Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under tre

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under tre

Inlägg av Olof Ekström » 2 mars 2011, 14:59

(*) "under trettioåriga kriget" skulle det ha stått...

Av olika orsaker har jag grävt lite efter information om Torsten (Torstensson) Stålhandske, just den Stålhandske som omnämns i dikterna och som gick till historien som hakkapelliternas anförare.

Mitt första problem kom att gälla släkten Stålhandske, men det löste sig när jag fick tag på lite adelslitteratur. Om någon är intresserad så är kontentan att det inte rör sig om den "finska ätten Stålhandske" trots att Torsten är så omhuldad i Finland som någon historisk krigare kan bli (han finns på frimärke och se vidare nedan). Det är ätten Stålhandske från Västergötland som det handlar om. Ätten dog ut med (antagligen) en av Torstens kusiner något årtionde efter Torsten själv; den finska ätten lever dock fortfarande kvar. Dessutom finns ett antal grenar med samma namn vilka inte är adliga, de flesta svenskar som bär namnet i norrlandslandskapen torde höra till de familjerna.

Nåväl, med familjebanden klarlagda gick det också snabbt att utreda den militära banan - den är väl det bäst belagda vad gäller hans person. Allt från resa till Skottland med styvfadern till inträdet i kriget i Tyskland med diverse bedrifter av kavalleriet under Stålhandskes befäl, det korta självständiga befälet och det hastiga frånfället under fälttåget i Danmark.

De två grundligaste källorna jag har hittat är väl "Två kavallerister från Sveriges stormaktstid" och "Finlands minnesvärde män". Den förstnämnda handlar dock mest om hästar, den senare är uttömmande bara om fälttågen. Nog för att Stålhandskes liv i princip bestod av fälttåg men det vore trevligt att hitta något mer personligt. Sista sidan i Finlands minnesvärde män omnämner att Stålhandske lär ska ha varit alkoholiserad - så långt knappast någon överraskning, det lär krigarna ha varit lite till mans, men möjligen i Stålhandskes fall värre än så. Förf spekulerar om Delirium tremens (n.b. Delirium tremens kan uppträda på sätt som leder till döden och är mycket svåra att häva även med dagens sjukvård), och själv tycker jag nog att det inte låter helt otroligt.
Det passar också in med att efter Lilliehööks död (hoppas jag minns rätt nu) ska Oxenstierna - som då knappast lär ha träffat Stålhandske särskilt ofta de senaste åren - förordat Stålhandske som Lilliehööks efterträdare, en position som i princip skulle ha gjort honom till Torstenssons efterträdare som överbefälhavare för samtliga svenska styrkor i Tyskland. Torstensson däremot motsatte sig detta och ville hellre ha Banér. (enl min mening, ett plus i kanten för Torstensson som också fick sin vilja igenom - akademiskt iofs, eftersom Stålhandske hann avlida före Torstensson. Ändå kan jag inte riktigt skaka av mig känslan av att Stålhandske som överbefälhavare hade kunnat bli en katastrof av stora mått. Kanske orättvist av mig.)
Exakt vilken sjukdom som tog livet av Stålhandske har jag inte sett dokumenterat, men en direkt och akut följd av alkoholism låter inte osannolikt i mina öron.

Onlinekällorna i ämnet suger - ursäkta uttrycket. Wikipediaartiklarna är usla. Finska riksarkivet har en kort biografi på svenska, finska och engelska, där de olika språken innehåller helt olika grava faktafel (saker som hans mors namn - hur kan man översätta det fel så att det blir en helt annan person?)


Undantaget de två tidigare nämnda böckerna, kan någon rekommendera någonting som behandlar Stålhandske i något annat sammanhang än som krigare? Hur han förde befäl i strid, hur man stred och hans taktiska och strategiska handlande är, förutom rena folkbokföringsuppgifter, i princip det enda som är enkelt att få fram. Ättens historia har jag som sagt koll på nu.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Ben » 2 mars 2011, 15:16

Hör med redaktionen för Svenskt Biografiskt Lexikon (SBL). Utgivningen har i och för sig bara nått fram till "Strandell", men de brukar ha viss framförhållning. Måhända finns redan en färdig artikel med källhänvisningar.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Olof Ekström » 2 mars 2011, 20:04

Ett gott förslag som jag nog kommer att följa! Man tackar.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Kapten_Gars » 2 mars 2011, 23:22

Historien om att Torstensson skulle ha föredragit Baner framför Stålhandske så som Lillehööks efterträdare låter som om du minns något namn fel iom att Baner dog 1641, Lilliehöök stupade vid Leipzig 1642. Dessutom så var Baner redan överbefälhavare i Tyskland och efterträddes av just Torstensson. Torstensson stod även bakom Stålhandskes befodran till general av kavalleriet efter dennes insats vid Leipzig 1642.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Olof Ekström » 3 mars 2011, 08:44

Banér är fel ja - Wrangel var det. (Eller hur?) Anekdoten, för mer än så har jag inte källforskat den, finns i FInlands minnesvärde män som har en litteraturlista med några titlar; misstänker att detta nog finns omtalat i brevväxlingar också.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av frodeh » 8 mars 2011, 10:44

Ber om å få skyte inn et spørsmål her forhåpentligvis uten at det blir en for stor digresjon, men jeg har lagt merke til at det er flere svenske etternavn som har klare krigsmakt-"assosiasjoner" om jeg kan kalle det det. Stålhandske er nevnt i denne tråden, og jeg har vel også sett Svärd, Hjälm, Fogelhufvud m.fl. i andre sammenheng. Er dette navn man tjente eller tok, eller kanskje en særsvensk adelig navnetradisjon fra en spesiell epoke?

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Pewi » 8 mars 2011, 11:01

De korta namnen (Svärd, Hjälm, Modig etc) är ofta soldatnamn, namn man fått vid regementet för att särskilja en från alla andra patronymikon. Stålhandske, Hammarsköld och liknande har ofta sitt ursprung i adlade officerare under 1600-talet. Ännu mer intressanta är de rent talande adelsnamnen där också vapnen ofta visar den skada som den nyadlade drabbats av i sin tjänst, ett exempel är Ögnelood där personen i fråga fått en kula i ögat. Vapnet visar ett öga och ett antal kulor/lod... 8O

Bild

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Ben » 8 mars 2011, 15:20

frodeh skrev:Ber om å få skyte inn et spørsmål her forhåpentligvis uten at det blir en for stor digresjon, men jeg har lagt merke til at det er flere svenske etternavn som har klare krigsmakt-"assosiasjoner" om jeg kan kalle det det. Stålhandske er nevnt i denne tråden, og jeg har vel også sett Svärd, Hjälm, Fogelhufvud m.fl. i andre sammenheng. Er dette navn man tjente eller tok, eller kanskje en særsvensk adelig navnetradisjon fra en spesiell epoke?
När någon adlades under 1600-talet var det ju inte sällan med anledning av krigiska meriter och då var det naturligt att vederbörande tog/gavs ett namn som anspelade på dessa. Sjöofficerare fick namn som innehöll t.ex. förleden "Anckar", artillerister fick namn som innehöll "lod" eller "granat" o.s.v.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Schwemppa » 9 mars 2011, 10:15

Olof Ekström skrev:
Mitt första problem kom att gälla släkten Stålhandske, men det löste sig när jag fick tag på lite adelslitteratur. Om någon är intresserad så är kontentan att det inte rör sig om den "finska ätten Stålhandske" trots att Torsten är så omhuldad i Finland som någon historisk krigare kan bli (han finns på frimärke och se vidare nedan). Det är ätten Stålhandske från Västergötland som det handlar om. Ätten dog ut med (antagligen) en av Torstens kusiner något årtionde efter Torsten själv; den finska ätten lever dock fortfarande kvar.
Torsten Stålhandske ligger ju begravd i Åbo Domkyrka, i "Själarnas kor". Och att hålla reda på vilken stålhandskesläkt han tillhörde tycks ha varit svårt för en och annan... :D För glasmålningen i föstret (från 1800-talet) uppvisar nämligen fel släkts vapen, den finska släkten Stålhandskes...

Jag kan riktigt se för mig glasmålaren slå upp adelskalendern (eller motsv.); "Jaha, Stålhandske i Finland, den här är det" Ätten Stålhandske i Västergötland utgick ju på 1600-talet, så den skulle inte ha varit upptagen i adelskalendern då längre. Allra minst i Finland.
Bilagor
gravkor.jpg
gravkor.jpg (139.22 KiB) Visad 3966 gånger
stålhandske01.jpg
stålhandske01.jpg (101.75 KiB) Visad 3966 gånger

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Schwemppa » 9 mars 2011, 10:23

Lustigt nog återfinns rätt vapen, vapnet för Stålhandske i Västergötland ändå, mycket mindre, målat på fönsterbågen. Intressant. :)
Bilagor
stålhandske02.jpg
stålhandske02.jpg (71.5 KiB) Visad 3965 gånger

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Ben » 9 mars 2011, 19:52

Schwemppa skrev:
Olof Ekström skrev:
Mitt första problem kom att gälla släkten Stålhandske, men det löste sig när jag fick tag på lite adelslitteratur. Om någon är intresserad så är kontentan att det inte rör sig om den "finska ätten Stålhandske" trots att Torsten är så omhuldad i Finland som någon historisk krigare kan bli (han finns på frimärke och se vidare nedan). Det är ätten Stålhandske från Västergötland som det handlar om. Ätten dog ut med (antagligen) en av Torstens kusiner något årtionde efter Torsten själv; den finska ätten lever dock fortfarande kvar.
Torsten Stålhandske ligger ju begravd i Åbo Domkyrka, i "Själarnas kor". Och att hålla reda på vilken stålhandskesläkt han tillhörde tycks ha varit svårt för en och annan... :D För glasmålningen i föstret (från 1800-talet) uppvisar nämligen fel släkts vapen, den finska släkten Stålhandskes...

Jag kan riktigt se för mig glasmålaren slå upp adelskalendern (eller motsv.); "Jaha, Stålhandske i Finland, den här är det" Ätten Stålhandske i Västergötland utgick ju på 1600-talet, så den skulle inte ha varit upptagen i adelskalendern då längre. Allra minst i Finland.
Nja, det är nog inte förklaringen. Om man nämligen går till Anreps Svenska adelns ättar-taflor (del 4, publicerad 1864) finner man Torsten Stålhandske uppförd i den finska ättens stamtavla, såsom son till Joen Tyrilsson. Anrep följde riddarhusgenealogierna, så uppgiften fanns alltså även där.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Schwemppa » 11 mars 2011, 08:59

Okej, det förklarar det som Jully Ramsay skriver i "Finska frälsesläkter" under släkten Stålhandske (i Finland).

Vid riksdagen 1643 anfördes att general Torsten Stålhandske af gammal adlig släkt från Västergötland (26) gjorde anspråk för sig på samma nummer och plats, som i Finland bosatta Stålhandskar. Han hade redan upphängt sitt vapen, och påstod att introduktionen år 1625 gällde honom och icke de finska Stålhandskarne. Det beslöts att med saken skulle anstå till dess han hemkomme ur kriget, då parterna därom kunde disputera. Emellertid afled generalen följande år, barnlös, och Johan Stålhandske (tab. VI) borttog hans vapen och satte sitt i stället. Det oaktadt finns i riddarhusstamtaflan general Torsten Stålhandske inblandad i nedanstående släkt, såsom son till Joen Tyrisson (tab. IV).

Vilket vapen Torsten själv använde sig av är klart, han har nämligen låtit rista in det på klippan vid Gäddtarmen utanför Hangö. :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A4ddtarmen
Bilagor
stålhandskegäddtarm.jpg
stålhandskegäddtarm.jpg (114.53 KiB) Visad 3918 gånger

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Ben » 11 mars 2011, 13:49

I Stiernmans Matrikel öfwer Swea rikes ridderskap och adel (1754) såg det däremot ut så här:
Stiernman.jpg
Stiernman.jpg (149.85 KiB) Visad 3907 gånger

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Ben » 11 mars 2011, 14:05

Och Ridderskapets och adelns protokoll 10/10 1643:
prot.jpg

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Re: Torsten Torstensson Stålhandske, kavalleriofficer under

Inlägg av Olof Ekström » 24 mars 2011, 13:14

Varifrån kommer bilderna - den från Hangö och den med den rätta skölden från Åbo?

Hangö-inristningen omtalas i flera källor jag har läst men jag har aldrig sett någon bild.

Skriv svar