Svend Poulsen - Dansk/Skånsk nationalhjälte

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 6 november 2002, 09:16

Ljunggren skrev:
Etnisk rensning??? Var i så fall flydde skåningarna? Inte till Danmark i vilket fall. ?
De flydde inte - de dog...
Källa tack!
Ljunggren skrev:
Vaddå främmande folks historia? Norrlänningars, dalkarlars, värmlänningars, upplänningars, smålänningars, gotlänningars... och även skåningars historia utgör svensk historia, Vad är det som gör er så speciella???
Ignorans och brist för respekt för andra människors liv, kultur och gärningar genomsyrar tydligen svenskarna ännu idag...
Vari ligger bristen på respekt?

Ljunggren skrev:
Överhöghet? Skånska bönder var inte ens representerade i den danska Riksdagen, de blev de först i den svenska motsvarigheten. Skåningarna representerades av danska adelsmän.
Ingen har talat om folkvälde - det fanns varken i Skåne eller någon annanstans. Däremot blev de rättmätiga jordägarna fördrivna och bönderna slavar under de nya herrarna.
Slavar? Källa tack!
Ljunggren skrev:
Men ert språk och kultur är det väl ingen som har tagit ifrån er? :wink:
Tyvärr är Skånskan helt utarmad idag, pga undervisningsreformer, toppstyrning och inflyttning norrifrån.
Liksom alla språk och dialekter så utvecklas också danskan.

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem

Inlägg av Ljunggren » 6 november 2002, 10:12

Leonidas skrev:
Ljunggren skrev:
Etnisk rensning??? Var i så fall flydde skåningarna? Inte till Danmark i vilket fall. ?
De flydde inte - de dog...
Källa tack!

Den säkraste källan måste väl vara du själv? "Jag har aldrig påstått att det inte förekom mänkliga övergrepp från svensk sida, under kriget. Ett exempel på det är avrättningarna i Örkeneds socken" eller "De som inte anpassade sig till de nya härskarna gjorde man sig av med på ett eller annat sätt. Deras plats intogs av svenskar. Fram till 1708 tvångsutskrevs och deporterades 35.000 man till de svenska arméerna på andra sidan Östersjön.Cirka 15.000 familjer flydde till Danmark och dessutom dödades omkring 30.000 under motståndskampen. Sammanlagt beräknar man att befolkningen mellan 1658 och 1720 minskade med nära 40 procent." källa: Uno Röndahl "Skåneland utan förskoning"
Ljunggren skrev:
Vaddå främmande folks historia? Norrlänningars, dalkarlars, värmlänningars, upplänningars, smålänningars, gotlänningars... och även skåningars historia utgör svensk historia, Vad är det som gör er så speciella???
Ignorans och brist för respekt för andra människors liv, kultur och gärningar genomsyrar tydligen svenskarna ännu idag...
Vari ligger bristen på respekt?

Bristen på respekt ligger bl a i det faktum att uppsvenskar, som du, har svårt att förstå och acceptera att vi skåningar hellre vänder våra blickar emot Köpenhamn än emot Stockholm. Och att vi hellre fått vår historia skriven av en dansk penna, och inte, som nu, av en ockupationsmakt.

Ljunggren skrev:
Överhöghet? Skånska bönder var inte ens representerade i den danska Riksdagen, de blev de först i den svenska motsvarigheten. Skåningarna representerades av danska adelsmän.
Ingen har talat om folkvälde - det fanns varken i Skåne eller någon annanstans. Däremot blev de rättmätiga jordägarna fördrivna och bönderna slavar under de nya herrarna.
Slavar? Källa tack!
Ljunggren skrev:
Men ert språk och kultur är det väl ingen som har tagit ifrån er? :wink:
Tyvärr är Skånskan helt utarmad idag, pga undervisningsreformer, toppstyrning och inflyttning norrifrån.
Liksom alla språk och dialekter så utvecklas också danskan.
Efter freden fortsatte försvenskningen med hårda metoder. Erövrarmakten roffade åt sig så mycket den kunde av Skånelands jord och både adeln och bönderna fick sitta emellan. För att förvandla folket till "goda svenskar" siktade man in sig på barnen.
Alla ABC-böcker, katekeser m.m. skulle hädanefter vara svenska och de präster och klockare som undervisade skulle vara svenskfödda. För kyrkans del bestämdes också att en svensk skulle sättas in vid sidan om biskopen. I häradsrätten skulle de danska tingsfogdarna ersättas av svenska häradshövdingar. Ett bötessystem, som till slut kunde leda till att tredskande föräldrar fick gå ifrån gård och grund, garanterade att barnen kom till undervisningen.

En avgörande roll för försvenskningen spelade "Öresundsmuren" - en dåtida järnridå som drogs ner mellan Skåne och Danmark. All slags förbindelse över Öresund förbjöds - danska böcker fick inte införas och handeln låg nere.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 6 november 2002, 10:47

Efter freden fortsatte försvenskningen med hårda metoder.
Svenska biblar i skånska kyrkor är de hårda metoder du syftar på, eller?

Väntar fortfarande på källor till avrättningarna, efter kriget, som enligt dig kan definieras som etnisk rensing. Sedan vore det också intressant att läsa lite om slaveriet av de skånska bönderna.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 november 2002, 10:49

Ljunggren skrev:Jo, jag är svensk medborgare men anser mig nog vara lite mera dansk än svensk. Jag svårt att förlika mig med det svenska kynnet, dubbelmoralen och den politiska korrektheten. Visst finns det många positiva sidor med Sverige, men i mina ögon överväger, tyvärr, de negativa.
Ok.

:)

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem

Inlägg av Ljunggren » 6 november 2002, 11:00

Leonidas skrev:
Efter freden fortsatte försvenskningen med hårda metoder.
OK, vi tar det en gång till..."De som inte anpassade sig till de nya härskarna gjorde man sig av med på ett eller annat sätt. Deras plats intogs av svenskar. Fram till 1708 tvångsutskrevs och deporterades 35.000 man till de svenska arméerna på andra sidan Östersjön.Cirka 15.000 familjer flydde till Danmark och dessutom dödades omkring 30.000 under motståndskampen. Sammanlagt beräknar man att befolkningen mellan 1658 och 1720 minskade med nära 40 procent." källa: Uno Röndahl "Skåneland utan förskoning"

De som stannade kvar blev tvingade att arbeta för sina nya herrar, dvs de som blivit "förärade" skånska slott och herresäten som tack för "ett gott arbete" i den svenska kronans tjänst. Några siffror om hur många som levde som livegna i Skåne efter 1680 har jag inte till hands för tillfället, ej heller några exakta siffror om hur många Sovjetmedborgare som deporterats till Sibirien.....

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 6 november 2002, 11:55

Ljunggren skrev:Jo, jag är svensk medborgare men anser mig nog vara lite mera dansk än svensk. Jag svårt att förlika mig med det svenska kynnet, dubbelmoralen och den politiska korrektheten. Visst finns det många positiva sidor med Sverige, men i mina ögon överväger, tyvärr, de negativa.
Varför flyttar du inte till Danmark då? :roll:

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 6 november 2002, 12:04

Ljunggren skrev:Bristen på respekt ligger bl a i det faktum att uppsvenskar, som du, har svårt att förstå och acceptera att vi skåningar hellre vänder våra blickar emot Köpenhamn än emot Stockholm. Och att vi hellre fått vår historia skriven av en dansk penna, och inte, som nu, av en ockupationsmakt.
Och vilka är dessa vi??? Enligt vad jag hört på detta forum så är det två skåningar som anser att skåne borde tillhöra Danmark, du och den där Sören Norby. Resten här, och det är ganska många, anser inte det.

Starta en folkomröstning för bövelen då. Eller ge gärna statistiskt underlag för att en majoritet av skåningarna vill tillhöra Danmark innan du skriver?
Ljunggren skrev:Alla ABC-böcker, katekeser m.m. skulle hädanefter vara svenska och de präster och klockare som undervisade skulle vara svenskfödda. För kyrkans del bestämdes också att en svensk skulle sättas in vid sidan om biskopen. I häradsrätten skulle de danska tingsfogdarna ersättas av svenska häradshövdingar. Ett bötessystem, som till slut kunde leda till att tredskande föräldrar fick gå ifrån gård och grund, garanterade att barnen kom till undervisningen.
Och är det så konstigt? Det är väl klart att man vill att alla inom ett lands gränser ska förstå det officiella språket? Skulle Sverige idag bli en del av Tyskland skulle inte jag bli förvånad om man beslutade att skolorna skulle lära ut tyska?

/Johan

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem

Inlägg av Ljunggren » 6 november 2002, 12:25

Patrik skrev:
Varför flyttar du inte till Danmark då? :roll:
I mina ögon bor jag redan i Danmark...
Senast redigerad av 1 Ljunggren, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem

Inlägg av Ljunggren » 6 november 2002, 12:29

Johan Elisson skrev: Starta en folkomröstning för bövelen då. Eller ge gärna statistiskt underlag för att en majoritet av skåningarna vill tillhöra Danmark innan du skriver?

/Johan
Kanske hade det varit mest relevant att hålla den omröstningen år 1680...
Dessutom är ju inte medlemmarna i detta forum, hur trevliga och pålästa de än må vara, särskilt representativa för befolkningen som heöhet.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 6 november 2002, 12:37

Nu skrev du i och för sig om de nutida skåningarna.

/Johan

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem

Inlägg av Ljunggren » 6 november 2002, 13:32

Johan Elisson skrev:
Nu skrev du i och för sig om de nutida skåningarna.

/Johan
Visst gjorde jag det. Men hur vilka skulle då vara röstberättigade? Alla de som bor i Skåne, även de av svensk börd? Eller endast de som har sina rötter i Skåne innan 1680? Sedan kan jag tycka att detta inte är en sak att hålla en folkomröstning kring. Självklart ska ockuperat land återlämnas till sina ursprungliga ägare!

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 6 november 2002, 14:57

Visst gjorde jag det. Men hur vilka skulle då vara röstberättigade?
Alla skåningar över 18? Som vanligt?
Alla de som bor i Skåne, även de av svensk börd? Eller endast de som har sina rötter i Skåne innan 1680?
Varför inte? Diskriminering kallas det annars.
Sedan kan jag tycka att detta inte är en sak att hålla en folkomröstning kring.
Nähä. Så i slutändan så är det upp till en eller några personer att besluta?
Självklart ska ockuperat land återlämnas till sina ursprungliga ägare!
Oavsett om befolkningen i landet vill det eller inte?

Du verkar inte förstå att det gått ett antal hundra år sen detta hände. Kan du inte börja propagera för att delar av Polen och tjeckien ska bli tyskt igen, något som definitivt berör människor som lever. Du är antagligen född i Sverige, förstår svenska, lever efter svenska regler, äter vanligen svensk mat, och hatar nog inte Sverige? Så varför bry sig???

/Johan

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem

Inlägg av Ljunggren » 6 november 2002, 15:43

Johan Elisson skrev:
Visst gjorde jag det. Men hur vilka skulle då vara röstberättigade?
Alla skåningar över 18? Som vanligt?
Alla de som bor i Skåne, även de av svensk börd? Eller endast de som har sina rötter i Skåne innan 1680?
Varför inte? Diskriminering kallas det annars.
Sedan kan jag tycka att detta inte är en sak att hålla en folkomröstning kring.
Nähä. Så i slutändan så är det upp till en eller några personer att besluta?
Självklart ska ockuperat land återlämnas till sina ursprungliga ägare!
Oavsett om befolkningen i landet vill det eller inte?

Du verkar inte förstå att det gått ett antal hundra år sen detta hände. Kan du inte börja propagera för att delar av Polen och tjeckien ska bli tyskt igen, något som definitivt berör människor som lever. Du är antagligen född i Sverige, förstår svenska, lever efter svenska regler, äter vanligen svensk mat, och hatar nog inte Sverige? Så varför bry sig???

/Johan
Den springarnde punkten här är att de flesta "ickeskåningar" tycks anse att etniskt resning och ockupation är ok, bara den inträffat för flera hundra år sedan. Det anser inte jag. Jag anser vidare att Sverige borde tiga still beträffande konflikter i andra världsdelar, så länge man inte sopat rent framför sin egen dörr!
Jag är, som sagt, svensk medborgare, men skall gladeligen ta mig ett dansk medborgarskap så snart Skåne åter är östdanskt. Skulle dessförinnan valmöjligheten att betala skatt i ett annat EU-land, hamnar självfallet min andel i Köpenhamn.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 6 november 2002, 16:22

Men, Ljunggren, kan du svara på två frågor då:

Varför vill du vara dansk medborgare? För att du gillar Danmark och livsstilen, språket och miljön? Eller för att Skåne en gång i tiden tillhörde Danmark?

Varför vill du att Skåne ska tillhöra Danmark? För att du vill vara dansk medborgare (se frågan ovan)? Eller för att Skåne en gång i tiden tillhörde Danmark?

/Johan

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 6 november 2002, 17:06

Ljunggren skrev: OK, vi tar det en gång till..."De som inte anpassade sig till de nya härskarna gjorde man sig av med på ett eller annat sätt. Deras plats intogs av svenskar.
Vilka är de? Adelsmännen och prästerna? Det är inte så konstigt att de tog sitt pick och pack och drog. Framförallt inget unikt på den tiden.
Ljunggren skrev: Fram till 1708 tvångsutskrevs och deporterades 35.000 man till de svenska arméerna på andra sidan Östersjön.
Detta är inte heller något unikt. Tvångsutskrivningar drabbade alla landsdelar. Även danskarna tvångsutskrev skåningar. Dessutom ska det tilläggas att den svenska armén var mkt tveksam till att sätta upp skånska regementen, t.o.m. att överhuvudtaget värva skåningar. De ansågs som opålitliga. Tydligen blev de mer lojala med tiden.
Ljunggren skrev: Cirka 15.000 familjer flydde till Danmark och dessutom dödades omkring 30.000 under motståndskampen. Sammanlagt beräknar man att befolkningen mellan 1658 och 1720 minskade med nära 40 procent."
Jag är mycket tveksam till dessa uppgifter, och som Ben skrev på en annan tråd så finns det andra föklaringar till befolkningsminskningen.
Ljunggren skrev: De som stannade kvar blev tvingade att arbeta för sina nya herrar, dvs de som blivit "förärade" skånska slott och herresäten som tack för "ett gott arbete" i den svenska kronans tjänst. Några siffror om hur många som levde som livegna i Skåne efter 1680 har jag inte till hands för tillfället, ej heller några exakta siffror om hur många Sovjetmedborgare som deporterats till Sibirien.....
Jag förstår inte varför de skånska bönderna skulle ha blivit livegna? Livegenskapen i Sverige har aldrig varit utbredd, snarare marginell. Varför skulle man helt plötsligt göra de skånska bönderna livegna men inte andra bönder. Psst... Jag köper inte att argumentet att anledningen skulle vara av illvilja. Det är nämligen i adelsmannen intresse att jordbruket sköts effektivt och därmed med hög avkastning, och där ingår inte livegenskap eller slaveri (som du kallade det förut) som effektiva metoder.

Skriv svar