Svenskt läger från 1657, utgrävt i Danmark.

Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Svenskt läger från 1657, utgrävt i Danmark.

Inlägg av koroshiya » 21 augusti 2026, 20:52

https://www.youtube.com/watch?v=A-DFdpClkbs

Det är inte så mycket att se egentligen, men ändå.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Svenskt läger från 1657, utgrävt i Danmark.

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 augusti 2026, 20:14

Hur vet de danska arkeologerna att det är Sverige som har haft läger där? Jag har svårt att hänga med i danskan, men förmodar att det rör sig om knappar, rester ifrån kläder, brandhärdar och annat som kan styrka att det rör sig om fynd ifrån Sverige.

Stefan

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 22 augusti 2026, 21:21

Lägret ligger utanför fästningen och inte innanför så det är väl ganska lätt att lista att att det är svenskarna som har byggt det. Jag förmodar också att de har lokaliserat lägret med hjälp av skriftliga källor eller kartor. Jag tror inte föremålen från den tiden var så olika att man kan skilja svenska från danska.

Har man svårt för talad danska kan man alltid i youtube-klipp klicka på en ruta i nedre hörnet för att få automatiska undertexter.

Något som fascinerar mig är hur konstigt danskarna uttalar sina platsnamn. Staden Fredericia uttalas i klippet som "Fra-äsja" (med skorrande r förstås) och när jag tidigare i år besökte Kronborgs slott i Helsingör överraskades jag av att guiden kallade slottet för "Kååbå"! Om hon verkligen uttalade r:en så var det i så fall väldigt svagt för jag lyckades inte uppfatta dem.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 24 augusti 2026, 21:00

Och vad gäller fynd var väl danskarna inte dummare att de tog tillbaka sådant som kunde finnas kvar, ty kan man väl tänka sig att de bar tillbaka en del tegel och annat till var det hade kommit ifrån.

Intressant, hur som helst, hur de snabbt måste ha fått ordentliga eldstäder på vissa ställen, och med de stora stolphålen. Här kan man kanske tänka sig också att manskapet inte sov i tält, utan att man fixade åtminstone något bättre bostäder ganska snabbt.

Hade inte idéerna om krigskommissariat också redan blivit grundligt etablerade? Som om svenska byråkrater följde armén och agerade som virus som satte sig fast på räkenskaper för det område de styrde? Det var väl så det fungerade, "vi kör på, men nu är det vi som tar in skatter och annat".

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 25 augusti 2026, 07:10

Ja, åtminstone svenskarna som hade rutin på att ockupera territorium ska ha varit rätt så välorganiserade. Jag vill minnas att Peter Englund har skrivit om hur en svensk ockupation av Jylland var lindrigare för civilbefolkningen än situationen efter befrielsen då allierade trupper inkvarterades på Jylland. Svenskarna ska ha fördelat bördan bättre genom att utgå från de officiella skattelängderna medan danskarna bara godtyckligt placerade ut trupperna vid olika orter. Något liknande ska även ha ägt rum i Polen under stora nordiska kriget. Polacker som var lojala till August den starke klagade då över att sachsiska trupper behandlade civilbefolkningen sämre än svenskarna.

Men den två månader långa svenska ockupationen av Jylland under Karl X Gustavs andra krig 1658 var knappast en solskenshistoria för civilbefolkningen. Då plundrade nämligen svenskarna Jylland på mänskliga resurser genom att tvångsutskriva dem i stor skala till den svenska armén. Det exakta antalet är okänt men i olika källor från Jylland finns det anekdotiska uppgifter om att "hver tredie mand" eller "hver femte mand" blev utskriven. Händelsen satte ett djupt avtryck i Danmark och när Magnus Stenbock tågade mot Jylland efter segern vid Gadebsuch 1712 fanns det en oro över att samma sak skulle hända igen.

Skriv svar