Öden under Stora Nordiska Kriget
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Ja åtminstone finns det en BIOGRAFIsk handbok, nämligen Karl XII:s officerare av Adam Lewenhaupt. Denna katalog i två volymer ger dock endast korta personuppgifter och är behäftad med många fel. Det är väl snarare en slags handledning för dem som släktforskar, och eventuellt sådana som jag själv, som är totalt förlorad i den karolinska tiden.Stefan Lundgren skrev:Det finns en bibliografi nånstans över officerarna under det nordiska kriget, man kanske kan finna nånting i detta verk.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Tips till eventuella öden kan man också finna i sockenkrönikor, kyrkoböcker, sockenböcker, avhandlingar och tidskrifter. Det finns så pass stort omfång att man måste avgränsa sig.
Stefan
CRS
Jag kände till att det var två volymer av denna bibliografi, skall nog vara ärlig att erkänna att jag inte har tittat i denna bibliografi på två år, men tyckte att den redan då var behäftat med ganska så konstiga uppgifter. Lite närmare eftertanke ifrån min sida.
Stefan
Stefan
CRS
Jag kände till att det var två volymer av denna bibliografi, skall nog vara ärlig att erkänna att jag inte har tittat i denna bibliografi på två år, men tyckte att den redan då var behäftat med ganska så konstiga uppgifter. Lite närmare eftertanke ifrån min sida.
Stefan
Bara för att klargöra: Lewenhaupts "Karl XII:s officerare" är ett biografiskt uppslagsverk, en förteckning över ca 20 000 karolinska officerare. Naturligtvis finns det misstag, det är närmast mänskligt omöjligt att genomföra ett arbete av den storleken och inte göra misstag. Lewenhaupt gjorde dessutom det i en tid då det bästa man kunde åstadkomma som teknisk hjälp var kortregister. Det är ofrånkomligt att det insmyger sig dubletter och andra felaktiga uppgifter, i synnerhet som han också använde sig av tryckta källor som Anreps ättartavlor.
En bibliografi är något helt annat, den förtecknar böcker (och/eller artiklar m.m.) om ett visst ämne. Skriver man en bibliografi på ämnet karolinska officerare ska den alltså förteckna böcker, artiklar m.m. som handlar om karolinska officerare.
Så låt oss skilja "bibliografi" från "biografi".
En bibliografi är något helt annat, den förtecknar böcker (och/eller artiklar m.m.) om ett visst ämne. Skriver man en bibliografi på ämnet karolinska officerare ska den alltså förteckna böcker, artiklar m.m. som handlar om karolinska officerare.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det kom 1920-21. Man lätt föreställa sig vilket enormt arbete det var att genomtröska mängder av officiella handlingar för att försöka förteckna samtliga de individer som hade officers grad i Karl XII:s krigsmakt - eller rättare sagt de som fick sina officersfullmakter 1700-1718. Alltså inte bara för armén, utan också för flottan. Naturligtvis kunde Lewenhaupt inte plöja genom också lokalt material ute i respektive landsarkiv. 20 000 namn genomforskar man inte i en handvändning. "Karl XII:s officerare" är oumbärlig, men inte felfri.
Japp, visst är det så. Lewenhaupt har gjort ett jätteverk och det är också oumbärligt för forskare i ämnet. MEN, det finns många fel, hur de nu än har uppstått. Så var vaksam.Ben skrev:Bara för att klargöra: Lewenhaupts "Karl XII:s officerare" är ett biografiskt uppslagsverk, en förteckning över ca 20 000 karolinska officerare. Naturligtvis finns det misstag, det är närmast mänskligt omöjligt att genomföra ett arbete av den storleken och inte göra misstag. Lewenhaupt gjorde dessutom det i en tid då det bästa man kunde åstadkomma som teknisk hjälp var kortregister. Det är ofrånkomligt att det insmyger sig dubletter och andra felaktiga uppgifter, i synnerhet som han också använde sig av tryckta källor som Anreps ättartavlor.
Det senare bör klargöras: det är en viss skillnad på BIBLIOGRAFI och BIOGRAFI.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det heter faktiskt bibliografi så där håller jag med CRS.
För att inte glida ifrån allt för mycket från trådens innebörd så kan jag skriva kortfattat.
Det finns ganska många trådar som handlar om tiden 1700-21, det är bara klicka på sök här ovanför, så får ni fram ett antal inlägg som handlar om öden.
Ex
"1700"
"1705"
"1713"
Stefan
För att inte glida ifrån allt för mycket från trådens innebörd så kan jag skriva kortfattat.
Det finns ganska många trådar som handlar om tiden 1700-21, det är bara klicka på sök här ovanför, så får ni fram ett antal inlägg som handlar om öden.
Ex
"1700"
"1705"
"1713"
Stefan
Jag tror ändå att du missförstått CRS. Lewenhaupt gav själv boken "Karl XII:s officerare" undertiteln "biografiska anteckningar". Alltså inte "bibliografiska anteckningar". "Svenskt biografiskt lexikon" innehåller biografier över framstående svenskarStefan Lundgren skrev:Det heter faktiskt bibliografi så där håller jag med CRS.
Ex
"1700"
"1705"
"1713"
Stefan
Däremot finns det något som heter "Svensk historisk bibliografi". Den förtecknar böcker, artiklar m.m. om svensk historia.
Så här definieras de båda begreppen i Svenska Akademiens ordbok:
1. Bibliografi. "systematisk förteckning öfver böcker o. skrifter hvilken upptager hvarje boks i. skrifts författare, titel, tryckort, tryckår osv. samt stundom korta meddelanden om innehållet. Författa, utarbeta en bibliografi."
2. Biografi. "beskrifning öfver en persons lefnad, i allm. i historisk form; lefnadsteckning, lefnadsskildring."
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Just innebörden av "biografi" och "bibliografi" kan man ändå knappast ha någon egen åsikt om. För båda begreppen finns vedertagna definitioner, som inte ska sammanblandas. Visst är detta en utvikning från ämnet, men det är också viktigt att begreppsapparaten är klar när man diskuterar.Stefan Lundgren skrev:Ben
Jag kanske har missförstått CRS, men jag vill också framtona min egen åsikt.
Åren som jag nämnde här ovan som man kan söka på skalman, var bara ett exempel och ett försök att komma tillbaka in på ämnet.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Ben
För att återgå till ämnet kring öden från Nordiska kriget så föreslår jag att vi sätter punkt med denna utvikning.
För att återgå till diskussionen
Från http://www.susning.nu så har jag gjort en liten sökning på jakt efter öden eller vad som inträffade under kriget.
Uppsalabranden 1702
Arkitekten Carl Wijnbladh föddes 1705, ritade huset som Mora stenar förvaras i som inte ligger så långt ifrån herrgården där han föddes.
Brahehus brann 1708
Pesten 1710
Gustav von Plislander blev amiral 1715
Riksens Ständers kontor inrättade 1719 (senare Riksgäldkontoret)
Släkten Elgenstierna adlades 1719, en av dessa släktingar låg bakom "Svenska Ättartavlor"
Ny regeringsform 1720
Där var några öden under kriget, men på sockennivå får man nog leta i kyrkoböcker.
Stefan
För att återgå till ämnet kring öden från Nordiska kriget så föreslår jag att vi sätter punkt med denna utvikning.
För att återgå till diskussionen
Från http://www.susning.nu så har jag gjort en liten sökning på jakt efter öden eller vad som inträffade under kriget.
Uppsalabranden 1702
Arkitekten Carl Wijnbladh föddes 1705, ritade huset som Mora stenar förvaras i som inte ligger så långt ifrån herrgården där han föddes.
Brahehus brann 1708
Pesten 1710
Gustav von Plislander blev amiral 1715
Riksens Ständers kontor inrättade 1719 (senare Riksgäldkontoret)
Släkten Elgenstierna adlades 1719, en av dessa släktingar låg bakom "Svenska Ättartavlor"
Ny regeringsform 1720
Där var några öden under kriget, men på sockennivå får man nog leta i kyrkoböcker.
Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 9 gånger.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nu har jag ändrat på det.
Jag hittade en ruggig liten historia 1710 från avrättningsdatabasen på Rötter.
Landskap: Halland
Tidpunkt: 30 mars 1715
Brott: Dråp
Text: På mikrokort Gunnarp (N-län) C:1, kort 2/4 sid 88 kan man läsa följande:
”1714: Anders Thorson ihiälslagen af gårdboen Anders Olson d 27 Junij och begraf. d 11 Julij, ? 70 åhr.
1715: Anders Olson effter begångit drååp i Öfrarp, blef halshuggen i Falkenberg d 30 Martij, och nedgrafwen i Gunnarps Kyrkiogård d 31 Ejusdem.”
På en av gårdarna i Övrarp bodde Anders Olsson och hans hustru Gunnil Nilsdotter f ca 1650 i Övrarp. Gunnil avled här och begrovs 1/6 1710. Anders gifte om sig 15/10 1711 med kvinnfolket Ingier Nilsdotter f ca 1680. Ingier hade fått ett barn här 24/3 1707 (svårläst namn). Anders och Ingier fick barnen
Olof f 9/6 1712, begr. 22/9 1712
Anijs f 9/6 1712
Olof f 15/6 1714, d 25/8 1737
Tvillingarna ”hemmadöptes som svaga samma dag” som de föddes. Anders Olsson blev halshuggen i Falkenberg 30/3 1715 för begången dråp av gårdsboen Anders Torsson här den 27/6 1714. Anders Olsson blev ”nedgrafwen” i Gunnarps kyrkogård 31/3 1715.
Källa: Gunnarp C:1
Stefan
Jag hittade en ruggig liten historia 1710 från avrättningsdatabasen på Rötter.
Landskap: Halland
Tidpunkt: 30 mars 1715
Brott: Dråp
Text: På mikrokort Gunnarp (N-län) C:1, kort 2/4 sid 88 kan man läsa följande:
”1714: Anders Thorson ihiälslagen af gårdboen Anders Olson d 27 Junij och begraf. d 11 Julij, ? 70 åhr.
1715: Anders Olson effter begångit drååp i Öfrarp, blef halshuggen i Falkenberg d 30 Martij, och nedgrafwen i Gunnarps Kyrkiogård d 31 Ejusdem.”
På en av gårdarna i Övrarp bodde Anders Olsson och hans hustru Gunnil Nilsdotter f ca 1650 i Övrarp. Gunnil avled här och begrovs 1/6 1710. Anders gifte om sig 15/10 1711 med kvinnfolket Ingier Nilsdotter f ca 1680. Ingier hade fått ett barn här 24/3 1707 (svårläst namn). Anders och Ingier fick barnen
Olof f 9/6 1712, begr. 22/9 1712
Anijs f 9/6 1712
Olof f 15/6 1714, d 25/8 1737
Tvillingarna ”hemmadöptes som svaga samma dag” som de föddes. Anders Olsson blev halshuggen i Falkenberg 30/3 1715 för begången dråp av gårdsboen Anders Torsson här den 27/6 1714. Anders Olsson blev ”nedgrafwen” i Gunnarps kyrkogård 31/3 1715.
Källa: Gunnarp C:1
Stefan