Magnus Stenbock och Skåne?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Bä$tuz
Ny medlem

Magnus Stenbock och Skåne?

Inlägg av Bä$tuz » 4 september 2006, 15:34

Som bekant så ledde fältmarskalk Magnus Stenbock den svenska armé som besegrade den danska vid Helsingborg och statyn av honom på sin häst på stortorget hör till stadens mest kända minnesmärken.
Det ironiska är att jag hört rykten om att han hatade Helsingborg för sin danskvänlighet och ville jämna hela staden med marken, samt att han var en ivrig förespråkare av det skånska folkets deportering till Baltikum då detta diskuterades. Stämmer detta är förstås statyn en omåttligt stor skymf mot våra förfäder, varför det behöver komma fram om det verkligen stämmer att han var en så stor föraktare av Helsingborgs och Skånes befolkning. Eftersträvar därför kommentarer från folk som vet något i ämnet.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 4 september 2006, 16:46

Magnus Stenbock var född 1665. Vilka åsikter han hade om Skåne på 1680-talet känner jag inte till, men de lär inte ha haft speciellt stor betydelse eftersom han då var en ung, lägre officer vid ett regemente nere i Holland. Det är givetvis inte alldeles säkert att han i 15- eller 20-årsåldern älskade skåningarna, men sett ur ett strikt svenskt perspektiv var det väl i så fall inte så konstigt efter händelserna under Skånska kriget.

Enligt vissa kretsar är väl alla statyer över svenskar nere i de gamla danska landskapen en skymf. Stenbock torde knappast vara ett undantag i det fallet. En del av "förtryckarna" lär väl också ha uppfört eller byggt ut diverse slott och herresäten, man kan undra om dessa i konsekvensens namn bör rivas.

Stenbocks far Gustaf Otto var under en period generalguvernör i Skåne. Måhända är han den förfärlige skånehatare som söks.

Användarvisningsbild
Kabel
Medlem

Inlägg av Kabel » 4 september 2006, 22:23

Ben skrev:Magnus Stenbock var född 1665. Vilka åsikter han hade om Skåne på 1680-talet känner jag inte till, men de lär inte ha haft speciellt stor betydelse eftersom han då var en ung, lägre officer vid ett regemente nere i Holland. Det är givetvis inte alldeles säkert att han i 15- eller 20-årsåldern älskade skåningarna, men sett ur ett strikt svenskt perspektiv var det väl i så fall inte så konstigt efter händelserna under Skånska kriget.

Enligt vissa kretsar är väl alla statyer över svenskar nere i de gamla danska landskapen en skymf. Stenbock torde knappast vara ett undantag i det fallet. En del av "förtryckarna" lär väl också ha uppfört eller byggt ut diverse slott och herresäten, man kan undra om dessa i konsekvensens namn bör rivas.

Stenbocks far Gustaf Otto var under en period generalguvernör i Skåne. Måhända är han den förfärlige skånehatare som söks.
Det var år 1710 Stenbock besegrade danskarna vid helsingborg under stora nordiska kriget. Jag tror inte han gjorde något liknande under skånska kriget?

/Fredric

Ben
Medlem

Re: Magnus Stenbock och Skåne?

Inlägg av Ben » 4 september 2006, 22:38

Bä$tuz skrev: Det ironiska är att jag hört rykten om att han hatade Helsingborg för sin danskvänlighet och ville jämna hela staden med marken, samt att han var en ivrig förespråkare av det skånska folkets deportering till Baltikum då detta diskuterades. .
Det var det här jag syftade på. Rimligen kan Magnus Stenbock runt 1710 inte ha förespråkat en deportering av skåningarna till Baltikum, i det läget befann sig ju nästan hela det området i rysk hand. Därför dristade jag mig till att tro att frågeställaren syftade på dylika tankar i ett tidigare skede, typ strax efter skånska krigets slut. Till den vederstygglige Stenbocks försvar påpekade jag då att han 1680 var 15 år gammal och med stor sannolikhet inte kan ha haft något större inflytande över Karl XI:s politik.

Användarvisningsbild
Kabel
Medlem

Inlägg av Kabel » 5 september 2006, 12:49

oj då jag förstod inte det :)

Användarvisningsbild
Bä$tuz
Ny medlem

Inlägg av Bä$tuz » 6 september 2006, 14:46

Tackar för svaren. Statyns placering verkar då inte vara en lika skandalös som jag befarat, även om jag naturligtvis inte vill hedra en svensk militär.

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 6 september 2006, 15:29

Bä$tuz skrev:Tackar för svaren. Statyns placering verkar då inte vara en lika skandalös som jag befarat, även om jag naturligtvis inte vill hedra en svensk militär.
Ursäkta..??

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 6 september 2006, 18:17

Bä$tuz skrev:Tackar för svaren. Statyns placering verkar då inte vara en lika skandalös som jag befarat, även om jag naturligtvis inte vill hedra en svensk militär.
Jag har alltid funderat över detta med preskriptionstiden för brott mot Skåne, så skåning jag är. Svenska dåd under 1600-talet är uppenbarligen inte preskriberade. Frågan är om dylika längre tillbaka är det.

Sedan tycker jag det är intressant att fundera över hur det förhåller sig med motsvarande danska aktiviteter, t.ex. nedslåendet av det stora bondeupproret 1525. Under medeltiden fanns det väl också vissa uppflammande separatistiska tendenser, vilka också slogs ned av danskarna. Det skulle vara intressant att någon gång få reda på den juridiska formel som styr de här sakerna. Hur lång är preskriptionstiden för svenska resp. danska övergrepp mot Skåne?

Sedan är ju ofta tesen hos vissa den att skåningarna hatade svenskarna och älskade danskarna. Om nu det förhöll sig så även med staden Helsingborg vore det väl mycket begärt att kräva av Stenbock att han skulle ha gillat detta och uttryckt berömmande ord över helsingborgarnas danskvänlighet.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 6 september 2006, 18:21

även om jag naturligtvis inte vill hedra en svensk militär.
Jag har Greve Magnus Stenbock med i min släktforskning genom hans dotter Grevinnan Eva Charlotta Stenbock som var gift med Christian Barnekow, friherre Barnekow. Så jag undrar verkligen vad du anser att är fel med Greve Magnus Stenbock? 8O

Här är i alla fall personuppgifterna om honom från min släktforskning:

Greve Magnus Stenbock
Föddes 12.05.166(5) i Stockholm som son av riksrådet och riksamiralen Friherre Gustaf Otto Stenbock, greve Stenbock och dennes hustru hovfröken hos Drottning Kristina av Sverige Grevinnan Christina Catharina De la Gardie.
Död 23.02.1717.
Kungligt råd och fältmarskalk 1713

GIFT den 23 mars 1690 i Stockholm med

Grevinnan Eva Magdalena Oxenstierna af Korsholm och Wasa
Föddes 22.01.1671 på Lindholmen som dotter av kanslipresidenten Greve Bengt Gabrielsson Oxenstierna af Korsholm och Wasa och dennes hustru Grevinnan Magdalena Stenbock.
Död 11.05.1722.

Jag hoppas verkligen få veta vad du tycker att är för fel med Greve Magnus Stenbock?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 6 september 2006, 19:56

Om jag får gissa så skulle jag tippa på:

A. Att han var svensk
samt
B. Att han i något sammanhang uttryckte sig negativt om skåningar, alternativt behandlade någon skåning mindre väl.

För vissa skånska entusiaster är A. fullt tillräckligt för att vederbörande ska förvisas till förbrytarregistret.

Kortfattat går väl den historiesynen att sammanfatta så här: Skåne var före 1658 Edens lustgård, med undantag för de perioder då hin håles anhang (d.v.s. svenskarna) härjade landskapet. Skåne låg under denna paradisiska tid under danska kronan, en makt som alltid behandlade alla med silkesvantar och med en så outsäglig godhet att dess like inte står att finna på något annat ställe - utom möjligtvis i himmelen. Sedan kom då 1658 och Skåne kastades ned i det nattsvartaste mörker som tänkas kan. Allt blev genast eländigt och har så förblivit ända till våra dagar, en snart 350-årig oavbruten pina som gjorts än svårare genom att skåningarna hela tiden har kunnat observera den paradisiska tillvaro som fortsatt råda på andra sidan Öresund, där ulvarna och fåren har betat sida vid sida på de underskönaste ängar.

Hoppas detta kan förklara vari Stenbocks skurkaktighet består.

Björn Mikael
Medlem

Inlägg av Björn Mikael » 7 september 2006, 00:59

Tack och lov så finns den en HEL del (majoriteten?) skåningar, mig själv inräknad, som känner sig, anser sig, och ÄR svenskar. Vad som hände för 350 år sedan känns inte riktigt relevant idag..

Scipio
Medlem

Inlägg av Scipio » 7 september 2006, 19:28

Ben skrev:Kortfattat går väl den historiesynen att sammanfatta så här: Skåne var före 1658 Edens lustgård, med undantag för de perioder då hin håles anhang (d.v.s. svenskarna) härjade landskapet. Skåne låg under denna paradisiska tid under danska kronan, en makt som alltid behandlade alla med silkesvantar och med en så outsäglig godhet att dess like inte står att finna på något annat ställe - utom möjligtvis i himmelen. Sedan kom då 1658 och Skåne kastades ned i det nattsvartaste mörker som tänkas kan. Allt blev genast eländigt och har så förblivit ända till våra dagar, en snart 350-årig oavbruten pina som gjorts än svårare genom att skåningarna hela tiden har kunnat observera den paradisiska tillvaro som fortsatt råda på andra sidan Öresund, där ulvarna och fåren har betat sida vid sida på de underskönaste ängar.
Aha, äntligen en rimlig förklaring till det plågade ansiktsutrycket jag har sett målat på ansiktet på de skåningar jag har mött.

Vi kanske ska skicka ner lite av de hemvärnsgubbar till armé vi har kvar och spränga några hus och se om inte det får skåningarna att rycka upp sig lite...
:roll:

Användarvisningsbild
Dezert
Medlem

Inlägg av Dezert » 7 september 2006, 23:21

Björn Mikael skrev:Tack och lov så finns den en HEL del (majoriteten?) skåningar, mig själv inräknad, som känner sig, anser sig, och ÄR svenskar. Vad som hände för 350 år sedan känns inte riktigt relevant idag..
Sett till det mesta är ju vi skåningar självfallet svenskar, men den skånska dialekten befäster i vilket fall som helst märkbar skillnad gentemot resten av Sverige; det är vid få tillfällen jag undgått språkförbistringar vid möten med folk från andra delar av landet. Och ja, röd-gult är vackrare.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 8 september 2006, 01:17

Jag vill minnas att Stenbock var en av få guvernörer som faktiskt flyttade till och bodde i sitt guvernörskap, han bosatte sig vad jag förstått med glädje i Malmö efter att han blivit hemsänd från kriget i Polen. Att han skulle varit till skånes nackdel har jag svårt att tro, snarare tvärtom. Däremot de som Ben nämnde, de fantastiskt älskvärda danskarna, tittade till (vad det verkligen innebar kan ju var och en räkna ut) sina forna provinser strax efter Stenbocks tillträde, förmodligen eftersom de var oroliga för deras tidigare bröders välmående och absolut ingenting annat. :roll:

Björn Mikael
Medlem

Inlägg av Björn Mikael » 9 september 2006, 01:30

Sett till det mesta är ju vi skåningar självfallet svenskar, men den skånska dialekten befäster i vilket fall som helst märkbar skillnad gentemot resten av Sverige; det är vid få tillfällen jag undgått språkförbistringar vid möten med folk från andra delar av landet. Och ja, röd-gult är vackrare.
Och jag antar att det är den enda dialekten som sticker av i stort mot rikssvenskan? Har du hört Jamtska talas? :wink:

Och vad gäller eventuella språkförbistringar så har jag inte alls upplevt några större problem vad gäller att prata med folk från andra landsändar än Skåne, och här i Örebro där jag pluggar finns det gott om dem. :D Men visst, min skånska är väll ganska mild, med skånska mått mätt.

Och jag anser absolut att var och en har rätt till sin egen favoritfärg, själv föredrar jag grönt. :D

Skriv svar