Fråga om Nils Brahe den äldre

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Jojje66
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 februari 2019, 12:48
Ort: Stockholm

Re: Fråga om Nils Brahe den äldre

Inlägg av Jojje66 » 9 augusti 2022, 22:55

Jag hittade en mycket intressanta avhandling (länk längst ner)om slaget vid Lutzen där man gör jämförelser med arkeologiska fynd på platsen med de ögonvittnesskildringar och tidigare dokument om slaget. Skrivet av en Schürger, André Universitetet i Glasgow. Jag har inte läst allt i detta dokument än. Jag har bara sökt på Brahe.
Där framgår det att Brahe personligen ledde den gula brigaden och att Brahe inte hade någon kavalleri reserv som kunde hjälpa till så det var fler pikenerare i gula och blå brigaden än jämfört med andra brigader. Detta för att ha större möjlighet att överleva en eventuell kavalleri attack. Det verkar finnas lite olika uppgifter om den sista attacken mot Brahe men de mest tillförlitliga vittnerna ger att det var en attack på flanken av kyrassiärer troligtvis från Johan von Götz eller Hans Rudolf Bredau kavalleri.
Götz kyrassiärer bar troligtvis den äldre 3/4 svarta rustningen (de flesta 30mm kyrassiärer tennsoldater ser ut så). Arkelogiska fynd tyder på att det var en närstrid (point blank).
Den gula brigaden blev mer och mer isolerad där Brahe inte kanske var fullt medveten om detta pga av rök och den plötsliga attacken på den oskyddade flanken av kyrassiärer var förödande. Detta för att pikeneranarna var upptagna i närstrid med Badens och Comargos infanteri.
Kombinationen av infanteri och kavalleri blev förödande för den gula brigaden.
693 av 1017 Brahes soldater var sårade eller döda och endast 324 lyckades slå sig tillbaka till de egna linjerna. Brahe blev skjuten i knät och dog några dagar senare. Förlusterna för den kejsaerliga armen var också stora.
Här är länken till avhandlingen för den intresserade:

https://theses.gla.ac.uk/6508/1/2015schuergerphd.pdf

Skriv svar