Landstinget i Delsbo 1528

Skriv svar
Moophl
Medlem

Landstinget i Delsbo 1528

Inlägg av Moophl » 3 november 2009, 21:41

Under Gustav Vasas reformation uppstod oroshärdar på olika håll i Sverige. Detta kan man väl också anta att den gode kung Jösta förutsåg eftersom denna innebar en massiv förändring av vardagslivet i Sverige. Ett landsting utropades i Delsbo, dit Hälsingar, Medelpadsbor och Ångermän bjöds in av kungen, för att stävja de upproriska norrlänningarna.

Detta beslut baserades delvis på ärkebiskopen Johannes Magnus vittnesmål om norrlänningarnas gudsfruktighet och trofasthet vid den romersk-katolska kyrkan - densamme hade visiterat Delsbo och andra orter norrut 1525 eller 1527 för att försöka få allmogen att stå kvar vid det gamla och skrädde inte på orden då han beskrev resan för kungen.

Landstinget hölls den tolfte mars 1528 på Delsbo Prästgård, dit kungen anlänt efter att ha gått igenom samma process med de ständigt upproriska dalkarlarna. Ståendes på en farstukvist lät så Vasaättens förste kung eld och galla spys ut över de samlade norrlänningarna som ringats in av den kungliga hären. Detta finns nedtecknat bl.a. i Knut Nilsson Lenæus sockenbeskrivning Delsboa Illustrata från 1764. Där står följande:
Hwar före ock K. Gustaf följande åhret 1528. ryckte med 14000. man Krigzfolk hijt öfwer ifrå Dalarna, tå han på Delsbo Prestegård dz 12 Martii hölt landzting med Helsingar, Medelpadboer och ångermän, ock sedan han sitt Krigzfolk hade uppstält rundt omkring then församlade Allmogen, hundsade han them, som sägnen än i bland Sochnefolket härom lyder, [...] at om the sina gamla widskepelser och falsk Gudztienst nu icke wille med godo afsäja sig, samt försäkra honom om afstående ifrån alt uproriskt wäsende, skulle han straxt, ther Dellen woro diupast, låta öpna en wak, och ther utan ringaste Krus låta dräncka them alle samman.
Nu anar ni nog var jag vill med detta utlägg i mitt inlägg. Fjortontusen man? Detta är en i mina öron helt orimlig summa. Betänk att knappt hundra år senare, 1615, uppgick Norrlands storregemente till 3000 man - detta inklusive Österbotten! Betänk att i Stora ryska kriget förfogade samme Jösta över 7000 man. Och här ska han alltså ha marcherat in i Norrland med en här á 14000 man för att genomdriva reformationen? Nåväl. På webben hittar jag angivelsen 3000 man för samma händelse (http://www.delsboonline.se/empty_72.html) - dock utan källhänvisning. Ljusdalsposten skrev om det inträffade 20071219 och verkar ha en annan källa då de påstår att kungen skulle bunta ihop landstingsmännen tolv och tolv innan de dränktes, vilket Lenæus inte nämner. Tyvärr plägar ljp inte ge något antal mannar, de skriver enbart "ett stort antal mannar". Det verkar inte heller vara ett slarvfel eftersom Lenæus upprepar samma summa tre gånger i verket, av vad jag sett hittills.

Så. Finns denna händelse nedtecknad i andra källor, och vad kan en rimlig här väntas ha varit i för storlek?

Skriv svar