Flaggskeppet Kronan - ett misstag?

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 11 april 2003, 20:30

Har det gått dokumentärer om skeppet också? Går dem fortfarande?
Den verkar bara ha gått i engelska Discovery , jag antar att den är är väl spekulativ för att visa i skeppets hemland Sverige.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 12 april 2003, 12:32

Ancient Clues, Battleship Kronan
The Swedish Kronan sank with 800 crew and soldiers just before its first battle. Why do the bodies show evidence of sword wounds when the ship never confronted the enemy?
"Never confronted the enemy" är en smula överdrivet. Det var lite småstrider i södra Östersjön innan den svenska flottan vände norrut. Och om "sword wounds" är korrekt, kan det kanske förklaras med att officerare försökta stoppa en utbrytande panik med hårdhänta metoder. Eller att panikslagna besättningsmän försökte bana sig väg upp på däck efter att elden kommit lös.

Stefan
Medlem

Myteri???

Inlägg av Stefan » 14 april 2003, 09:44

Ja, försök till förklaring att svärdssåren kunde vara resultatet av den sista paniken är fullt rimligt.
Men sekunderna innan jag läste det förslaget fick jag ett eget vilt huggskott: myteri! Och skeppet sprängdes av den någon av de lojala, för att förhindra övertagningen. Så gjorde ju en del på den tiden.

En ordningsfråga. 800 döda. Sjönk den med man och allt eller fanns det överlevande?
Iofs; överlevande myterister föredrog säkert att inte tala om det, och överlevande andra kanske inte heller, för att inte dra vanära över flottan. Eller att flottledningen tystade ner historien.

Uttrycket aldrig mötte fienden syftar säkert inte till ev. strider innan, utan till att de hade färska sår fastän slaget inte har börjat än.

Spekulationer och vilda hypoteser.

Ja77
Medlem

Kronan

Inlägg av Ja77 » 14 april 2003, 18:37

Det skulle vara íntresant att se dokumentären....

Inte i strid... i min stora kronan bok står det att Kronen inlädde striderna vid öland....möjligtvis inte i NÄR-strid då man håller på och äntar och har sig.

En mycket enkel förklaring folk måste ha spetsats på diverse vapen som flög runt tillsamans med folk då kronan kantrade.

EGMOS
Medlem

Inlägg av EGMOS » 15 april 2003, 10:11

[quote] Med risk att verka petig vill jag säga att det inte var Karl XI som utnämnde Stenbock till riksamiral utan förmyndarregeringen. Utnämningen ingick i tidens svågerpolitik. Att ännu en landkrabba utsågs till Stenbocks efterträdare beror även det på att det var börd och kontakter som var inträdesbiljetterna till högre ämbeten, inte kompetens.[/quote]

Jo, det är klart att det var förmyndarregeringen som utsåg Stenbock, men Karl XI var som bekant inte så förtjust i sina förmyndare. Varför utsåg han då Creutz? Kungen brukade inte sällan gå emot rådet i just utnämningsfrågor. Uggla eller Wachtmeister hade ju varit lämpligare. [/quote]

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 15 april 2003, 14:59

Utnämningen av Creutz var inte så unik. Jakob Bagge, Klas Horn och Carl Gustaf Wrangel var också män som hade liten erfarenhet av sjökrig. Likväl var de framgångsrika. 1676 var Wachtmeister knappast ett alternativ. Och Creutz var helller inte den siste "amatören", påföljande år var Henrik Horn chef för flottan. Och Karl XII gjorde Hans Henrik von Liewen till högste chef, om än utan krav på att han skulle tjänstgöra till sjöss. En period var det dessutom tal om att Magnus Stenbock var en lämplig efterträdare till Hans Wachtmeister. Det tycktes förmodligen att de viktigaste egenskaperna inte var marin erfarenhet utan allmän duglighet och framåtanda. Att leda flottan var ju dessutom så mycket mer än att ha befälet till sjöss, det handlade oerhört mycket om att få fartygen sjödugliga, besättningar samlade och nödvändiga förråd framskaffade.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 april 2003, 21:25

EGMOS skrev: Jo, det är klart att det var förmyndarregeringen som utsåg Stenbock, men Karl XI var som bekant inte så förtjust i sina förmyndare. Varför utsåg han då Creutz? Kungen brukade inte sällan gå emot rådet i just utnämningsfrågor. Uggla eller Wachtmeister hade ju varit lämpligare.
Creutz hade antagligen goda kontakter med hovet. Karl XI var inte bättre än förmyndarregeringen när det gällde att tillsätta dugliga personer till ämbeten.

EGMOS
Medlem

Inlägg av EGMOS » 19 maj 2003, 18:18

Mer om Lorentz Creutz kan ni läsa på

http://hem.passagen.se/freddys/html/lor_cre.htm

Artikeln är författad av mig!

Lorentz Creutz var för övrigt min mormors mormors mormors farfars mormors farfar!

Kurt Lundgren
Medlem
Kontakt:

Inga båtsmän höggs ner på Stora Cronan

Inlägg av Kurt Lundgren » 10 november 2005, 18:08

Jag vet inte om man kan svara i en så här gammal debatt, men vad beträffar skador på Cronans båtsmän samt skeppets felkonstruktion (för smal) så finns det några besked på min blogg :

http://kurtlundgren.webblogg

Med rubriken Inga båtsmän dödades ombord på Cronan av sina officerare

Skriv svar