Quiz: Tidigmodern tid
Prickarna är för grytiga för att kunna räkna. Port-Au-Prince på Haiti? Nej, det verkar inte rimligt. Henry Morgan är mörk rom har jag för mig. Eller är heter den Captain Morgan? Rom får mig att tänka på Kuba i alla fall. Men det verkar inte heller rimligt i detta fall. Port of Spain kanske? Port Royale? Nu blev det vimsigt....
Captain Morgan Jamaica Rum...min personliga favorit..Mats skrev:Prickarna är för grytiga för att kunna räkna. Port-Au-Prince på Haiti? Nej, det verkar inte rimligt. Henry Morgan är mörk rom har jag för mig. Eller är heter den Captain Morgan? Rom får mig att tänka på Kuba i alla fall. Men det verkar inte heller rimligt i detta fall. Port of Spain kanske? Port Royale? Nu blev det vimsigt....
Din fråga Mats...lycka till..
- Niedzwiadek
- Medlem
Jag söker namnet på en viss person och ett uppror kopplat till dennes styre. Personen i fråga var Italienare och skaffade sig politisk erfarenhet genom att tjänstgöra som påvlig nuntie. Han blev genom en del intriger tillslut den egentlige makthavaren i ett land. Efter beslutet om att åberopa en mer än ett sekel gammal lag som nu var inaktuell som i stora drag handlade om stor skatt på hus byggda utanför stadsmurarna. Efter detta gav han sig på Borgarklassen med ännu fler ekonomiska omvälvningar. 1648 bröt det första upproret ut mot hans styre och det dröjde inte länge innan ännu ett uppror bröt ut. Dessa uppror har samma namn som egentligen betyder katapult.
Någon som kan lösa denna?
Någon som kan lösa denna?
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Niedzwiadek
- Medlem
- Niedzwiadek
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
I Peter Englunds ”Den oövervinnerlige” står bland annat:
”Men strax efter (…) anlände dock kastellanen i Kiev, den märklige (…), till huvudstaden, och med dennes hjälp började den bleke kungen att trots allt förbereda ett fortsatt motstånd.”
”Han hade slagits mot svenskarna under Gustav II Adolfs invasion av Preussen och i Tyskland, en erfarenhet som gav honom en hälsosam respekt för den svenska arméns uppenbara styrka men också ett öga för dess svagheter. Sedan dess hade han genomlevt en lång rad grymma och poänglösa gränsstrider med ryssar, kosacker och tatarer. Denne intelligente och girige man steg i graderna och när den ukrainska revolutionen bröt ut och det var dags att också bekriga Khmelnytskyis upprorsarméer, visade (…) sig vara både ovanligt kapabel och oväntat framgångsrik.”
”… och när han sedan fick tillfälle att leda en räträtt ut ur Ukraina, skall han som hämnd ha plundrat mer än hundra små städer.”
/ Copernicus
”Men strax efter (…) anlände dock kastellanen i Kiev, den märklige (…), till huvudstaden, och med dennes hjälp började den bleke kungen att trots allt förbereda ett fortsatt motstånd.”
”Han hade slagits mot svenskarna under Gustav II Adolfs invasion av Preussen och i Tyskland, en erfarenhet som gav honom en hälsosam respekt för den svenska arméns uppenbara styrka men också ett öga för dess svagheter. Sedan dess hade han genomlevt en lång rad grymma och poänglösa gränsstrider med ryssar, kosacker och tatarer. Denne intelligente och girige man steg i graderna och när den ukrainska revolutionen bröt ut och det var dags att också bekriga Khmelnytskyis upprorsarméer, visade (…) sig vara både ovanligt kapabel och oväntat framgångsrik.”
”… och när han sedan fick tillfälle att leda en räträtt ut ur Ukraina, skall han som hämnd ha plundrat mer än hundra små städer.”
/ Copernicus
- Niedzwiadek
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem