Kapten_Gars skrev:Varför kan man prestera dussintals med uppvisningar i tex Storbrittanien som är både informativa, har hyfsat historiskt korrekta och dessutom bra underhållning för allmänhet?
Jag kan misstänka att anleningen till att storbritannien kan samla lite "seriösare" arrangemang är enligt mig:
1: De är drygt 60 miljoner människor (ca 250 /km^2) medan Vi är Sverige är ca 9 miljoner ( ca 22/km^2). Om man antar att den procentuella delen reenactors är lika stor så är det naturligt att man kan få ihop bättre slag... Rent logistiskt så bor de tätare också, vilket ökar chansen att man kan lura dit folk.
2: De har längre erfarenhet av evenemang likt detta.De började säkerligen en gång i tiden ganska trevande men genom att folk försökate och bättrade sig så blev slagen bättre och bättre. Mig veterligen är Axtorna ett av de första slagen av denna karaktär i Sverige. Jag tror det tar lite prövande innan man får ihop något "perfekt".
Slutligen ser jag alltid huvuduppgiften, vad man än gör ideellt. är att man ska ha roligt. Jag har hitentills haft roligt i Axtorna, så jag är nöjd...
Kapten_Gars skrev:Går man till en av de medverkande gruppernas hemsida så får man läsa en beskrivning av de svenska pikenerarna och deras utrustning som rimmar illa med de källor som finns inklusive de som författaren själv har angett.
Det kan mycket väl vara tolkningsfel pga att författaren inte har haft tillgång till de bästa och mest utförliga källorna. Men det verkar iaf för mig lite märkligt att alla tolkningsfel gynnar den gestaltning gruppen gör av svenska knektar anno 1565.
Angående våra "artiklar". Först och främst var aldrig vårt mål att bli 1560-tals pikenerare. Det var snarare ett snesteg som råkade ta lite mycket fokus...
För det andra så har aldrig artiklarna varit ämnade som något att publicera vetenskapligt. De har skrivits av en av våra medlemmar, då han uppskattar att själv skriva ner ett egen "minne" för saker han/vi kommit fram till när vi försöker reda ut historia. Därmed kan de självklart vara mycket fel i dem... Det har varit tokigt svårt att få tag på goda källor för mycket av den information vi sökt. Man har fått ta det man fått tag på och ibland extrapolerat lite hit och dit. Därmed ingen perfekt historitolkning.
Men har du t.ex. bilder på riktiga 1560-tals pikspetsar som inte blivit kapade av kavalleriet eller lantmäteriet för andra användinngsområden eller framförallt om du har tillgång till bra källor rörande ämnena som skrivs om i texterna så är ingen gladare än vi om vi får tillgång till dem. Finns de uppenbara fel som noteras i texterna så är vi också glada att få veta detta, då det antingen beror på slarv från vår sida eller helt enkelt så att vi inte fått tag i en vettig källa...