Frågan är förstås då vem som ska bedöma när ändamålen helgar medlen och när de inte gör det. Det finns väl en och annan potentat genom historien som föresatt sig att göra vissa saker och också gjort det. Inte alla av dem brukar kallas "hjältar"...steben skrev:Som du själv säger, han fick jobbet gjort. Vad mer behöver du? Det är resultaten som räknas....Ändamålen helgar medlen..Ben skrev:"Hjältekonung"... Jag tror att saker och ting skulle bli mycket enklare om man undvek den typen av epitet. Visst, Gustav I var skicklig politiker som onekligen åstadkom väldigt mycket. Å andra sidan vandrade han nästan bokstavligen över lik, till och med flera av hans gamla vapenbröder från Dalarna blev halshuggna. Smålänningarna älskade inte honom över hövan heller och som person var han nog inte alltid så trevlig att ha att göra med. Kanske behövdes det en man av hans kaliber vid den aktuella tiden, men "hjältekonung" är ett väldigt polariserande begrepp.
Gustav II Adolf, den riktiga "hjälte"konungen?
Sant, men som sagt MINA favoriter.....Du behöver absolut inte dela min uppfattning... Men som sagt har man en gigantisk staty av sig och epitetet landsfader så har mannen åtminstone gjort något för att förtjäna det. Gösta engarerade sig t o m i små detaljer som handel...allt i princip i rikets styre och det är väl ändå vad en god konung ska göra, han var en hands-on ledare som trog sig an sitt kall med största passion och iver, då kan det inte gå fel såtillvida vederbörand inte är en komplett odugling! Krig är för Generaler...enligt min mening.../Stefan
PS. en annan favorit är den "törstiga" Oscar II...en man av pondus och karisma...
PS. en annan favorit är den "törstiga" Oscar II...en man av pondus och karisma...