Quiz: Tidigmodern tid

Låst
Ostrobothnia
Medlem

Inlägg av Ostrobothnia » 9 februari 2006, 20:46

Hmm skall dra till med en chansning, Bratislava.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 9 februari 2006, 20:51

Bra chansning, men fel. Professor Kalkyl skulle ha sagt "lite mer åt öster..."

/ Probstner

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 9 februari 2006, 21:20

Först tänkte jag på Prešov i Slovakien men det är nog Sibiu i Transsylvanien.

/ Copernicus

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 9 februari 2006, 21:28

Heinrich Pfeiffer (men andlig ledare var Thomas Müntzer).

/Copernicus

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 10 februari 2006, 00:58

Copernicus Polonus skrev:Sibiu i Transsylvanien.
A k a Szeben a k a Hermannstadt.

Copernicus Polonus' fråga.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 10 februari 2006, 01:00

Och det var egentligen Münzer jag menade. Men det blev ju dubbelrätt, så frågan är i Copernicus Polonus' händer så mycket en fråga kan bli.

/ Probstner

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 10 februari 2006, 10:47

Probstner skrev:
Copernicus Polonus skrev:Sibiu i Transsylvanien.
A k a Szeben a k a Hermannstadt.

Copernicus Polonus' fråga.

/ Probstner
Av rent intresse, men ska språken då vara tyska, ungerska och rumänska?

/CvD

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 10 februari 2006, 13:51

CvD skrev:Av rent intresse, men ska språken då vara tyska, ungerska och rumänska?
När staden anlades av sachsiska kolonister 1150 så kallas den i källorna Cibinium, vilket antagligen motsvaras av tyskans Siebenbürgen (som sedermera blev det tyska namnet på hela området, på ungerska kallat Erdély - "landet bortom skogen"; rumänerna kallr områder Ardeal efter ungerskan eller Transilvania efter latiniseringen av det ungerska namnet). Redan på 1220-talet tycks stadens tyska invånare ha kallat den för Hermannstadt, men vem Hermann var vet jag inte.

Ungrarna har hela tiden använt en magyarisk form av det latinska Cibinum, nämligen Szeben. Eftersom det fanns ett Szeben till i Ungern (Sabinov i nuvarande Slovakien) så kallades den transsylvanska staden oftast Nagyszeben ("Stora Szeben"). Rumänska Sibiu kommer naturligtvis också från Siebenbürgen eller Cibinum eller Szeben - jag vet inte vilket år den rumänska namnformen är belagd första gången. Lite knepigt eftersom latin var officiellt språk i Ungern så länge.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 11 februari 2006, 10:59

I början på 1560 talet pratades det mycket om en kärleksaffär mellan den svenske kungens syster Cecilia Vasa och ett visst utländskt sändebud. Det hela lutade åt äktenskapet med den svenske kungen Eriks XIV: s uttalade samtycke. De eventuella giftermålsplanerna hade ändå en tragisk final. Mannen som efter sin resa till hemlandet var på väg tillbaka till Sverige infångades av danskarna och efter 5 veckor i ett hårt danskt fängelse lämnade det jordiska livet. Vad hette denne man som hyste så varma känslor till Erik XIV: s vackra syster och slutade så tagiskt?

/ Copernicus

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 11 februari 2006, 11:08

Vem?
Bilagor
bild.jpg
bild.jpg (29.5 KiB) Visad 854 gånger

Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem

Inlägg av pajfarmor » 12 februari 2006, 10:34

Johan av Ostfriesland?

Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem

Inlägg av pajfarmor » 12 februari 2006, 10:36

en liten motfråga: var han osman?

Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem

Inlägg av pajfarmor » 13 februari 2006, 17:22

hallå?

är hatten min?

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 14 februari 2006, 00:32

Nej, han var inte osman men han var illa tvungen att ha kontakter med osmanerna. Han var av en grekisk ( eller kanske albansk) härkomst och han lyckades hålla sig vid makten nästan två decennier, något som bör nog betraktas som en makalös prestation särskilt när man betänker att en genomsnittlig regeringstid i landet han styrde över låg på bara 2-3 år. En störtad regent kunde i bästa fall rädda livet genom att i den rätta stunden ta till flykten men oftast slutade han som en pålspetsad köttbit, eller blev hakad i diverse kroppsdelar (med huvud vackert paketerad och skickad till sultanen att beskåda) alternativ ruttnade långsamt i ett ottomanskt fängelse. Makthavaren som jag är ut efter blev varken pålspetsad eller halshuggen men inte ens han lyckades undkomma ett ottomanskt fängelse.

/ Copernicus

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem

Inlägg av Copernicus Polonus » 14 februari 2006, 00:40

pajfarmor skrev:hallå?

är hatten min?
Inte än … men du är på rätt väg.

Beskrivningen i min fråga passar bara till viss del på Johan av Ostfriesland, mannen som genom att upprepande gånger klättra till Cecilias kammare orsakade det berömda ”Vadstenabullret”. Skandalen i Vadstena som fick både Erik och Gustav Vasa att gå i taket utspelade sig 1559 och dess efterspel 1560 dvs. under Gustav Vasas regeringstid.

Jag är ute efter en annan Johan som i juli 1561 kom till Sverige för att förhandla om Johan Vasas planerade äktenskap och sondera också möjligheterna till en eventuell militär allians. Han härstammade från en gammal adelsläkt med rätt till en grevetitel tillförlänad 1527 av den tysk - romerske kejsaren Karl V. Släkten ägde stora arealer jord, flera städer och lönsamma gruvor och innehade viktiga administrativa poster och ämbeten. Under långa perioder spelade i sitt land en stor politisk och ekonomisk roll innan den slutligen dog ut 1637.

/ Copernicus

Låst