När det gäller Focquet så var det nog mer än bara avundsjuka från Ludvig XIV:s sida som ledd till hans fall. Kungen undrade hur Focquet kunde bli så otroligt rik som finansminister, samtidig som statsfinanserna var urusla. Focquet anklagades därför för förskingring, sannolikt inte utan skäl.
Quiz: Tidigmodern tid
- Rubber Duck
- Medlem
Tack för infot Vlad
När det gäller Focquet så var det nog mer än bara avundsjuka från Ludvig XIV:s sida som ledd till hans fall. Kungen undrade hur Focquet kunde bli så otroligt rik som finansminister, samtidig som statsfinanserna var urusla. Focquet anklagades därför för förskingring, sannolikt inte utan skäl.
- Rubber Duck
- Medlem
- Anckarström
- Medlem
- Herman Hedning
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
Gevär är rätt svar. Det är det lilla mekanismerna i gevären som behöver skruvar för att dom kan vara små men endå ha bra sammanhållningskraft. Urverk är en bra gissning men det är fel.
Gevär ska det altså vara. Man började använda det på 1500talet tror jag (rätta mig den som vet bättre).
Min käre hedning, din tur!
Eder
- Palle
Gevär ska det altså vara. Man började använda det på 1500talet tror jag (rätta mig den som vet bättre).
Min käre hedning, din tur!
Eder
- Palle
- Rubber Duck
- Medlem
Jag var tvungen att kolla upp det rätta svaret efter att jag gissat (jag ville ju inte fuska genom att kolla det innan jag svarade). Det visar sig att Peter Englund skrivit en essä om skruvmejselns historia:
http://www.peterenglund.com/textarkiv/skruvmejsel.htm
http://www.peterenglund.com/textarkiv/skruvmejsel.htm
- SuperPalle
- Medlem
- Herman Hedning
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Herman Hedning
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Slammis eller inte slammis, here goes:
Vilken befälhavare för Westgöta ryttare blev senare i livet kommendant för Bohus Fästning, bland annat under en dansk/norsk belägring? På vilkens kapitulationsbegäran han gav svaret:
Sittandes skitande fick jag ditt brev
ju mera jag läste ju mera det drev
Marken var tom och där fanns intet löv
då tog jag ditt brev och torkade min röv
Undertecknat
Hans Kungliga Majestäts kommendant XXXX, Bohus Fästning och så datumet...
Svår kanske, men slå upp den i så fall. Kom inte på nån bättre fråga ur minnet just nu tyvärr... Får sluta svara rätt när jag inte har bra frågor på lut!
Mvh Petter
Vilken befälhavare för Westgöta ryttare blev senare i livet kommendant för Bohus Fästning, bland annat under en dansk/norsk belägring? På vilkens kapitulationsbegäran han gav svaret:
Sittandes skitande fick jag ditt brev
ju mera jag läste ju mera det drev
Marken var tom och där fanns intet löv
då tog jag ditt brev och torkade min röv
Undertecknat
Hans Kungliga Majestäts kommendant XXXX, Bohus Fästning och så datumet...
Svår kanske, men slå upp den i så fall. Kom inte på nån bättre fråga ur minnet just nu tyvärr... Får sluta svara rätt när jag inte har bra frågor på lut!
Mvh Petter