Kan inte annat än att hålla med ovanstående herrar. Det finns så mycket material som hade blivit så uppskattat om det hade gjorts på rätt sätt. Man tycker ju inte det borde bara så svårt, jag tror många hade tittat på det ifall det gick kanske i Juletid eller liknande som "Snapphanar" gjorde förra året, jag vet att den blev en stor hit trots att den hade väldigt tam och "fiction" story så var det ändå så man rös till när Karl XI (Gustav Skarsgård) skrek "För Sverige!" och dessutom använde Vi när han talade. En sak som för övrigt förvånade mig med tanke på hur fruktansvärt långt borta från historisk fakta filmen var i många avseenden, men *detta* valde man att ta med trots potentiell förvirring hos medelsvensson.
Det såg verkligen ut att ha varit en rolig tillställning, väder till trots, tycker alltid det är spännande med en större grupp utklädda till karoliner.
Lite synd att dokumentären ev. kommer dröja till 2009, men bättre sent än aldrig!
Karl XII-dokumentär
- Sandra Nord
- Medlem
Sgt 83 Pluton skrev:Jag säger bara:Anders Nyman skrev:En tanke jag fick, om det kommer att bli mer filmer som denna dokumentär, fast om anndra regenter. För det skulle vara intressant.
Vad hände egentligen där i dimman vid Lützen i november 1632?
Hur tänkte Karl XI när han lämnade slagfältet vid Lund och förföljde danskarna?
Hur resonerade Karl X Gustaf inför anfallet på Köpenhamn?
Vad hände egentligen vid Sparrsätra 1247 (OK, Briger Jarl var inte regent i ordets rätta bemärkelse men ändå...)?
Saliven börjar rinna i mungipan, andningen blir häftigare och en mystisk lyckokänsla sprider sig i kroppen vid tanken på en 10-delars dokumentärserie om svenska regenter och deras mest berömda drabbningar. Som Anders skriver - det skulle ha varit intressant.
Eller vad sägs om en dokumentär om skottet som dödade Gustaf III på maskeradbalen? DEN dokumentären skulle jag vilja se!!
- Anders Nyman
- Medlem