Strömmis skrev:Jag tycker att den kritik ni för fram mot Brunner är legitim. Han får kalla det roman eller vad han vill, det är en förtäckt faktabok där hans syfte tydligt är att inpränta en förfalskad historiebild i läsaren. Ni förefaller för mig som begåvade och välartikulerade människor. Varför inte skriva insändare till tidningar (speciellt de stora landsomfattande) och skapa en allmän debatt om historieförfalskningen? Överallt i den massmedia som jag stöter på så lovordas den här boken. Det är nästan bara på internetsidor som denna som man hör motbevisen. Dessa når endast ut till en försvinnande liten minoritet. Det är nu eller aldrig som denna kritik måste framföras. Mycket snart är det massmediala intresset för den här boken förbi och kritik mot den kommer då heller inte att få något utrymme. Då får vi leva med att det är Brunners nidbild som blir den rådande.
Varningens ord: Brunner är en mycket intelligent debattör när det gäller att vända sig till de okunniga och få deras sympatier. Han har några tarvliga men effektiva strategier han tar till, genomskåda dessa och avväpna dem innan han får tillfälle att använda dem.
Jag önskar mig själv tillfredställelsen av att få läsa en avväpnande insändare där Brunners förvrängningar avslöjas.
Tyvärr är det nog så att medias intresse för sådana insändare är högst måttligt. Brunner får mängder av utrymme, kritiken har det svårare.
Sedan apropå det där med hoten. Visst har han emellanåt hävdat detta, eller åtminstone antytt det. Först började det redan innan boken kom ut, då han talade om telefonsamtal. Sedan har han då häromdagen sagt att det samma dag som boken kom ut hade lämnats två begravningskransar utanför hans skrivarlya, detta skulle alltså ha hänt för två månader sedan. I samma artikel talade han sedan om att koppla in jurist:
"Författaren Ernst Brunner har aldrig blivit så uppmärksammad som nu efter utgivningen av romanen Carolus Rex. Uppmärksamheten är inte bara av positivt slag. Att ämnet Karl XII är känsligt har han förstått, men de trakasserier som författaren utsatts för under hösten har i flera fall övergått i förföljelse.
Det började samma dag boken kom ut - utanför dörren till författarlyan hade någon placerat två begravningskransar.
- Jag är inte lättskrämd, men det har gått för långt, sade Ernst Brunner i samband med sitt framträdande på Bokens Dag i Falun.
Nu har Ernst Brunner bestämt sig för att vända sig till en jurist på Författarförbundet.
- Det har blivit en yttrandefrihetsfråga, eftersom jag på olika sätt berövas möjligheten att utföra mitt arbete. Alla orter jag besöker i offentliga sammanhang prepareras genom att medier och arrangörer uppsöks via telefon och brev där jag svartmålas."
Å ena sidan hävdar han här att han hotats, vilket borde resultera i en polisanmälan. Å andra sidan talar han om yttrandefrihet, jurist och svartmålning, vilket snarast tyder på att han tänker sig en förtalsprocess. Begravningskransarna kan knappast vara förtal.