Tack för svaret!a81 skrev:En sen perukanvändare var den brittiske professorn Martin Routh (1755-1854). Enligt http://blogs.telegraph.co.uk/culture/ch ... 100002106/ var han en av de sista som använde peruk till vardags. Martin Routh är för övrigt en av de tidigast födda personerna som finns bevarande på fotografi. Se även http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Routh. Att han skulle vara den allra sista har jag dock lite svårt att tro. Någon excentrisk äldre adelsman kan säkert ha använt peruk (som normalt "plagg" till vardags) senare än 1854. Inom vissa länders rättsväsende används ju fortfarande 2012 peruker, men det är delvis en annan fråga.Peter G skrev:När försvann de sista perukerna då?
Som jag har förstått slutade yngre människor använda peruk runt 1790 eller så, men jag tänker närmast på de äldre.
Peruker?
Re: Peruker?
Det här med peruker är intressant. Under 1700-talet hade ju praktiskt taget alla högreståndspersoner i Europa peruk. Men sen tycks de ha försvunnit tämligen abrupt kring sekelskiftet 1800. Det måste ha varit en av de tydligaste modeväxlingarna i historien. Hur ska man förklara det? Är det franska revolutionen som är orsaken? Saken måste ha kommenterats i samtiden men jag har aldrig sett några sådana kommentarer...
Och detsamma gäller väl byxor som slutade vid knäna.
- von Othfors
- Medlem
- Kontakt:
Det var mycket riktigt den franska revolutionen som spelade in vid denna modeväxling. Peruker och knäbyxor, blänkande siden och broderier tillhörde den gamla världen, Ancien Regime, som de nya makthavarna ville radera på alla tänkbara vis, även inom mode. Egentligen hade helperuker börjat läggas bort redan i mitten av 1700-talet för att ersättas av "delperuker" blandade med det egna håret och pudrade (har för mig jag skrivit något om detta tidigare i tråden), men vissa personer bar helperuker långt in på 1800-talet, men det ansågs vara omoderna och reaktionärt. Ofta var det personer med reaktionära intressen som symboliserade sina åsikter genom att tydligt ta avstånd från den nya världens idéer och "nycker" och hålla fast vid den gamla världens attribut.
Intressant med informationen om Martin Routh ovan. Ännu intressantare är att peruken han har på sig inte tillhör de senare modellerna, utan en modell som var mer populär I BÖRJAN av 1700-talet. Jämför med t.ex. Carl von Linné (hundralappen) som bar denna äldre typ av mer "långhåriga" peruk, utan hästsvans eller kanonlockar på sidorna.
Intressant med informationen om Martin Routh ovan. Ännu intressantare är att peruken han har på sig inte tillhör de senare modellerna, utan en modell som var mer populär I BÖRJAN av 1700-talet. Jämför med t.ex. Carl von Linné (hundralappen) som bar denna äldre typ av mer "långhåriga" peruk, utan hästsvans eller kanonlockar på sidorna.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V
Fast å andra sidan ser man på bilder av de främsta revolutionärerna, Danton och Robespierre, att de bar peruker, om än möjligen sådana där pudrade delperuker. Så de kan i alla fall inte ha gått i spetsen för modeväxlingen.
Men jag undrar om inte Napoleon haft betydelse här. Han avbildades ju i regel utan peruk. Kan det ha varit det att peruker var opraktiska i fält?
Något liknande gäller Karl XII. Innan kriget bröt ut bar han oftast peruk, men inte senare i fält.
Men jag undrar om inte Napoleon haft betydelse här. Han avbildades ju i regel utan peruk. Kan det ha varit det att peruker var opraktiska i fält?
Något liknande gäller Karl XII. Innan kriget bröt ut bar han oftast peruk, men inte senare i fält.
- von Othfors
- Medlem
- Kontakt:
Både Danton och Robespierre är ju mycket riktigt två av revolutionens främsta gestalter, men eftersom de är så tidiga (båda försvinner ju i revolutionens tidiga år) har modet ännu inte helt hunnit svänga. Robespierre var känd för att ha varit oerhört petig med sina kläder - men som sagt aningen konservativ i den aspekten. Det sägs till och med att han hade små giljotiner ingraverade i knapparna på sin rock.
Jag är dock övertygad att både Danton och Robespierre hade kastat av sig perukerna och följt det nya "folkliga" modet om de bara hade fått leva länge nog.
När Napoleon Bonaparte kommer in i bilden runt 1795 gör han det utan peruk och med ett stort förakt mot allt som har med l'Ancien Régime att göra. Under återstoden av revolutionen, fram till 1799 föredrog Bonaparte att klä sig i uniform, ofta ganska sliten. Men absolut utan peruk! När kan blivit vald till förste konsul och revolutionen avslutats samma år lugnades tillståndet i Frankrike något och många kände att man var färdig med revolutioner, både politiska och modeinriktade. Omkring 1800 började till och med peruker KOMMA TILLBAKA som en del av klädedräkten. Bonaparte var dock snabbt ute och förbjöd män att bära peruk.
Perukerna var besvärliga i fält (även om man jämför med den ännu större allongeperuken, se nedan). Det hände till och med att soldater gjorde myteri och brände sina peruker på bål för att det var så oerhört varmt och svettigt att ha dem på i strid. I Sverige uppskattade dock många soldater en varm peruk i det bistra klimatet.
Vad gäller Carl XII så tillhör ju ha de stora excentrikerna under sin tid. Modet omkring år 1700 var stor allongeperuk (mycket långhårig och krullig - den försvann ur modet 1710-1730 eftersom den var så besvärlig att bära, speciellt i strid) men inför fälttåget nämnda år lade kungen av sig peruken. Varför vet man inte riktigt. Det kan ju naturligtvis ha varit rent praktiska skäl, men å andra sidan lade inte andra kungar eller kejsare av sig sina peruker när det var dags för dem att ge sig ut i krig. Jag tror helt enkelt att Carl XII var en i grunden mycket enkel man som inte tyckte om överdådigt mode eller krimskrams.
Jag är dock övertygad att både Danton och Robespierre hade kastat av sig perukerna och följt det nya "folkliga" modet om de bara hade fått leva länge nog.
När Napoleon Bonaparte kommer in i bilden runt 1795 gör han det utan peruk och med ett stort förakt mot allt som har med l'Ancien Régime att göra. Under återstoden av revolutionen, fram till 1799 föredrog Bonaparte att klä sig i uniform, ofta ganska sliten. Men absolut utan peruk! När kan blivit vald till förste konsul och revolutionen avslutats samma år lugnades tillståndet i Frankrike något och många kände att man var färdig med revolutioner, både politiska och modeinriktade. Omkring 1800 började till och med peruker KOMMA TILLBAKA som en del av klädedräkten. Bonaparte var dock snabbt ute och förbjöd män att bära peruk.
Perukerna var besvärliga i fält (även om man jämför med den ännu större allongeperuken, se nedan). Det hände till och med att soldater gjorde myteri och brände sina peruker på bål för att det var så oerhört varmt och svettigt att ha dem på i strid. I Sverige uppskattade dock många soldater en varm peruk i det bistra klimatet.
Vad gäller Carl XII så tillhör ju ha de stora excentrikerna under sin tid. Modet omkring år 1700 var stor allongeperuk (mycket långhårig och krullig - den försvann ur modet 1710-1730 eftersom den var så besvärlig att bära, speciellt i strid) men inför fälttåget nämnda år lade kungen av sig peruken. Varför vet man inte riktigt. Det kan ju naturligtvis ha varit rent praktiska skäl, men å andra sidan lade inte andra kungar eller kejsare av sig sina peruker när det var dags för dem att ge sig ut i krig. Jag tror helt enkelt att Carl XII var en i grunden mycket enkel man som inte tyckte om överdådigt mode eller krimskrams.
Fast å andra sidan ser man på bilder av de främsta revolutionärerna, Danton och Robespierre,
Använde dessa 2 herrar peruk över huvudtaget? Är det inte deras eget friserade hår! Dessa lockar som är längst ner vid öronen
är precis samma typ av frisyr som en viss Axel von Fersen hade, och mej veterligen bar han nästan aldrig peruk
Kentauer
Använde dessa 2 herrar peruk över huvudtaget? Är det inte deras eget friserade hår! Dessa lockar som är längst ner vid öronen
är precis samma typ av frisyr som en viss Axel von Fersen hade, och mej veterligen bar han nästan aldrig peruk
Kentauer
Jag tror nog ändå att det är peruker Danton och Robespierre bär på de flesta bilderna. Men här skulle vi behöva von Othfors' expertis. Vad säger du v.O?
Fast många på 1600-/1700-talet hade frisyrer som såg ut som peruker, utan att för den skull verkligen bära peruk. Gustav III hade inte peruk (om jag minns rätt). Sedan vet jag inte om perukerna försvann fullt så snabbt. Jag läste någonstans att Karl XIV Johans hustru Désirée reagerade på att vissa fortfarande bar peruk när hon kom till Sverige 1810.ERland skrev:Det här med peruker är intressant. Under 1700-talet hade ju praktiskt taget alla högreståndspersoner i Europa peruk. Men sen tycks de ha försvunnit tämligen abrupt kring sekelskiftet 1800. Det måste ha varit en av de tydligaste modeväxlingarna i historien. Hur ska man förklara det? Är det franska revolutionen som är orsaken? Saken måste ha kommenterats i samtiden men jag har aldrig sett några sådana kommentarer...
Knäbyxor levde väl kvar längre än perukerna. Bland allmogen hade man knäbyxor till mitten av 1800-talet (+/- ca 20 år beroende på var i landet), bland borgare och andra stadsbor bytte man nog till långbyxor under 1800-talets första decennier. Så här blandat kunde det se ut i mitten av 1830-talet vid Gamla Uppsala (bilden är av någon anledning spegelvänd på den här sidan, men ändå i bäst kvalitet där, finns rättvänd på andra ställen):
http://www.artflakes.com/en/products/ki ... -xiv-johan
- von Othfors
- Medlem
- Kontakt:
kentauer1 skrev:Fast å andra sidan ser man på bilder av de främsta revolutionärerna, Danton och Robespierre,
Jag skulle nog säga som ERland. Speciellt Robespierres hår/peruk verkar för volymiöst för att vara det egna håret. Följande intressanta artikel stödjer också detta:ERland skrev:Jag tror nog ändå att det är peruker Danton och Robespierre bär på de flesta bilderna. Men här skulle vi behöva von Othfors' expertis. Vad säger du v.O?
http://thehistoryofthehairsworld.com/ha ... ntury.html
Jag har också hört att han av sin samtid ibland kallades "Prig in a wig" (ung. "Självkär pedant i peruk"), vilket ju antyder att han faktiskt använde just peruk.
Senast redigerad av 1 von Othfors, redigerad totalt 14 gånger.
- von Othfors
- Medlem
- Kontakt:
Knäbyxan började gå ur mode samtidigt som peruken, på grund av samma anledning: de associerades med överklasserna och allt så'nt skulle bort i den nya tiden! Långbyxan, som från början var ett arbetar- och sjömansplagg blev det nya modet. Som du säger, a81, var ju "eliten" först med att introducera det nya modet och vanligt folk halkade efter några decennier. Runt 1830 verkar långbyxan vara comme il faut bland de flesta någorlunda modemedvetna (precis omkring fotots/daguerrotypins uppkomst - jag har aldrig sett ett foto på någon i knäbyxor som vardagsplagg, jmf tidigare diskussionen om Martin Routh, men det borde ju finnas).a81 skrev:Knäbyxor levde väl kvar längre än perukerna. Bland allmogen hade man knäbyxor till mitten av 1800-talet (+/- ca 20 år beroende på var i landet), bland borgare och andra stadsbor bytte man nog till långbyxor under 1800-talets första decennier.
Jag har sett några foton på allmoge med knäbyxor, men jag antar att det även bland allmogen var vanligast med långbyxor i mitten av 1800-talet i Sverige.von Othfors skrev:Knäbyxan började gå ur mode samtidigt som peruken, på grund av samma anledning: de associerades med överklasserna och allt så'nt skulle bort i den nya tiden! Långbyxan, som från början var ett arbetar- och sjömansplagg blev det nya modet. Som du säger, a81, var ju "eliten" först med att introducera det nya modet och vanligt folk halkade efter några decennier. Runt 1830 verkar långbyxan vara comme il faut bland de flesta någorlunda modemedvetna (precis omkring fotots/daguerrotypins uppkomst - jag har aldrig sett ett foto på någon i knäbyxor som vardagsplagg, jmf tidigare diskussionen om Martin Routh, men det borde ju finnas).a81 skrev:Knäbyxor levde väl kvar längre än perukerna. Bland allmogen hade man knäbyxor till mitten av 1800-talet (+/- ca 20 år beroende på var i landet), bland borgare och andra stadsbor bytte man nog till långbyxor under 1800-talets första decennier.
Jag antar att de som står på en av högarna i Gamla Uppsala på målningen från 1830-talet (se ovan) är allmoge (kan möjligen vara blandat allmoge och "enklare" stadsbefolkning). Där verkar det vara blandat lång- och kortbyxor. Något decennium senare hade säkert de flesta (även allmoge) i Uppland långbyxor, men givetvis fanns det säkert äldre personer som höll fast vid knäbyxor längre. Och i mindre "trendkänsliga" delar av Sverige skulle jag gissa att knäbyxor förekom till slutet av 1800-talet bland allmogen.
I Alperna förekommer fortfarande ibland knäbyxor, både i form av folkdräkt men också som mera vardaglig klädsel: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... c01330.jpg.
Senast redigerad av 2 a81, redigerad totalt 17 gång.
Peruker: man tänker sig vanligtvis vita sådana. Men även svarta förekom. Karl XII bar sällan peruk men vid återkomsten till Sverige ska han ha burit svart peruk och brun rock.