Fredrik I:s ordnar

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Fredrik I:s ordnar

Inlägg av Daniel89 » 28 november 2020, 16:35

Hej!

Jag har snöat in lite på Fredrik I, eller Fredrik av Hessen.

En sak som jag är nyfiken på, och som jag inte hittat några detaljer om ännu, är när i karriären som han fick sina stora utländska ordnar, som Svarta Örnsorden från Preussen och Elefantorden från Danmark. Är det någon som vet, eller någon som vill hjälpa mig att spekulera?

Är det mest troligt att han fick dessa ordnar som svensk kung, dvs efter 1720?

Eller finns det möjlighet att han fick ordnar redan under sin militära karriär innan han kom in i Karl XII:s krets, som arvtagare till Hessen? Exempelvis Elefantorden delades ju ut till utländska regenter, men även till utländska prinsar och prominenta personer.

Vad jag alltså undrar över, är ifall han kunde stoltsera med en eller flera av dessa ordnar när han kom till Karl XII 1714, eller om det är något som hör till hans senare liv som kung?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Fredrik I:s ordnar

Inlägg av koroshiya » 29 november 2020, 03:44

Riddare av Elefantorden den 27 maj 1700 - enligt vad jag kan se.

Något datum för att bli riddare av den preussiska orden fann jag inte, trots sökande på tyska sidor, med googlande på tyska fraser.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_K ... nt#_Sweden

Något måste han ha gjort, men det är väl möjligt att danska kungar gav ut sådant till många tyska furstar.

Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Re: Fredrik I:s ordnar

Inlägg av Daniel89 » 29 november 2020, 13:57

Spännande! Tack!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fredrik I:s ordnar

Inlägg av Markus Holst » 29 november 2020, 14:52

Det troligaste är väl att han ansträngt sig lika bra som t ex Karl XV för att få den :roll:

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Fredrik I:s ordnar

Inlägg av koroshiya » 29 november 2020, 23:17

Oj oj, han har nog kämpat på bra för sina ordnar. Han var ju bra på att jaga både det ena och det andra även vid hög ålder...

Han fick sin preussiska orden
1705. 27 Friedrich Erbprinz von Hessen (nachmals König von Schweden), 19. Januar.
https://books.google.de/books?id=a_JBAA ... =html_text

Vid den tiden var han gift med en preussisk prinsessa som även var hans kusin.

Ser man på andra som har fått orden verkar det som att Preussen gav den till många furstar i Tyskland, så Markus har väl rätt i vad han anspelar på, för Karl XV råkade väl bara födas på rätt plats för att få sådana.

Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Re: Fredrik I:s ordnar

Inlägg av Daniel89 » 30 november 2020, 17:47

Ah, man borde således putsa upp sin tyska! Tack så mycket för hjälpen!

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Fredrik I:s ordnar

Inlägg av koroshiya » 30 november 2020, 20:08

Daniel89 skrev:
30 november 2020, 17:47
Ah, man borde således putsa upp sin tyska! Tack så mycket för hjälpen!
:)

Jag var tvungen att söka på diverse olika platser, exempelvis Nordisk Familjebok, men informationen fanns inte. Till sist testade jag på tyska igen och försökte med olika fraser, tills jag hittade den där texten från 1800-talet.

Fredrik var säkert en helt ok militär, men i Sverige är han väl mest känd för att han jagade unga kjoltyg.

Daniel89
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 november 2011, 17:30

Re: Fredrik I:s ordnar

Inlägg av Daniel89 » 4 december 2020, 17:17

koroshiya skrev:
30 november 2020, 20:08
Jag var tvungen att söka på diverse olika platser, exempelvis Nordisk Familjebok, men informationen fanns inte. Till sist testade jag på tyska igen och försökte med olika fraser, tills jag hittade den där texten från 1800-talet.

Fredrik var säkert en helt ok militär, men i Sverige är han väl mest känd för att han jagade unga kjoltyg.
Jo jag gjorde såklart egna ansträngningar i sökandet innan jag vände mig hit, men hittade inget! Gott att du hade större lycka, eller större skicklighet.

Och jo, en kompetent militär bör han ju tvivelsutan ha varit under sin karriär, även om hans eftermäle som svensk kung fått andra fokus.

Skriv svar