Selim skrev:Stefan Lundgren skrev: Nja, spanjorerna siktade inte på utrotning, utan det var en konsekvens av introducerandet av europeiska sjukdomar bland indianerna, liksom det var där engelsmän och andra europeer landsteg. Man har väl förklarat den större dödligheten söderut med att indianerna där hade större befolkningstäthet eftersom de var urbaniserade. Lättare att sprida smitta alltså.
Det var utvikning på det som jag skrev, sedan kan också diskuteras hur hemska metoderna var som både engelsmän och spanjorer var mot urbefolkningen. För 15-20 år sedan såg jag på en program om en präst/biskop som tyckte synd om indianerna och behandlingen av dessa från hans egna landsmän. Han besökte även kungen(Filip II ?, det var på 1500-talet) som låtsade att hålla med, men gjorde ingenting åt det sedan. Nu vet jag inte om han var över till Amerika, men försökte får lite mildrade effekter på behandlingen av indianer.
Stefan
Den "humane" spanske prästen hette Las Casas. Han tyckte synd om indianerna, för att dom tvingades arbeta för spanjorerna. Las Casas hade ett förslag - importera afrikaner. Så började det svarta slaveriet i Amerika.
Bartolomé de Las Casas ångrade även att han föreslagit detta efter han sett hur afrikanerna behandlas, och han hade även till början varit för den grymma behandlingen av indianerna innan han vittnade den själv.
Man bör inte döma ut honom trots detta misstag, han var mer inflytelserik än man kan tro, och hade ett generellt positivt inflytande som nog gynnat extremt många efterkommande.
Bartolomé de Las Casas var en latent humanitär i princip och hans argument låg bakom de spanska lagarna som gav indianerna ett specialskydd i kolonierna på 1500-talet, vilket gjorde att indianerna i de spanska områdena inte utrotades, samt att indianskt språk, kultur och tradition har överlevt (dock var de Las Casas kristen och påbjöd ingen religionsfrihet).
Även de Las Casas försvar av indianernas egendomar var nog det som inte gick igenom på så stor bred front under tillfället när han presenterade dem, blev spanjorernas attityd gentemot indianerna samt även attityden gentemot den indianska kulturskatten extremt mildrad bara ganska kort tid efter erövrningen, vilket till stor del är de Las Casas förtjänst.
I Sydamerika hyllas han idag fortfarande som "Padre de los Indios" Indianernas fader/präst.