Lesnaja 1708?

Skriv svar
Lilly
Provmedlem

Lesnaja 1708?

Inlägg av Lilly » 17 oktober 2010, 15:41

Hej.

Sitter och läser lite om Karl XII:s karoliner och olika slag. Har fastnat för att läsa och veta mer om slaget vid Lesnaja. Vet så klart att det var en svensk förlust, men är nyfiken på mer orsaker till varför det blev en förlust redan här och inte senare. Tipps om varför och literatur motages gärna. Min dator krånglar lite så ber om ursäkt om det råkar bli en dubbelpost av det här.

Lilly

Jurgen Wullenwever
Medlem

Re: Lesnaja 1708?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 17 oktober 2010, 18:38

Det var inte två härar som möttes för att leverera batalj, utan en kraftfull här som mötte en utspridd understödsstyrka, efter att den senare inte längre skyddades på håll av huvudarmén.

Det sägs (har jag för mig, men det var ett tag sedan), att kungens och Lewenhaupts arméer blott var ett dygn från varandra när huvudarmén tågade bortåt. Om det stämmer så var det kanske ett stort misstag att göra som man gjorde, men Ben kommer i så fall att skälla på mig om efterklokhet.

Användarvisningsbild
CRS 1719
Medlem

Inlägg av CRS 1719 » 18 oktober 2010, 04:53

Jag skall varmt rekommendera Einar Lyths : Vägen till Poltava - Slaget vid Lesnaja 1708
(Pavel Konovaltjuk & Einar Lyth: Vägen till Poltava - Slaget vid Lesnaja 1708, Svenskt Militärhistoriskt Biblioteks Förlag 2009)

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 18 oktober 2010, 11:18

CRS 1719 skrev:Jag skall varmt rekommendera Einar Lyths : Vägen till Poltava - Slaget vid Lesnaja 1708
(Pavel Konovaltjuk & Einar Lyth: Vägen till Poltava - Slaget vid Lesnaja 1708, Svenskt Militärhistoriskt Biblioteks Förlag 2009)
Precis, en riktigt bra bok som med råge ger svar på trådskaparens frågeställning. Läs den!

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 18 oktober 2010, 12:25

Jurgen Wullenwever skrev:Det var inte två härar som möttes för att leverera batalj, utan en kraftfull här som mötte en utspridd understödsstyrka, efter att den senare inte längre skyddades på håll av huvudarmén.

Det sägs (har jag för mig, men det var ett tag sedan), att kungens och Lewenhaupts arméer blott var ett dygn från varandra när huvudarmén tågade bortåt. Om det stämmer så var det kanske ett stort misstag att göra som man gjorde, men Ben kommer i så fall att skälla på mig om efterklokhet.
A. Beror lite grann på hur man räknar. Om man räknar respektive armés totalstyrka vid slagets början var de i princip jämnstarka, men svenskarna var inte samlade när anfallet kom. Sedan tillkom mer folk på rysk sida.

B. Nej, de var verkligen inte ett dygn i från varandra. Huvudarmén gick över Sozj drygt 10 dagar före det att Lewenhaupts armé nådde floden och då åtskilliga mil längre österut. Skulle man väntat hade det antagligen behövts närmare 14 dagar, i ett läge då försörjningssituationen för manskap och hästar var närmast desperat (vilket man ser av berättelserna om den förfärliga marschen söderut).

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 18 oktober 2010, 18:13

När ni ändå diskuterar slaget vid Ljesna kan jag passa på och ställa en fråga om vad som hände med de svenska infanteriregementena efter slaget. Dessa upphörde ju att existera som självständiga förband och användes för att fylla luckor i huvudarméns infanteriregementen. Men jag vet inte exakt vilka regementen som parades ihop med varandra eftersom jag har stött på motsägelsefulla uppgifter i mina böcker.

Enligt Lars-Eric Höglund hamnade Nylands regemente och Åbo, Björneborgs & Nylands tremänningar i Västmanlands regemente medan Bertil Wennerholm i boken "Emporterade troféer" uppger att de hamnade i Närke-Värmlands regemente.

Enligt Höglund skulle Närke-Värmlands regemente istället ha tagit emot soldater från Österbottens regemente medan Wennerholm å andra sidan uppger att dessa hamnade i Jönköpings regemente.

Slutligen uppger Höglund att soldaterna från Åbo läns regemente blev instuckna i Västerbottens regemente medan Wennerholm skriver att de togs emot av Västmanlands regemente.

När jag i ett mejl frågade Lars-Eric Höglund om var dessa motstridiga uppgifter kom ifrån fick jag svaret att han hämtat sina uppgifter från "fänrik Petrés dagbok. (Sid 161 a.a)" och att han inte visste vilken källa som Wennerholms uppgifter kommer ifrån.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 18 oktober 2010, 18:28

Weihes dagbok (s. 14 f.) innehåller också uppgifter om detta. De avviker delvis från Petres. Wennerholms källa torde vara Karl XII på slagfältet, del III, s. 649 ff.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 18 oktober 2010, 19:31

Tack!

Weihes dagbok överensstämmer helt med vad Wennerholm har skrivit. Är det så att Karl XII på slagfältet har valt att förlita sig på Weihe istället för Petré, och därigenom lurat Wennerholm till att tro att fördelningen av regementena var oomstridd? Det verkar annars konstigt att Wennerholm inte redovisade avvikande uppgifter när kunskapen om detta var en viktig förutsättning för hans undersökning.

En annan fråga blir också om det finns något bra skäl till att Wiehe skulle vara mer trovärdig än Petré. Jag vet att löjtnant Wiehe var centralt placerad hos Lewenhaupt under fälttåget men räcker det för att hans skildring ska kunna övertriumfa fänrik Petrés?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 18 oktober 2010, 20:58

Örjan skrev:Tack!

Weihes dagbok överensstämmer helt med vad Wennerholm har skrivit. Är det så att Karl XII på slagfältet har valt att förlita sig på Weihe istället för Petré, och därigenom lurat Wennerholm till att tro att fördelningen av regementena var oomstridd? Det verkar annars konstigt att Wennerholm inte redovisade avvikande uppgifter när kunskapen om detta var en viktig förutsättning för hans undersökning.

En annan fråga blir också om det finns något bra skäl till att Wiehe skulle vara mer trovärdig än Petré. Jag vet att löjtnant Wiehe var centralt placerad hos Lewenhaupt under fälttåget men räcker det för att hans skildring ska kunna övertriumfa fänrik Petrés?
1. Nej. Wennerholm är helt medveten om att det förekommer olika uppgifter. Såvitt jag förstår menar han att materialet i sin helhet, inklusive ryska regementsvis uppställda fångförteckningar, stödjer "Weihe-varianten".

2. Petre är (som tydligast framgår av kommentarerna till den reviderade upplagan) påfallande "förvirrad" på mer än ett ställe. Jag skulle tro att detta (plus det under nr 1 sagda) har resulterat i att Weihe värderas högre.

Skriv svar