Kristian Bondekär

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 april 2007, 08:48

björnbane skrev:Inte så lätt, men det ska stå i Lars-Olof Larssons biografi över Gustav Vasa från 2002.
Ah! (Har, som du ser, med hans Kalmarunionens tid från 2003.) Skall kolla.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 18 april 2007, 10:30

Jag fick idag ögonen på en bok med titeln Historiska myter, författad av en viss Carl-Olof Orsander. Bland de behandlade myterna märks "Myten om tyrannen". Det avsnittet avslutas med: "Av sin samtid fick Christian II heta 'bondekär', och särskilt i Skåne har eftermälet sedan länge varit 'Christian den gode'. "

björnbane
Ny medlem

Inlägg av björnbane » 18 april 2007, 13:08

Man får nog betänka att uttrycket "bondekär" nog inte var menat i någon positiv bemärkelse. Om det verkligen kommer från den tiden, låter det som ett öknamn som adeln gett den sedan avsatte kungen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 april 2007, 17:53

Eftersom uttrycket kommer från kungen själv var det givetvis menat att tolkas positivt.

björnbane
Ny medlem

Inlägg av björnbane » 18 april 2007, 19:08

Hittade du källan?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 18 april 2007, 20:44

Jag börjar känna mig som en riktig auktoritet. :D När Hexmaster startade den här 2½ år gamla tråden för att ta reda på upphovet till myten om Kristian den gode skrev Widsith följande inlägg som svar:
Widsith skrev:Saxat från http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/ku ... ian_ii.htm
Kristian II:s tillnamn "tyrann" var välförtjänt. Hans styre i främst Sverige men även i Danmark präglades av brutna löften och rättsövergrepp med många mördade som följd. I sin exil i Nederländerna försökte han med hjälp av propaganda framställa sig som "Kristian Bondekär", syftet var att vinna folkets stöd för att återta kronan. Däremot har han aldrig kallats för "Kristian den gode", det är sentida historiker som felaktigt har gett honom det tillnamnet.
Hemsidan är min egen och när Hexmaster skrev sin faktoid om Kristian den gode lade han in min sida som referens. Jag upptäckte detta vid ett senare tillfälle och tyckte att han gott kunde använda en bättre referens och skickade därför via mejl följande citat från Lars-Olof Larsson till honom:
Lars-Olof Larsson skrev:I själva verket var de danska bönderna och än mindre de norska föga trakterade av Kristian II under hans år vid makten, detta i motsats till borgerskapet. Lanseringen av honom som ”Kristian bondekär” är i allt väsentligt ett resultat av hans egen, ovanligt väl utvecklade propaganda och än mer av sentida historieskrivare som fascinerats av de ”moderna” inslagen i hans kungagärning. Dit hör den samlade lagstiftning som fullbordades 1521-22 och bland annat syftade till att inskränka godsägarnas makt över landborna och stärka kronans rättigheter.

Att Kristian II under sin tid som dansk kung skulle ha hyllats av bönderna som ”Kristian den gode” är däremot en ren och skär myt, med oförtjänt framgång och med stor genomslagskraft under senare tid lanserad i Sverige. Inspiration hämtades från Vilhelm Mobergs Min svenska historia, vars bild av Kristian likväl är högst balanserad. Genombrottet för ”Kristian den gode” kom istället i starkt vinklade radioprogram. Mytbildningen har sedan införlivats med grundskolans läroböcker i historia och tjänar där som exempel på diametralt olika historiska uppfattningar, präglade av skilda nationella perspektiv. Ambitionen är vällovlig men exemplet grovt missvisande och belyser eftertryckligt behovet av elementär källkritik, även för läroboksförfattare!
Citatet kommer från hans bok Kalmarunionens tid (sid 428-429).

Långt senare försöker Björnbane hitta mer information till den här diskussionen och tipsar då om Hexmasters egen hemsida http://www.faktoider.nu/kristian.html som i själva verket har hämtat sin information från just denna tråd (åtminstone citatet från min hemsida). Sedan skickar Björnbane ett mejl till mig där han frågar varifrån min uppgift om "Kristian Bondekär" kommer ifrån. Jag svarade i hastigheten fel och sa att det kom från Lars-Olof Larssons bok om Gustav Vasa när informationen i själva verket fanns i hans tidigare bok Kalmarunionens tid (eventuellt finns informationen i båda böckerna, det var iallfall den ovannämnda texten jag hade i tankarna när jag svarade på Björnbanes mejl).

En ganska lustig situation med andra ord. På olika vägar har flera personer i den här tråden lämnat uppgifter om Kristian II som ursprungligen kom från mig. Widsith gav Hexmaster ett citat från min hemsida och Hexmaster lade in detta på sin hemsida som Björnbane sedan hänvisade till för att därefter gå "direkt till källan" genom att skicka ett mejl till mig personligen och redovisa svaret här. Fast ytterst kommer ju allting från Lars-Olof Larsson... :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 april 2007, 22:46

:) Så kan det gå - minns själv fel-tipset om Vasa-boken. Och även om jag fick med Kalmarunions-boken så tyckte jag att din text, Örjan, funkade väl så bra. Särskilt som den är sann.

Hur som helst, nästa steg vore om någon kunde dra fram Kristians himla korrespondens, som tydligen verkar ligga lätt tillgänglig någon annanstans :| så man kunde se vad där står.

Jens Yde
Medlem

En story på statsniveau?

Inlägg av Jens Yde » 19 april 2007, 05:10

Hexmaster skrev:Ser i detta nu - den 29 mars 2007 kl 14:30 ca - en riksdagsdebatt där en ledamot från Ängelholm konstaterar att Kristian II kallats Tyrann av svenskar och "den Gode" av hans egna. För några veckor sedan nämnde skolministern samma sak som ett faktum. Inte så lätt med allmänbildning.
Dette må snart blive en sag for den danske statsminister. Emnet "Kristian den Gode" er også diskuteret i tråden Arrogans i Historien, og den akademiske løgn gjorde engang så stort et indtryk på mig, at jeg kunne skrive følgende i den anden tråd.

"Jeg erindrer klart første gang, jeg stødte på "Kristian den Gode". Det var i april 1998, da jeg sejlede fra Frederikshavn til Göteborg og i bil kørte videre ned langs kysten for at besøge Ängelholm som turist. Jeg er sikker på, at det stod i en turistbrochure for Ängelholm - at SVEONERNE siger, at danskerne kalder kong Kristian den 2. for Den Gode".

Jeg anede ikke, hvad sveon betyder, men det er vel en slags svensker?

Örjan har viden om denne skandale i det akademiske miljø, men vi har åbenbart endnu ikke fået klarhed over, hvem der først udtalte ordene "Kristian den Gode", og hvem der var primus motor i arbejdet med at få ordene indskrevet i bøger.

Og nu er vendingen altså brugt i det svenske parlament. Kan man inte forbjude sådan noget? Det bliver vel en dag en story i de danske medier.

(P.S. Jeg er opmærksom på den evt. gedulgte Engelholm-vinkel)

T. Snorrason
Medlem

Inlägg av T. Snorrason » 20 april 2007, 22:17

Fra Wikipedia om Christian II

Christian den gode
De fleste skånske, hallandske og blekingske skolebørn blev undervist i, at Kalmarunionen til sidst gik under i blod og had ved "Kristian Tyrans" stockholmske blodbad. Men det billede som blev portrætteret af kong Christian 2., var ofte meget ensidigt på grund af fokuseringen på Stockholms blodbad. Det er dog en myte, at han i skånsk/dansk historie omtales med tilnavnet den Gode eller Bondekjær, fordi han holdt med "småkårsfolkene" mod den mægtige adel og rigsrådet. I landflygtigheden beskrev kongen sig selv som Christian den Gode i et forsøg på at vinde tilhængere, og det har forledt nogen til at tro, at det også var et reelt anvendt tilnavn.

Mvh
T. Snorrason

Skriv svar