Hur formerade sig en karolinsk bataljon i strid?

Skriv svar
adam812
Medlem

Karolinsk bataljon: hogre upplosning

Inlägg av adam812 » 16 maj 2010, 21:07

karolinsk batalj 11.5.jpg
karolinsk batalj 11.5.jpg (76.44 KiB) Visad 984 gånger

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Re: Hur formerade sig en karolinsk bataljon i strid?

Inlägg av Örjan » 21 maj 2010, 15:25

Dina bataljonsritningar är verkligen imponerande i sin detaljrikedom. Men det är nog inte så lämpligt att illustrera en typisk karolinsk bataljon med Livgardets fanor. Varje Livgardesbataljon hade ju sex fanor (inte fyra) och Livgardets grenadjärer var inte samlade på bataljonernas flanker utan i en alldeles egen bataljon. Varför har du inte valt Upplands fanor istället? (för det var väl det regementet dina tennsoldater ska tillhöra?)

adam812
Medlem

Inlägg av adam812 » 22 maj 2010, 15:38

tack..kul att de uppskattas..

angånde livgardets fanor har du helt rätt...jag bara tog de fanor ja kunde hitta. Jag kunde tyvärr inte finna upplands fanor (det regemente jag tankte åskådliggöra)...de flesta bataljoner hade fyra fanor..en livfana samt 3 kompanifanor. Ska uppdatera bataljonsritningen med Upplands fanor om ja hittar dom.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 22 maj 2010, 17:47

Hmm... Kan det vara så att du hittade livgardesfanan på min hemsida och att du är samme Adam som i torsdags mejlade en bild på Prince Augusts nya formar till mig? :)

Hur som helst har jag några upplandsfanor som du kan använda. I höstas höll jag på med att göra digitala fanark till de karolinska regementena, men det var bara Livgardets som blev färdigt innan jag gick över till andra saker. Fast i det lilla format du använder dig av kan mina ofullbordade fanark komma till nytta.

Bild 1 är består av fanark som jag skapade genom att skanna in bilder från Lars-Eric Höglunds bok och sedan klippa och klistra ihop till fanark för tennsoldater. Dessvärre blev färgerna alldeles för flammiga vid inskanningen. Dessutom råkade jag göra fandukarna en aning för avlånga.

Bild 2 var ett försök att göra en fana med "rena färger". Jag hann dock bara med att göra det röda fältet. Dessutom hade jag inte hittat den rätta röda nyansen utan jag använde den vanliga röda färgen i Paint som ett provisorium.
Bilagor
Uppland2.PNG
Bild 2
Uppland2.PNG (38.72 KiB) Visad 930 gånger
Uppland1.PNG
Bild 1
Uppland1.PNG (52.69 KiB) Visad 930 gånger

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Re: Fänrikarnas och förarnas placering

Inlägg av Örjan » 22 maj 2010, 18:17

adam812 skrev:Det här är vad som står i reglementet: I ståndsordning stod den yngsta fänriken med fanan bakom kaptenen framför kompaniet. Den äldre fänriken stod vid den högra delen av pikenaravdelningen. Yngsta föraren stod bakom den yngre fänriken medan den äldre föraren stod i halva ledet av pikenare.

Inför en strid lämnade fänrikarna över fanorna till förarna som bar bataljonens fyra fanor. Fänrikarna gick troligtvis framför bataljonen (i frontens mitt vid pikenarna) allefall gjorde dom de i Gustav II Adolfs skvadron som den karolinska bataljonen evolverat ifrån.

Baserat på vad som står i reglementet s161-162 samt hur Gustav II Adolfs skvadron formerade sig drar jag följande slutsatser om fänrikarnas och förarnas plats i bataljonen.

- Äldre fänrikarna: stod framför mitten av bataljonen vid pikenarnas flyglar.
- Yngre fänrikarna: stod samlade framför pikenarna, mera åt mitten.

- Förarna: under strid bar förarna fanorna inne i mitten av bataljonen dvs inne vid pikenaravdelningen mellan andra och tredje ledet vilket föruotm nämns i boken "Stora Nordiska Kriget" även syns på samtida bilder bla från målningen "Övergången vid Düna". Sen är frågan om förarna gick samlade eller de var utspridda över hela ledet pikenare det stod i. En annan fråga som jag inte kunnat svara på är följande: bataljonens fyra fanor bars av fyra förare- var återfanns de andra fyra förarna?, i nuläget utgår jag att dessa gick bakom bataljonen och hade samma funktion som de andra underofficerarna där. Så två frågor som jag skulle bli väldigt tacksam om någon kujnde svara på.

Nu återstår att finna var spelet samt överofficerarna exakt återfanns i bataljonen.
Står det verkligen i reglementet att fänriken överlämnade fanan till föraren när de drog till strid? För det är ju den helt omvända ordningen jämfört med vad som står i Alf Åbergs bok Karolinerna (som citerar en exercisbok från 1669).

Enligt Livgardets reglemente från 1686 skulle såväl fänrikarna som förarna vara samlade i en klump mitten av bataljonen under marsch. Denna koncentration av officerare till en enda plats är ju bara begriplig om de inte skulle leda några divisioner utan bara bära fanor. Men varför avdela fänrikarna till att bära fanor under marsch när de inte ska ha dem under striden?

Bilden nedan är tagen från sid 174 i Svea Livgardes histora och visar en av Livgardets tre bataljoner i den reglementerade marschordningen (kunde inte få med alla tre pga av filstorleken):
Bilagor
Gardesbataljon.PNG
Gardesbataljon.PNG (172 KiB) Visad 926 gånger

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 22 maj 2010, 18:26

Angående Upplands fanor glömde jag att nämna att fanstångarna ska vara vitmålade. Detta enligt ryska trofébeskrivningar efter slaget vid Poltava.

Men när vi ändå pratar om fanor kan jag inte låta bli att bjuda på det här textavsnittet från en artikel som Leif Törnquist skrev i Meddelande från Armémueum 38:
Bilagor
134-135.png
134-135.png (148.33 KiB) Visad 926 gånger

adam812
Medlem

Inlägg av adam812 » 22 maj 2010, 20:38

tack för fanbilderna..ska så fort ja har tid uppdatera bilden. Jo det stämmer jag emailade dig bilden på de kommande pikenerarna.

Hittade livgardets fana på nedanstånde hemsida:

http://www.heraldik.se/heraldica/topic.asp?TOPIC_ID=61

Angående vem som bar fanan under strid har jag förlitat mig på uppgifter i boken Stora Nordiska kriget 1700-1721 av Lars-Eric Höglund och Åke Sallnäs". I reglementet har jag inte kunnat finna specificerat vem som bar fanan under strid. Men då jag varit i email-kontakt med Lars-Eric Höglund dar han bestamt hävdar att förarna bar fanorna under strid har jag valt att tillvidare förlita mig på det.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 22 maj 2010, 21:13

adam812 skrev: Hittade livgardets fana på nedanstånde hemsida:

http://www.heraldik.se/heraldica/topic.asp?TOPIC_ID=61
Jaha, Då var det inte min men väl en annan skalmanits förtjänst att du fick tag i livgardesfanan. För jag antar att Heraldica-forumets "Marcus K" är identisk med "tyskaorden" som håller till här. :)
adam812 skrev:Angående vem som bar fanan under strid har jag förlitat mig på uppgifter i boken Stora Nordiska kriget 1700-1721 av Lars-Eric Höglund och Åke Sallnäs". I reglementet har jag inte kunnat finna specificerat vem som bar fanan under strid. Men då jag varit i email-kontakt med Lars-Eric Höglund dar han bestamt hävdar att förarna bar fanorna under strid har jag valt att tillvidare förlita mig på det.
Nämnde han någon källa för det påståendet? Jag kommer nämligen att tänka på en tråd om pikars längd som jag startade för ett år sedan. I den ställdes en uppgift från Lars-Eric Höglund om en piklängd på 4½ - 5 meter som kontrasterade mot uppgifter i andra böcker som uppgav dem till ca 5,5 meter. Forummedlemmen Ben tillhandahöll källor som bekräftade längden 5,5 meter. Däremot fick jag aldrig något svar på det mejl som jag skickade till Höglund för att fråga efter källan till hans påstående.

adam812
Medlem

Inlägg av adam812 » 22 maj 2010, 23:54

OK..där ser man

angående fänrikarna: i band III av Svea livgarde samt i boken Kungl Södermanlands regemente under 350år s. 87 finns det en bataljonsuppställning av Gustav II Adolfs skvadron...enligt den bar förarna fanan i strid och då den karolinska bataljonen i mångt och mycket baseras på denna är det troligt att förarna även i den karolinska bataljonen bar fanan i strid.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 23 maj 2010, 09:33

Fast däremellen har vi Överstelöjtnanten Julius Richard De la Chapelle som 1669 skrev en exercisbok tillägnad "Sveriges blomstrande ungdom, som lust hade till det ridderliga och militäriska väsendet". Enligt Alf Åberg skrev han följande om förarnas och fänrikarnas uppgifter:
Föraren — står det i boken — skulle ha noga uppsikt över kompaniets fana, som han under marschen bar bakom fänriken men överlämnade till denne, när det drog ihop sig till strid. [...]

Fänriken skulle vara en sedlig, stilla, nykter, kysk och därtill tapper karl. Han skulle vara gudfruktig och full av medömkan, så att om någon fattig soldat förtjänade något straff, skulle han avge förbön för honom om nåd. På så sätt skulle soldaterna i striden stå honom bi så mycket modigare och försvara kompaniets fana, som fänriken bar.
Den ovan bifogade bilden av Livgardets marschordning från 1686 års reglemente bekräftar också i praktiken De la Chapelles beskrivning. I den marcherar ju bataljonens fyra fänriker och fyra förare framför ett korpralskap i mitten som leddes av en kapten. Fänrikarna för uppenbarligen inte befäl över någon enhet men står perfekt positionerade för att ta över fanorna från förarna ifall bataljonen ska formera sig till strid.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 23 maj 2010, 13:57

I avsaknad av de la Chapelles bok:

Så här sägs det i Svenska underofficerarnas historia. I. Armén (Stockholm, 1938), i ett referat av de la Chapelle
Föraren hade till förnämsta uppdrag att ' hava noga akt på sin fana och bära den efter fänriken', då denne ej själv bar den, vilket skedde 'under aktion eller fältkamp'. (s. 329)

adam812
Medlem

Inlägg av adam812 » 23 maj 2010, 13:58

ord står mot ord..jag väntar på att få uppkopierat inf reglemente från 1731 samt 1751.

Men med den information jag har nu anser jag det mest logiskt att förarna bar fanorna i strid då fänrikarna i strid lede var sin division och därför inte samtidigt hade tid att vakta fanorna.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 23 maj 2010, 14:14

I ovan nämnda bok refereras också ett reglemente utarbetat av Anders Söderman 1679. I detta ska det heta:
Föraren bar fanan under marsch. Under strid följde han 'fänriken och fanan med sitt kurtzgevär'. Blir fänriken slagen 'tager han strax fanan och förer den'. (s. 332)

adam812
Medlem

Inlägg av adam812 » 23 maj 2010, 16:49

Personligen anser jag att man ska fästa störst tilltro till samtida reglemente och beskrivningar tex infanteri reglementet från 1701. Jag har tyvärr inte min kopia här i england men ska detaljstudera den så fort jag kommer hem till Sverige for att kunna bringa klarhet i denna fråga. Ska ocksa nämna att jag idag skickat ett mail till Lars-Eric Höglund angånde vem som bar fanan i strid, hoppas på ett svar inom kort där han nämner sina källor. Tills dess håller jag fast vid min ståndpunkt att förarna bar fanorna i strid medan fänrikarna ledde var sin division.

adam812
Medlem

Inlägg av adam812 » 24 maj 2010, 19:59

Har nu fått svar ifrån Lars-Eric Höglund:
Ja, det är svårt det här. Men vi får väl rätta oss efter 1701 års infanterireglemente, där det står att yngste fänriken bar fanan i strid, sekunderad av äldste föraren, ifall den förstnämnde fick sig ett nådaskott.
Utgår från att de äldsta fänrikarna ledde divisionerna..vet inte vilka som ledde de fyra andra pikenerar-divisionerna som jag trodde de yngre fänrikarna ledde. Får forska vidare på det och då uppdatera min bataljonsuppstallning. Men känns bra iallafall att fått klarlagt vem som bara fanan i strid en gång for alla.

Skriv svar