Identifiera person på tavla från 1650 talet

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Jojje66
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 februari 2019, 12:48
Ort: Stockholm

Identifiera person på tavla från 1650 talet

Inlägg av Jojje66 » 31 mars 2020, 19:50

Jag undrar om det är möjligt att identifiera en person som är med på en tavla som bland annat föreställer Lorentz von der Linde f. 13 Juli 1610. Lorentz står till vänster i Tavlan och jag undrar vem han till höger med rött hår och röd mustasch föreställer?

Tavlan finns på Nordiska museet och har ref: NM.0061452. Jag lyckas inte bifoga någon bild på tavlan med det är bara att söka på Lorentz von der Linde wikipedia så hittar ni tavlan.
Enligt beskrivning föreställer tavlan Lorentz med sina regementsofficerare ca 1650. Enligt wiki så blev Lorentz generalmajor 1647. Senare var han captainemajor vid livgardet, 1655 general , 1658 fältmarskalklöjnant och 1665 fältmarskalk.
Jag undrar om personen på tavlan möjligtvis kan vara Jakob Casimir De La Gardie, Magnus Gabriel De La Gardies bror?

Jakob Casimir De La Gardie var regementschef för livgardet 1652-1653. Mer än så hittar jag inget samband. Det skulle vara intressant med en bild på just Jakob Casimir De La Gardie men jag kan ej finna någon bild på Jakob hur mycket jag än söker. Nationalmuseet med porträttgalleriet på Gripsholm finns det ej något porträtt på Jakob. Nordiska museet vet ej vem det föreställer.

Det är kanske en omöjlig uppgift men finns det någon som kan hjälpa mig med ovanstående frågor eller tips på hur jag kan hitta vilka som var regementsofficerare till Lorentz Von Der Linde runt 1650?

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Identifiera person på tavla från 1650 talet

Inlägg av currahee » 31 mars 2020, 19:57

Är det denna tavla du syftar på?

/ currahee
Bilagor
bild.png

Jojje66
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 februari 2019, 12:48
Ort: Stockholm

Re: Identifiera person på tavla från 1650 talet

Inlägg av Jojje66 » 31 mars 2020, 20:04

Ja, det är den tavlan.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2261
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Identifiera person på tavla från 1650 talet

Inlägg av cats » 1 april 2020, 07:26

Du frågade inte på museet? De har troligen någon form av dokumentation om tavlan som med lite tur är en förteckning över personerna.

Annars är det svårt att identifiera personer efter en målning på 1600-talet eftersom målningar vid den här tiden sällan var naturtrogen. Hur personen blev avmålade berodde ofta på vilket sätt man ville visa upp en person. Det gavs ofta stort utrymme för konstnärlig frihet att gestalta en person. Konstnären var anställd och var mycket lyhörd för hur beställaren ville bli gestaltad.

Jojje66
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 februari 2019, 12:48
Ort: Stockholm

Re: Identifiera person på tavla från 1650 talet

Inlägg av Jojje66 » 1 april 2020, 13:32

Jag frågade Nordiska museet men den informationen de har är att det är Lotentz von der Linde med sina regementsofficerare målat ca 1650. Det är rätt att det är svårt att identifiera personen på äldre tavlor då de oftast avbildades, på den tidens mått, ur en fördelaktig vinkling.

Det jag undrar är om man kan få reda på vilka regementsofficerare Lorentz hade runt 1650?
Enligt tavlan är de begränsade till 9 stycken.
Kan man finna att möjligtvis Jakob Casimir de la Gardie var en regementsofficerare under Lorentz?

Jag har ringa kunskap om hur armen var uppdelad på 1600 talet. Om man på den tiden hade regementsofficerare var man då generalmajor, captainemajor, general, fältmarskalklöjnant eller till och fältmarskalk?
Eller var regimentsofficer en så generell term så det går inte att säga?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Identifiera person på tavla från 1650 talet

Inlägg av Hans » 1 april 2020, 14:11

Jag har ingen aning om 1650, något före min tid i Armén.

Men senare var termen regementsofficer betydligt bredare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Regementsofficer

MVH

Hans

Jojje66
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 februari 2019, 12:48
Ort: Stockholm

Re: Identifiera person på tavla från 1650 talet

Inlägg av Jojje66 » 1 april 2020, 16:27

På digitaltmuseum.org hittade jag mer information om tavlan som jag kan forska vidare på.

Huvudliggaren (år 1890):
"Tafla i Olja. H. 0,35. B. 0,42. På koppar. Tysk konstnär: Lorentz von der Linde (f. 1610, riksråd, fältmarskalk, d. 1670) och hans regementofficerare m. fl. Ink på auktionen efter amanuensen Chr. Eichhorn 8&9 maj 1890."
"Von der Linde var i slutet af 30-åriga kriget generalmajor och öfverste för ett regimente tyskar till fots. I januari 1649 var han förlagd i Franken, där också C.G. Wrangel fans. Taflan är målad i Tyskland, antagligen vid regimentets upplösning, men förråder i mycket en holländsk hand, samt är ojämn. Hufvudena äro förträffliga, figurerna delvis stela, och benen underligt stälda. Möjligen samarbete af två; då kunna gissas på Meiburg och Pierson, hvilka målade porträtt i svenska lägret åt Wrangel."
Magerstad, Pierson och Meyburg möjliga tillverkare enligt katalogkort.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Identifiera person på tavla från 1650 talet

Inlägg av Sarvi » 1 april 2020, 19:47

Svenska arméns rullor på Krigsarkivet borde ge ett antal potentiella namn, om man nu kan hitta von der Lindes namn i en plausiabel tidpunkt.

Skriv svar