Var Karl XII homosexuell?
-
- Medlem
Re: Var Karl XII homosexuell?
Man förknippade inte sexuella handlingar mellan personer av samma kön med en särskild sexuell läggning. Det kräver till och börja med ett sexbegrepp liknande vårt vilket inte heller fanns. Det är problematisk att applicera nutida företeelser och värderingar på tidigare tidsperioder.
-
- Medlem
Re: Var Karl XII homosexuell?
Jo, men jag tycker ändå att det inte verkar stämma på Karl XII. Eller snarare att sannolikheten är låg. Låter fördomsfullt när jag uttrycker mig så här kortfattat, men homosexualitet brukar samvariera med vissa egenskaper. Bland män handlar det t.ex. ofta (men självklart inte alltid) om ett slags månande om utseende, elegans, intresse för kläder och dylikt. Karl XII förefaller ha varit precis tvärtom, han klädde sig som vilken soldat som helst och var rätt ovårdad.
Hade Karl XII fötts 300 år senare i en svensk Svensson-familj, så gissar jag att han hade haft ett "nördigt" jobb, levt ensam, varit intresserad av dataspel, etc., kanske träffat en kvinna på nätet och fått barn i "sista minuten" i 40-årsåldern.
Gustav III tror jag mer sannolikt var homosexuell, inte minst med tanke på att hans morbror Fredrik den store troligen var det och det väl(?) kan finnas en ärftlig komponent.
Hade Karl XII fötts 300 år senare i en svensk Svensson-familj, så gissar jag att han hade haft ett "nördigt" jobb, levt ensam, varit intresserad av dataspel, etc., kanske träffat en kvinna på nätet och fått barn i "sista minuten" i 40-årsåldern.
Gustav III tror jag mer sannolikt var homosexuell, inte minst med tanke på att hans morbror Fredrik den store troligen var det och det väl(?) kan finnas en ärftlig komponent.