Tsarryssland

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 januari 2005, 23:03
Ort: Manchester

Tsarryssland

Inlägg av Rosenhane » 14 november 2008, 11:40

Hej, det här sträcker sig över flera epoker men den börjar ju i den tidigmoderna tiden.
Jag skall göra ett arbete om den Ryska stormakten om hur det uppstod och hur det föll. Samt lite viktiga personer och händelser.
Har ni några tips på sidor man kan gå in på?
Vad anser ni?

Själv så tycker jag att stormakten genom Peter den stores reformer och han var den viktigaste faktorn till att stormakten uppstod. Anledningen till att den föll, var kanske att landet körde fast i gamla system, som livegenskapen. Samt nederlagen i krigen under den tiden. Och kanske den att Tsaren och hans familj levde i överflöd mens vanliga ryssar knappt hade råd med mat. Säg till om jag måste flytta till en ny tråd.

Hasta la victoria siempre

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 januari 2005, 23:03
Ort: Manchester

Re: Tsar Ryssland

Inlägg av Rosenhane » 15 november 2008, 17:55

Kom igen, kan ni inte dela några tankar. Eller rekommendera nåt jag kan läsa om det?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Tsar Ryssland

Inlägg av Martin Lundvall » 15 november 2008, 21:27

Ryssland av Geoffrey Hosking.
Att landet framförallt föll var första världskriget och att livegenskapens uipphörandet inte åtföljdes med flera liberala lagar. Alexander den I är enligt mig en viktig person att ha med åtminstone när det gäller uppkomsten av stormakten. Alla regerande tsarerna och tsarinnorna är viktiga, men glöm inte bort de de senare premiärministrarna som Witte och Stolypin.


/Martin

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 januari 2005, 23:03
Ort: Manchester

Re: Tsar Ryssland

Inlägg av Rosenhane » 17 november 2008, 15:53

Intressant, men vad gjorde Alexander som gjorde Ryssland till en stormakt? Var de inte de innan?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Tsar Ryssland

Inlägg av Martin Lundvall » 17 november 2008, 18:24

Jo, men stormakter går i cykler. Ryssland var starkt tidigare men måste ha tett sig som oövervinnerligt när man hade besegrat Frankrike och ryska soldater befann sig i Paris och sägs ha gett upphov till ordet bistro.
Alexander förstärkte och fördjupade den ryska stormakten, jag anser också att Alexander II är viktig att ha med dels för upphörandet med livegenskapen men också militärreformerna.

/Martin

Användarvisningsbild
Braf
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 27 februari 2006, 19:29
Ort: Stockholm/Småland

Re: Tsarryssland

Inlägg av Braf » 17 november 2008, 22:16

Läs romanen Kejsarens Galning av Jaan Kross, den ger trots sin skönlitterära natur, en del insikt i hur tsarväldet fungerade. Ett måste för alla ryssintresserade, Kross borde ha fått nobelpriset.

Skriv svar