridning i tid och kvalité på utrustningen. Det är de som deltar mycket medvetna om.
Jag själv deltog för första gången och är den snygga personen i sandfärgad dräk från 1630-talet. (Jag syns vid kanonerna om ni tar en titt på bilderna)
Det var riktigt trevligt under dessa dagar och jag kommer att återkomma nästa år.

Våra vänner från Bondeuppbådets i Östergötland har en artikel om Den Östgötska pikeneraren anno 1565 på sidan http://www.uppbadet.se/artiklar/Utrustn ... terist.pdf

Kapten GARS när du har fått din rustning så varför inte starta upp en förening i Göteborg anno 1565.

Mvh Blom :D

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 27 september 2007, 23:47

Skall Axtorna kunna utecklas i seriös och historisk riktning så måste man ställa hårdare krav på de deltagande grupperna, då funkar det inte med Gustav II Adolfs knektar eller Karl Knutssons bondekrigare om de än har aldrig så bra dräkt& utrustning för sin valda tidsperiod. Notera att jag inte har något emot de nämnad gruppers gestaltningar så länge de är i rätt kontext, tvärtom så är jag imponerad av en rad detaljer.

Den länkade artikeln är en av de texter som bekymrar mig, den är väldigt ambitiöst skriven men är så fylld av fel att den tyvärr blir grovt missvisande. Felen beror först och främst på en brist på källor då författaren inte har haft tillgång till de viktigaste källorna om Kung Eriks fotfolk men jag tycker nog att tex Petris bok innehåller infroamtion som borde kunnat avhjälpa vissa fel.

Tror det blir svårt att få någon uppslutning kring en såpass udda tidsperiod som Erik XIV's arme särskilt som det är tidskrävande och kostsamt på den ambitionsnivån som jag sysslar med. Iaf om man skall var uppträda som bepansrad knekt.

blom109
Medlem
Kontakt:

Inlägg av blom109 » 28 september 2007, 06:05

Var inte en pessimist det finns alltid folk som har höga krav och vill delta i en förening.
Just för att Erik XIV's tidsperiod är såpass udd, därför behövs det en förening med hög ambitionsnivå. (varför ha en lägre ambitionsnivå?)
Ibland måste man våga för att vinna.

Varför inte börja med att skriva en artikel om denna tidsperiod så att andra får ta del av din kunskap.
För att kunna påverka måste man delta.
Mvh Blom

Användarvisningsbild
Skarek
Medlem

Inlägg av Skarek » 28 september 2007, 22:06

Kapten_Gars skrev:Varför kan man prestera dussintals med uppvisningar i tex Storbrittanien som är både informativa, har hyfsat historiskt korrekta och dessutom bra underhållning för allmänhet?
Jag kan misstänka att anleningen till att storbritannien kan samla lite "seriösare" arrangemang är enligt mig:
1: De är drygt 60 miljoner människor (ca 250 /km^2) medan Vi är Sverige är ca 9 miljoner ( ca 22/km^2). Om man antar att den procentuella delen reenactors är lika stor så är det naturligt att man kan få ihop bättre slag... Rent logistiskt så bor de tätare också, vilket ökar chansen att man kan lura dit folk.
2: De har längre erfarenhet av evenemang likt detta.De började säkerligen en gång i tiden ganska trevande men genom att folk försökate och bättrade sig så blev slagen bättre och bättre. Mig veterligen är Axtorna ett av de första slagen av denna karaktär i Sverige. Jag tror det tar lite prövande innan man får ihop något "perfekt".

Slutligen ser jag alltid huvuduppgiften, vad man än gör ideellt. är att man ska ha roligt. Jag har hitentills haft roligt i Axtorna, så jag är nöjd...
Kapten_Gars skrev:Går man till en av de medverkande gruppernas hemsida så får man läsa en beskrivning av de svenska pikenerarna och deras utrustning som rimmar illa med de källor som finns inklusive de som författaren själv har angett.
Det kan mycket väl vara tolkningsfel pga att författaren inte har haft tillgång till de bästa och mest utförliga källorna. Men det verkar iaf för mig lite märkligt att alla tolkningsfel gynnar den gestaltning gruppen gör av svenska knektar anno 1565.
Angående våra "artiklar". Först och främst var aldrig vårt mål att bli 1560-tals pikenerare. Det var snarare ett snesteg som råkade ta lite mycket fokus...

För det andra så har aldrig artiklarna varit ämnade som något att publicera vetenskapligt. De har skrivits av en av våra medlemmar, då han uppskattar att själv skriva ner ett egen "minne" för saker han/vi kommit fram till när vi försöker reda ut historia. Därmed kan de självklart vara mycket fel i dem... Det har varit tokigt svårt att få tag på goda källor för mycket av den information vi sökt. Man har fått ta det man fått tag på och ibland extrapolerat lite hit och dit. Därmed ingen perfekt historitolkning.

Men har du t.ex. bilder på riktiga 1560-tals pikspetsar som inte blivit kapade av kavalleriet eller lantmäteriet för andra användinngsområden eller framförallt om du har tillgång till bra källor rörande ämnena som skrivs om i texterna så är ingen gladare än vi om vi får tillgång till dem. Finns de uppenbara fel som noteras i texterna så är vi också glada att få veta detta, då det antingen beror på slarv från vår sida eller helt enkelt så att vi inte fått tag i en vettig källa...

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 28 september 2007, 22:32

Det nämndes något om bondesoldater. Den svenska hären vid Axtorna bestod till stor del av just rekryterade bönder. Strax innan slaget hade "elitsoldaterna" omdirigerats till Jönköping. Så det vara bara klabbet kvar.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 29 september 2007, 01:50

real parakeet skrev:Det nämndes något om bondesoldater. Den svenska hären vid Axtorna bestod till stor del av just rekryterade bönder. Strax innan slaget hade "elitsoldaterna" omdirigerats till Jönköping. Så det vara bara klabbet kvar.
Även om hovfanan och blanka ryttar fanan jämte två fänikor ur 1:a regementet eskorterade kung Erik så deltog ändå 9 av 13 fänikor i Konungens eget regemente i slaget. Däribland Gårdfänikan, det kungliga livgardet till fots.

1:a eller Konungens eget regemente Överste Hogenschild Bielke
Gårdsfänikan: 768 men
1. Staffan Persson’s fänika (Uppland): 418 men
5. Långe Bengt’s fänika (Västmanland): 459 men
6. Jöns Olsson’s fänika (Roslagen): 303 men
8. Erik Ålänning’s fänika (Närke): 420 men
9. Olof Helsing’s fänika (Dalarna): 490 men
10. Nils Ålänning’s fänika (Östergötland): 488 men
11.Ebbe Nilsson i Näs fänika (Småland): 374 men
12. Per Månsson’s fänika (Södermanland): 416 men
Underställda 1:a regementet
Ur 2:a regementet:
6. Olof Persson’s fänika (Estland): 212 men
9. Finländska adelns knektar (Soldiers raised by the nobles of Finland), Eskil Eriksson: 500 men
Ur skeppsregementet:
7. Hans Eriksson’s fänika (Uppland): 461 men
Nyuppsatta enheter:
Bonde Trulsson’s fänika (Småland): 431 men
För att få fram trolig styrka vid slaget bör ovanstående siffror reduceras med 10%
Lätt omskriven version av viewtopic.php?t=14410&highlight=axtorna

Jag tycker inte heller att knektarna i 2:a regementet, hakeskytteregementet och skeppsregement som utgjorde resten av det svenska fotfolket vid Axtorna förtjänar epitetet "klabbet". Tvärtom så kämpade de överlag väl i en av 1500-talets längsta och hårdaste bataljer.

Något hastigt utkallat bondeuppbåd var inte det svenska fotfolket vid Axtorna.
Visst värvades eller utskrevs de svenska knektarna ur bondeståndet men väl i armen så var de yrkessoldater som övades och anfördes av proffesionella befäl. 1565 så hade många tjänat som knektar i åratal, en rad fänikor hade en härd kärna av veteraner som kämpat både i kung Gustavs ryska krig och i kung Eriks finska och estländska fejder.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 29 september 2007, 13:12

Denna länk som Traveller skrev om här den 7 aug 06 den var verkligen intressant, http://www.falkenberg.se/axtorna den länk fastnade jag verkligen för.

Traveller
Medlem

Inlägg av Traveller » 2 oktober 2007, 19:15

Då jag startade inlägget om Axtorna får jag väl avsluta det också....

Jag kunde inte delta 2007 men åkte dit med familjen i år. Jag förstår Gars besvikelse över att det inte är mer "rätt" vad gäller den historiska efterlevnaden. Samtidigt måste vi nog välja mellan kvalitet och kvantitet. Jag läste att evenemanget drog 10 000 besökare!!!!!!!! 2006. I år vet jag inte siffran. 10 000 besökare är ju en helt fantastisk siffra för ett historiskt evenemang ute på en åker i ingenstans. Även om klädsel och utrustning etc inte var 1560-tal så är jag säker på att minst 9950 av deltagarna inte hade en aning om detta. Dessutom tror jag inte att de bryr sig. Vad de däremot bryr sig om är att uppmärksamma att det faktiskt utspelade sig ett av Sveriges största drabbningar på dessa halländska fält. Det är väl ändå det som är viktigast?
Även om informationstavlorna på Byaberget innehöll ett och annat fel tycker jag det var fantastiskt att stå där och se flaggor som utmärkte de svenska och danska linjerna samt lyssna på en guide via mobiltelefonen. Jag har vandrat över dessa fält flera gånger genom åren och det har känts som om jag var den enda i hela världen som brydde mig om vad som hände här en gång i tiden. Jag tror inte vi har råd med att vara "historiesnobbar". If you can´t beat them, join them...Om vi inte gillar vad vi ser bör vi försöka påverka snarare än kritisera. Om inte Sigge Johansson och hans kamrater i Axtorna med omnejd brydde sig om slagfältet kanske det är någon bonde som planterar skog på fälten eller så bygger kanske GeKås ett centrallager på åkern. Jag tänker bli medlem i Axtorna historiesällskap och betalar in 100:- på bg 5649-4198 den här veckan. Om ni också gör det så kanske evenemanget kan göras utvecklas åt rätt riktning. Så kan vi träffas på Byaberget och fika en gång om året! Vad säger ni Skalmän?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 2 oktober 2007, 19:30

Väldigt roligt att det finnes ett Axtorna Historiesällskap, som vill bevara historiens vingslag. Har de någon adress å telefon nummer så man kan nå dom. För jag skulle gärna villja ha info om dom,, man kanske skulle bli medlem själv där.

Traveller
Medlem

Inlägg av Traveller » 2 oktober 2007, 20:26

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 2 oktober 2007, 20:33

Traveller,
Det är värt att notera att utländska studier av historiskt återskapande har visat att besökare anser att historisk korrekthet är viktigt. Just därför besökarna "inte har någon aning"" så är det viktigt att man gör så få fel som möjligt, för att inte i onödan vilseleda publiken .

Om åskådarna nu som du skriver faktiskt inte bryr jag då kan vi ta ta med hemvärnet och lösplugg också eller varför inte några hundra 14-åriga lajvare som bankar på varandra med plastsvärd. Allt som tillför kvantitet är ju bra?

Vad gäller kvalite kontra kvantitet så är det i grund och botten en frågan om vilket ideologiskt synsätt man har på det historiska återskapandet. Naturligtvis så kan man inte göra allt rätt från början utan en stor insats av tid och pengar. Att man måste börja någonstans och då får göra kompromisser inser jag mer än väl efter att under lång tid ha haft historiskt återskapande som hobby.

Det som upprör mig med Axtorna är att man inte brye sig om att ställa några som helst krav på dräkt och utrustning. Varför inte försöka upprätthålla en minimal standard? Att begränsa de värsta excesserna? Visst kan det vara så att man i nuläget är tvungen att acceptera landsknektar i 1520-tals dräkt för att nå den nödvändiga kvantiteten men är det nödvändiga att ha med riddare i 1400-tals rusting och bondekrigare i brynja och vikingadräkt?

Att kritisera är ett sätt att påverka. Om inte någon har modet att gå mot strömmen och peka på vad som är fel hur skall saker och ting kunna förbättras? Och Axtorna måste förbättras om det skall kunna överleva som arrangemang, när nyhetens behag bleknar så kommer folk att tröttna såvida man från arrangörernas sida förmår att förbättra både kvantitet och kvalite.

10.000 besökare låter väldigt mycket, de bilder och filmer jag sett från 2006 ger inte riktigt det intrycket. Men visst har det kommit folk så mycket är säkert.

Traveller
Medlem

Inlägg av Traveller » 2 oktober 2007, 20:53

Nja, att kritisera i det här forumet lär nog inte göra mycket skillnad. Skriv ett mail till arrangörerna om du har några bra ideer. Det är nog bara att inse att det inte kryllar av folk som har dräkter från 1560 talet. Jag skulle också vilja se en fullt utrustad fänika marschera fram över fälten men det får vi nog vänta på....

Traveller
Medlem

Inlägg av Traveller » 2 oktober 2007, 21:00

Måste erkänna att jag hade fel om antalet besökare. Korrekt antal var 6000 under 2006. 10 000 var förväntat 2007

Traveller
Medlem

Inlägg av Traveller » 2 oktober 2007, 21:01

Måste erkänna att jag hade fel om antalet besökare. Korrekt antal var 6000 under 2006. 10 000 var förväntat 2007. http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=257171

Användarvisningsbild
Skarek
Medlem

Inlägg av Skarek » 2 oktober 2007, 21:16

Kapten_Gars. Jag kan itne umgå att tycka att du har en väldigt kritisk instälning. Finns det något evenemang i Sverige idag som når upp till den standard du eftersträvar?

Jag kan själv önska att jag hade perfekt utrustning som var HK på alla vis. Tyvärr är inte min studentplånbok och min tid (prioriterar faktistk mina läkarstudier) sådan att jag kan göra allt in i minsta detalj. Att även de "pålästa" slåss om detaljer tyder ju på att det inte är allt för lätt att uppnå perfekt historisk korrekthet... Vi har alla våra olika ambitionsnivåer. Min huvudsakliga prioritet är att ha roligt med det jag håller på med. Min hållning är att deltaga och försöka förbättra. Att sitta hemma och planera i all evinnerlighet leder enligt egen erfararo inte till något produktivt. Alla börjar vi någonstans och arbetar oss uppåt därifrån.

Jag vet att vi "bönder" från 1400-talet kanske inte passar in i Axtorna. Å andra sidan är jag de enda jag stött på i Sverige (och kan itne påstå att jag sett mycket bilder på pikenerare från utlandet) som har byggt sig svenska helpikar. Piken var ändå ett av standardvapnen i härerna och man ser dem aldrig, hur kommer detta sig?

Själv är jag av skolan att det finns lite för mycket kritik inom reeenactment. Det är lätt att kritisera, men mcket svårare att berömma. Visst finns det "fel" som bör åtgärdas. Men ibland får jag känslan att kritiken får folk at sluta och bli less istället för att odla och försöka bygga något bättre. Rom byggdes inte på en dag. Om någon känner till ett projekt som varigt perfekt vid första försöket så vill jag gärna veta om detta. Jag ser mycket heldre att manb börjar och har roligt och gör succé hos publiken än att man aldrig kommer till skott med något evenemang för att man eftersträvar den perfekta kompositionen.

Skriv svar