Ja, det är tyvärr ganska typiskt att när illustratörer och reenactare får välja mellan två olika alternativ så brukar de ofta välja det mer färgglada men mer ovanliga alternativet istället för den "tråkiga" standarduniformen.AntonKlanton skrev: ↑26 okt 2025 19:42Tack så mycket för informationen. Jag har kollat en hel del på rekonstruktörer och moderna illustrationer, och fick därför uppfattningen att det snarare var den gula färgen som var standard. Men då vet jag nu att så inte var fallet – väldigt intressant att få klarhet i!
Trumslagare hade normalt samma knappar som manskapet så jag skulle gå på tennknappar. Färgen på snörena är en svårare fråga och som synes av av min sammanställning ovan så var variationen stor. Men tittar man på rockar som bara har en färg på snörena så var det med ett undantag bara gula rockar och Västerbottens blå rock med vita uppslag som hade vita snören. Den vanligaste färgen på enfärgade snören var gul. Det var helt klart mycket vanligt att snörena innehöll uppslagsfärgen.AntonKlanton skrev: ↑26 okt 2025 19:42Jag har gjort en snabb illustration på hur jag tänker mig regementets trumslagaruniform, med samma blå rock som manskapet men med vita snören och mässingknappar. De två sista detaljerna är dock bara en gissning från min sida.
Det som sticker ut på dina nuvarande uniformer är knapparna som ser väldigt anakronistiska ut. 1700-talets uniformsknappar var helt släta och utan hål för sytråd, det fanns istället en ögla på baksidan.AntonKlanton skrev: ↑26 okt 2025 19:42Jag är inte helt nöjd med hur alla uniformer ser ut just nu, så jag håller på att göra om dem från grunden – med mer detaljer och ett mer realistiskt utseende. Förhoppningsvis kommer det se bättre och mer historiskt korrekt ut i nästa version.
Jag ser också att du har väldigt många knappar på ficklocken (nio stycket på vardera). Det kan nog ha funnits stor variation mellan regementena, men standarden var troligen sju knappar för officerare & underofficerare, fem knappar för korpraler och tre knappar för meniga. I vilken knapp-kategori trumslagarna hamnade i är väldigt osäkert. Livgardets trumslagare hade en m/1709-uniform med bara 18 knappar jämfört med manskapets 19 knappar. Däremot hade Livgardets trumslagares m/1716-uniform 27 stora knappar medan underofficerarna bara hade 26 stora knappar (var den extra knappen avsedd för en axelklaff?). Jag skulle satsa på fem knappar på trumslagarnas ficklock så att man hamnar någonstans i mitten bland de tänkbara alternativen. Nio knappar tror jag dock är alldeles för mycket.
Axelklaffarna på uniformerna är också tveksamma. De två bevarade m/1765 trumslagarrockarna har inga alls och m/1756 manskapsrock hade bara en axelklaff (för bantläret till patronväskan). M/1756 överensstämmer i hög grad med stora nordiska krigets uniformer, men det finns inga belägg för att infanteriuniformen hade axelklaffar då. En beskrivning av var Livgardets knappar satt på manskapsuniformen 1707 nämner ingen axelklaffknapp. När livgehäng infördes i slutet av 1690-talet fanns det inte heller något behov för pikenerare att ha axelklaffar överhuvudtaget. Ryttare skulle ha haft nytta av två axelklaffar (en till patronväskans bantlär och en till karbinremmen) men en beskrivning av Adelsfanans uniform år 1709 nämner bara en enda axelklaffknapp. Tittar man på m/1756-rockarna ser man också att axelklaffen är placerad på ett diskret sätt så att den ska synas så lite som möjligt när man ser rocken rakt framifrån. Uppenbarligen tyckte man inte att det var snyggt med väl synliga axelklaffar.
När det gäller stilen på snörena så har du förutom bilden på Nylands trumslagare från 1696 även två bevarade trumslagarrockar av m/1765 (varav en tillhörde Hälsinge!). Trumslagaren från 1696 har troligen snörena ordnade på ett sätt som är mer likt det som användes under stora nordiska kriget. Enligt m/1765 skulle varje regemente ha ett helt eget mönster på ärmarna så det gjorde variationen mycket större än vad man kan förvänta sig av stora nordiska kriget. Men själva materialet till snörena tror jag inte förändrades under denna tid. Så om du tittar närmare på snörena kan du nog få en bättre uppfattning om hur de såg ut. Notera att snörena är ganska breda på både uniformen från 1696 och dem från 1765.
Nedanstående bild är ett ficklock på Hälsinges m/1765-trumslagarrock.
Även Södermanlands m/1765-trumslagarrock är bevarad.
Det är alltid en god idé att studera Armémuseums foton på manskapsrock m/1756 eftersom den med undantag för ficklocken och möjligen även axelklaffen hade samma utseende som under stora nordiska kriget. Det finns två sådana modellrockar bevarade och Armémuseum har fler bilder på dem än de nedanstående:
Södermanlands m/1756-rock
M/1756-rock för okänt regemente