Karoliner ?

Skriv svar
Rödnäsa
Ny medlem

Karoliner ?

Inlägg av Rödnäsa » 11 januari 2009, 00:06

Jag vet inte om det här är det rätta forumet, och kanske ska ligga under släkt forskning. Men gör ändå ett försök här.

Min farfar kom till Gottland på sent 1920tal från Dagö (Estland tror jag det ligger) efter att hans förfäder varit med karolinerna in i Ryssland nånstanns. Någon gång under resan har vårt tidigare släktnamn försvunnit och bytts ut mot Sigalit, finns det någon information som går att få tag i angående soldater som fanns i fångläger i Ryssland under/efter stormakts tiden, eller en rysk (dock Engelskspråkig) site om släktforskning?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Re: Karoliner ?

Inlägg av Fredrik Andersson » 11 januari 2009, 09:36

Har tyvärr inget svar men jag kommer att följa den här tråden med stort intresse...

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 11 januari 2009, 21:26

Finns en massa skrivet om karolinerna i Ryssland. Vet du något om din karolinske anfaders namn, grad, förband?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 12 januari 2009, 19:22

Rödnäsa skrev:Min farfar kom till Gottland på sent 1920tal från Dagö (Estland tror jag det ligger) efter att hans förfäder varit med karolinerna in i Ryssland nånstanns. Någon gång under resan har vårt tidigare släktnamn försvunnit och bytts ut mot Sigalit, finns det någon information som går att få tag i angående soldater som fanns i fångläger i Ryssland under/efter stormakts tiden, eller en rysk (dock Engelskspråkig) site om släktforskning?
Det fanns (finns) ju en svensk minoritet i Estland. De allra flesta lämnade Estland i samband med andra världskriget, men några få (främst äldre?) svensktalande finns kvar i Estland. Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Estlandssvenskar. Det behöver alltså inte vara så att din farfars anfader "fastnade" i Ryssland som karolin.

Är du förresten säker på att din farfar kom från Dagö? Sökte på namnet Sigalit och hittade en text som handlande om svenskbyborna från Ukraina. Se: http://www.svenskbyborna.com/Historia/s ... S_Hoas.pdf.

http://www.svenskbyborna.com/ finns den här informationen:

Svenskbyborna är ättlingar till svenska bönder som 1781 tvångsförflyttades från Dagö till Ukraina, där de grundade Gammalsvenskby. De lyckades bevara svenskheten i fråga om både språk och sedvänjor. Inför hotet om att deras jord skulle kollektiviseras, hotet om förföljelser och svåra ekonomiska förhållanden, flyttade ca 900 svenskbybor till Sverige 1929. De flesta bosatte sig på Gotland, ca 240 återvände till Ukraina. Ett 70-tal emigrerade till Kanada.

Lite mer om Dagö (http://sv.wikipedia.org/wiki/Dag%C3%B6):

Dagö var i svensk besittning 1563-1721 och ön var länge ett viktigt centrum för svenskarna i Estland. I slutet av 1700-talet fanns där cirka 2 000. Av dessa deporterades år 1781 ungefär hälften till Ukraina av kejsarinnan Katarina II. De få som överlevde den långa vandringen till fots till Ukraina via Moskva grundade byn Gammalsvenskby. År 1929 evakuerades de flesta av de kvarvarande svenskarna från Gammalsvenskby till Gotland, men några av dem valde att återvända. Av dessa försvann de flesta i fångläger. De kvarvarande svenskarna på Dagö bodde framförallt i området i och kring Kärrdal, där det fortfarande finns ett fåtal personer som betraktar sig som svenskar. Flertalet svenskar på Dagö uppgick emellertid antingen i den estnisktalande majoritetsbefolkningen eller flyttade över till Ormsö, när godset Hohenholm upplöstes under 1800-talet. Fortfarande är dock de estniska dialekterna på Dagö påverkade av svenskan i ännu högre grad än den estniska som talas på fastlandet.

Rödnäsa
Ny medlem

Inlägg av Rödnäsa » 15 januari 2009, 21:24

Det känns som att min fråga var ställd med väldigt lite underlag, jag ska se vad jag kan få fram, speciellt angående ev. förband, m.m. Detta kan mycket väl vara en försköning av någon i tidigare led. Men anekdoten/historien går nog tillbaka ett par generationer iaf.

Tack för svaren/hjälpen/hänvisningarna än så länge i allafall :)

Finalina
Ny medlem

Inlägg av Finalina » 2 september 2009, 18:08

Hej,
Det är en vanlig missuppfattning det där med Karolinerna. Ska förklara, men tar en liten omväg.

Sigalit är ett av de namn som fanns i Gammalsvenskby i Ukraina. Byn uppstod i slutet av 1700-talet när en grupp svenska bönder fördrevs från Dagö utanför Estland, och tvångsförflyttades till Ukraina som då just blivit ryskt. Man ville ha dit befolkning som kunde odla upp marken, så man tvingade helt enkelt svenskarna från Dagö att gå dit. När den svåra marschen startade var de drygt 1000 personer, när de kom fram var det bara 300 kvar. Ytterligare ett år senare fanns bara 150 personer i livet. Man behövde fylla på byn, och tog dit några Svenska krigsfångar. Men de var inte Karoliner som många tror, utan fångar från kriget som Gustav III drev (ganska dåligt) långt senare.

Vid tidpunkten för förflyttningen från Dagö användes inte efternamn på samma sätt som idag, utan man hette "Johansdotter" och "Simonsson" osv efter sin far.

Byborna började iallafall odla marken, och föröka sig och så småningom infördes efternamn allmänt i Ryssland. Många tog då namn som syftade på platser på Dagö - Kotz, Mutas, Knutas, Hoas, Utas osv. Sigalit kom till vid samma tid, men vad det betyder vet jag inte.

Så småningom blev Gammalsvenskby en relativt välmående by. Men sen kom ryska revolutionen. Och kriget. Och hungersnöden. Och mera krig (fronten gick tvärs genom byn!). Och mera hungersnöd. Och Stalin.

Till slut blev det för mycket, så 1929 flyttade nästan alla bybor (900 personer) "hem" till Sverige. Man betraktade nämligen Sverige som sitt hem, trots att man aldrig varit där. Men många blev besvikna på Sverige och efter några år flyttade ungefär en tredjedel tillbaka igen. De fick det inte lätt...

Du kan se hela din stamtavla i boken "Svenskbysläkter" av Jörgen Hedman, och läsa om livet i Gammalsvenskby i boken "Banditer i byn" (innehåller också en massa foton). "Svenskbysläkter" kan du nog köpa på AdLibris, och "Banditer i byn" finns att beställa på www.alvinaforlag.se (där finns också mer info om byn).

Och vet du, om din släkt hette Sigalit har du fortfarande en levande släktning kvar i byn. Hon heter Anna Sigalit, är född i Sverige 1931 och en FANTASTISK berättare! Hon minns nog dina förfäder. Föreningen Svenskbyborna anordnar resor till Gammalsvenskby.

Åk och hälsa på Anna innan det är för sent!

tycker
Finalina

SebiusMaximus
Provmedlem

Inlägg av SebiusMaximus » 23 maj 2010, 20:07

Salve!

Jag är själv svenskbyättling och lever på Gotland under efternamnet Hoas som ovan nämnt.
Också jag har hört om denna karolinermyt och finner den ytterst intressant.
Den som avfärdat detta avfärdar även jag då det är möjligt att svenskarna på Dagö, som ju lydde under KOnungen följde honom i hans ryska krig. Min förfader så långt bak man nu kan komma, 1600-talets slut skulle hetat Thomasson och antagligen bott på Hovas gården (Hovgods) på Dagö, därifrån följde han kungen in i Ryssland och slogs med de tappra svenskarna tills dess att han återvände för att hans sönder skulle tvingas deporteras av de ryska myndigheterna.
Man får välja vad man vill tro, men då det inte kan förklaras omöjligt att svenskarna i livland krigade med Karl i Ryssland (faktum är att det låter troligt då man förtrycktes av ryssarna och varit svenska sedan ankomsten på 1200-talet).
Jag tror att min stamfader Thomasson var lägre officer i Karl XII:s här och att han återvände till Dagö efter kriget.
Min släkt har funnit rötter i form av gårdsnamn på Dagö från och med 1500-talet och framåt därför är det förhållandevis säkert att man kunnat identifiera Thomasson på Hovas som en av de som banade väg för ätten Hoas senare i ukraina.
Är detta inte sant är det iallafall enfin historia att minnas och berätta! inte sant?

Pro Quantum Bonus !

Skriv svar