Quiz: Tidigmodern tid

Låst
Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 11 augusti 2006, 14:02

Prickarna är för grytiga för att kunna räkna. Port-Au-Prince på Haiti? Nej, det verkar inte rimligt. Henry Morgan är mörk rom har jag för mig. Eller är heter den Captain Morgan? Rom får mig att tänka på Kuba i alla fall. Men det verkar inte heller rimligt i detta fall. Port of Spain kanske? Port Royale? Nu blev det vimsigt....

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 11 augusti 2006, 14:15

Mats skrev:Prickarna är för grytiga för att kunna räkna. Port-Au-Prince på Haiti? Nej, det verkar inte rimligt. Henry Morgan är mörk rom har jag för mig. Eller är heter den Captain Morgan? Rom får mig att tänka på Kuba i alla fall. Men det verkar inte heller rimligt i detta fall. Port of Spain kanske? Port Royale? Nu blev det vimsigt....
Captain Morgan Jamaica Rum...min personliga favorit..;) Uppkallad efter Henry Morgan ökänd guvernör/piratkung på Jamaica residerade i Port Royal som också den efterfrågade kolonin hette...I dag heter staden Annapolis Royal, Nova Scotia...då 1605 var området känt som Acadia, en fransk koloni( nuv. NS, Maine, New Brunswick') och än idag lever språket kvar och antalet Acadier i Canada uppgår till många tusen.

Din fråga Mats...lycka till..:)

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 11 augusti 2006, 14:24

Nja, jag var där och nosade lite i alla fall. :)

Överlåter frågan till någon annan då jag är på väg till Sandhamn över helgen.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 11 augusti 2006, 20:53

Jag söker namnet på en viss person och ett uppror kopplat till dennes styre. Personen i fråga var Italienare och skaffade sig politisk erfarenhet genom att tjänstgöra som påvlig nuntie. Han blev genom en del intriger tillslut den egentlige makthavaren i ett land. Efter beslutet om att åberopa en mer än ett sekel gammal lag som nu var inaktuell som i stora drag handlade om stor skatt på hus byggda utanför stadsmurarna. Efter detta gav han sig på Borgarklassen med ännu fler ekonomiska omvälvningar. 1648 bröt det första upproret ut mot hans styre och det dröjde inte länge innan ännu ett uppror bröt ut. Dessa uppror har samma namn som egentligen betyder katapult.

Någon som kan lösa denna?

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 19 augusti 2006, 19:04

Många saker i Din beskrivning passar ganska bra på den berömde italienaren Giulio Raimondo Mazzarino (Mazarini), bättre känd under sitt franska namn Jules Raymond Mazarin. Och Upproret i så fall skulle vara den sk ”fronden”.

/ Copernicus

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 20 augusti 2006, 00:54

Helt rätt, twoj nastepny

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 20 augusti 2006, 21:50

Svaret är att han lätt beordra avrättningen av sin bror Huascar(stavning) vilket gjorde att indianerna stod utan rättmätig tronvinge efter Athulpas egen död. Frågan är fri

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 20 augusti 2006, 23:30

Niedzwiadek skrev:Helt rätt, twoj nastepny
Tackar :)

Vem?
Bilagor
bild4.jpg
bild4.jpg (86.73 KiB) Visad 1104 gånger

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 22 augusti 2006, 13:04

I Peter Englunds ”Den oövervinnerlige” står bland annat:

”Men strax efter (…) anlände dock kastellanen i Kiev, den märklige (…), till huvudstaden, och med dennes hjälp började den bleke kungen att trots allt förbereda ett fortsatt motstånd.”

”Han hade slagits mot svenskarna under Gustav II Adolfs invasion av Preussen och i Tyskland, en erfarenhet som gav honom en hälsosam respekt för den svenska arméns uppenbara styrka men också ett öga för dess svagheter. Sedan dess hade han genomlevt en lång rad grymma och poänglösa gränsstrider med ryssar, kosacker och tatarer. Denne intelligente och girige man steg i graderna och när den ukrainska revolutionen bröt ut och det var dags att också bekriga Khmelnytskyis upprorsarméer, visade (…) sig vara både ovanligt kapabel och oväntat framgångsrik.”

”… och när han sedan fick tillfälle att leda en räträtt ut ur Ukraina, skall han som hämnd ha plundrat mer än hundra små städer.”

/ Copernicus

Användarvisningsbild
Kabel
Medlem

Inlägg av Kabel » 22 augusti 2006, 15:55

Bilden ovan är på Stefan Czarniecki. Ledaren för upproren mot de svenska trupperna i Karl X Gustavs polska krig.

/Fredric

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 27 augusti 2006, 18:13

Vill någon försöka att ställa något nytt.

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 27 augusti 2006, 23:21

Alldeles rätt! Det är Stefan Czarniecki.
Kabels fråga.

/ Copernicus

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 28 augusti 2006, 09:31

Ställ en Du / Probstner

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 29 augusti 2006, 21:21

Varför hörde Brasilien, Angola, Goa och Macao till Portugal men Mexiko, Ecuador, Argentina och Filippinerna till Spanien?

Frågan är inte fullt så dum som den låter.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem

Inlägg av Rosenhane » 30 augusti 2006, 08:30

för att påven drog den såkallade Tordesillas linjen över världen. Det innebar att allt land västerut blev spanskt och allt land österut blev portugisikt.

Låst