Karl XII

Skriv svar
Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 2 november 2005, 16:22

- Naturligtvis har jag läst historikerna, men jag valde att också gå till deras källor. Ögonvittnena har varit allra viktigast. Jag skulle klara en doktorsdisputation på mina kunskaper.
Han lider inte av dåligt självförtroende kan man konstatera...

/CvD

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 2 november 2005, 16:33

Sedan pekar han då ut arméchefen Per Sylvan som mannen bakom en present till Hitler, vilket inte stämmer ett dugg. Det fanns en officiell svensk delegation i Berlin, men statyetten var en gåva av riksföreningen Sverige-Tyskland m.fl. och fraktades ned av föreningens ordförande Henri de Champs, pensionerad generallöjtnant. Sylvan är död sedan länge, men hans barnbarn skulle måhända inte vara helt glada över den här typen av sammankopplingar.

Liksom när det gäller det historiska är Brunner vårdslös med fakta.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 2 november 2005, 22:45

Istället för att det allra minsta ta till sig av kritik är det alal andra som har gått ihop i sammansvärjningar och kotterier mot den stackars författaren. Hans besatthet av Strindberg har förstås gjort det omöjligt för honom att se på det hela med några nyktra ögon. Påpekandet om Englund är helt fantastiskt fjantigt...som att han skulle vara expert på nåt annat än att dupera folk att köpa böcker.
- Den här föreställningen har alltid funnits. Den svenske arméchefen skickade en statyett av Karl XII till Hitler på dennes 50-årsdag. Sven Hedin kunde inte börja arbeta på morgnarna med mindre än att han fick lägga händerna på en bronsskalle, som var en avgjutning av Karl XII:s.
Ja och Hedin han levde ju verkligen i samma värld som nutiden, överhuvudtaget bortser han från hela efterkrigstidens syn. Vilket Bengt Liljegren påpekade var viktigt, detta ignorerar han totalt och lyfter alltså fram sig själv som en revolutionerande isbrytarkung...och för detta ädla ändamål kan man också rucka på sanningen till oigenännlighet.
- Karl XII talade tyska, det var hans huvudspråk. Någon gång underhandlades det på latin om inte alla kunde tyska. Flera av hans närmaste män talade en sorts medeltidstyska. Jag har valt att låta språket i romanen påverkas. Det finns äldre ordformer och ord som sällan används i dag.
Den här villfarelsen vill han visst inte heller släppa av någon anledning.

Ämnet Brunner tar nog aldrig slut... :roll:

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 8 november 2005, 09:08

http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1403464

"Multinationella smutskastningen" syftar på en kritisk debattartikel i finska Hufvudstadsbladet, vilken byggde på några illustrerande exempel.

Scipio
Medlem

Inlägg av Scipio » 8 november 2005, 09:27

Någon som vet, är Brunner verkligen så förföljd som han hävdar att han är eller är det bara ett PR-trick?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 8 november 2005, 10:18

Scipio skrev:Någon som vet, är Brunner verkligen så förföljd som han hävdar att han är eller är det bara ett PR-trick?
Han har framträtt på en rad platser runt om i Sverige: Armémuseum, Uddevalla, Hallstahammar, Göteborg, Nyköping, Falun etc. etc. Vid två tillfällen har jag varit närvarande, vid hans föredrag i Nyköping och vid Bokmässan i Göteborg. Vid båda tillfällena har det efter avslutat föredrag uttryckligen givits utrymme för frågor och då har jag tagit upp ett par konkreta punkter. Sedan har jag skrivit två kritiska debattartiklar, en i Nättidningen Svensk historia och en i Hufvudstadsbladet. Den sistnämnda ska sannolikt vara "multinationella smutskastningen". I båda artiklarna har jag med exempel försökt visa att hans påståenden om att boken är faktamässigt korrekt och att svensk historieskrivning nu måste revideras inte är korrekta. Sedan håller jag då på med en faktagranskning av boken på http://www.karlxii.se, vilket jag finner högst naturligt eftersom Brunner sagt att boken är faktamässigt korrekt, att hans bild är källornas bild och att svensk historieskrivning nu måste revideras.

Enligt min mening är yttrandefrihet inte bara att Ernst Brunner i olika sammanhang får påstå olika saker utan också att den som inte har samma åsikt som Brunner även får uttrycka sin mening - utan att det ska kallas för "multinationella smutskastningen". Vidare blir jag lite störd av att det talas om "mörkermän". Jag menar nog att det t.ex. ska vara tillåtet att poängtera att Gustav II Adolf inte var Karl XII:s farfar, även om Brunner i boken påstår motsatsen. Rimligt vore att Brunner bemötte kritiken i tal eller skrift och inte började prata om jurister.

Näre Brunner hävdar att DN:s, SR:s och GP:s kulturedaktioner sedan flera år försöker sätta dit honom blir i alla fall jag skeptisk till en hel del annat som han säger, bl.a. därför att DN:s recension inte ens var särskilt negativ. Det där med kransarna skulle ha inträffat för två månader sedan, ändå nämner han det först nu. Och just det har knappast något med yttrandefrihet att göra, det är snarast fråga om hot. Så det borde vara en polissak.

P.S. För övrigt kommer Brunner snart till Skövde så då kan du ju gå dit och se om det är några "mörkermän" som stör. D.S.

Scipio
Medlem

Inlägg av Scipio » 8 november 2005, 10:48

Jo jag noterade att han skulle dyka upp och tänkte nog gå och se det trots allt.
Jag har dock inte läst boken och vet inte om det känns värt att göra det heller då de recensioner som jag har läst har lämnat en rätt dålig eftersmak.

Man blir ju lite fundersam på hur han utmålar sin situation, jag får i varjefall intrycket av att han är väldigt förföljd och fruktar för sitt liv:
"Mörkermän, trakasserier, förföljelse, hot, svensk miniatyrform av Salman Rushdieaffären"...osv.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 8 november 2005, 13:59

http://www.karlxii.se/GH_ShowArticle.as ... |8|9|10|11

Där kan du läsa den "multinationella smutskastningen".

Och här artikel 2:

http://www.svenskhistoria.se/debatt/58.html

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 november 2005, 15:23

Att svenskspråkiga Hufvudstadsbladet var så multinationellt... :D Tog med länken till artikel 2 på faktoid-sidan.

Noterar att Google börjar få lite grepp om frågan, just nu hittar jag karlxii på andra plats. Själv är jag på elfte, vackert så. :)

http://www.google.se/search?hl=sv&q=brunner+karl+xii

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 8 november 2005, 15:56

Hexmaster skrev:Att svenskspråkiga Hufvudstadsbladet var så multinationellt... :D Tog med länken till artikel 2 på faktoid-sidan.

Noterar att Google börjar få lite grepp om frågan, just nu hittar jag karlxii på andra plats. Själv är jag på elfte, vackert så. :)

http://www.google.se/search?hl=sv&q=brunner+karl+xii
Det måste nog vara Hufvudstadsbladet som är multinationell. Artikeln var inne i lördags och Brunner har väl antagligen fått den sig tillsänd någon dag dessförinnan, sedan är då hans "juristreaktion" från helgen.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 9 november 2005, 23:03

Till råga på allt har bokklubben "månadens bok" lanserat skräpet som årets julklappsbok...i deras brochyr meddelas storslaget att Ernst Brunners bok krossar myten (som det tydligen ska finnas någon även i efterkrigstidens sverige) om hjältekonungen. På två uppslag behandlas ämnet, dels boken som ska vara en storslagen roman och en ren fröjd att läsa, och dels en intervju med den briljante upphovsmakaren. Recencionen av boken hyllar knepet med att kungen själv är den som berättar på ett så livfullt, men lika ovetenskapligt sätt, där man behagligt nog ges en svartvit bild av en historisk person utan att behöva bekymra sig om sådana besvärligheter som faktisk korrekthet, luttrad som man blivit av liknande recensioner bläddrar man uppgivet vidare och finner då själva intervjun.

Brunner som på ena sidan poserar med en jacka kastad över axeln återupprepar sitt påstående som nästan blivit en dogm, om att han upptäckte att källorna skiljer sig på ett så radikalt sätt med människors föreställning att det här gick att göra ett "scoop". Det var med stor förskräckelse han fick ompröva sina tidigare kunskaper, dessa måste varit ofattbart grunda och vilken skolbok han använt sig av i skolan är en gåta då det i efterkrigstiden knappast funnits några mer hyllande sådana. Det är i nästa fråga det blir intressant, angående frågan ovan om de förföljelser han ska ha råkat ut för och som bidragit till bokens uppståndelse. Jag har ju både läst citeringar och hört honom påstå i radio att han ska ha fått samtal från folk som med hans egna ord "storsvenskt och ärorikt gapat att jag ska ge fan i karl XII". I den här broshyren säger han nu så här...
Media har skrivit tämligen uppdiktade reportage om hur jag skulle ha hotats av högerextreme grupper. Man har velat få det att framstå som att den här boken är kontroversiell..
Jag kanske har missat något, men är det inte författaren själv som hävdat att det nu ska skrivas om i historieböckerna? Och detta får väl klassas som en smula kontroversiellt. Vidare har han som sagt själv basunerat ut att han fått dessa reaktioner från folk som ibland benämns som "mörkermän", vilket smidigt nog både har väckt uppseende och misstänkliggjort kritik mot boken. Men nu vill han själv inte veta av detta, utan nu är det medias fel. Att inte vara kompis med media är visst också en viktig sak i hans image. Det spinns konspirationer och bildas kotterier mot den stackars sanningens budbärare, ett ämne som också tagit en spännande vändning förresten. Från att vara den totala sanningen, med påståendet i titeln till och med, blev det då kritiken från riktiga och seriösa historiker började droppa in helt sonika en roman utan anspråk på verklig sanning, trots de exellenta källorna, som förövrigt är hemliga. I den här intervjuen heter det istället att en skönlitterär författare "kan få språket och historia att ta eld och börja leva". Som om det inte skulle vara möjligt med källornas hjälp, det finns det väl ändå åtskilliga fackförfattare som bevisat, även om inte Brunner anser det och dessutom, vilket han meddelade på bokmässan, "vill bli läst och därmed basta". Följaktligen är det viktigare att sälja än att hålla sig till sanningen, men om man hävdar det andra får man kanske göra det första. Att han sedan vill ta bort statyn i kungsträdgården är ju ganska knäppt, då dessa gamla statyer föreställande svunna tiders herrar gott kan få stå kvar eftersom om man börjar plocka bort en av någon anledning, till slut inte får kvar nån gammal elegant historisk staty att bevittna alls i europa.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 9 november 2005, 23:54

Jag tror nog att Brunner alldeles säkert har fått ta emot en del samtal och hot från såväl rakade pojkar som äldre punschhöger med ordval som ovan. Alla gillar inte ens sanningsenlig historieförändring. Reella hot bör vi alltså inte raljera över och jag är övertygad om att ingen här står (bildligt eller bokstavligt) bakom något sådant, vad än Brunner skriver för tokerier.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 10 november 2005, 00:35

Visst, men det intressanta är hur han hela tiden ger dubbla budskap i det här som andra saker. Å ena sidan använder och utnyttjar han media för att berätta att det har hänt och väljer själv hur han ska lägga orden, och i andra stunden så har media förstorat saken och hittat på. Lika ambivalent som han är i fråga om sanningshalten i boken och källorna. Jag tror inte heller att han ljuger angående det här då det säkert finns folk som gör sådant, å andra sidan ser jag inte några skäl till att lita på något från honom då han visat upp en hårresande skrupellöshet vad det gäller hans syn på sanning i andra saker.

Strömmis
Medlem

Skicka insändare till de stora tidningarna!

Inlägg av Strömmis » 10 november 2005, 11:44

Jag tycker att den kritik ni för fram mot Brunner är legitim. Han får kalla det roman eller vad han vill, det är en förtäckt faktabok där hans syfte tydligt är att inpränta en förfalskad historiebild i läsaren. Ni förefaller för mig som begåvade och välartikulerade människor. Varför inte skriva insändare till tidningar (speciellt de stora landsomfattande) och skapa en allmän debatt om historieförfalskningen? Överallt i den massmedia som jag stöter på så lovordas den här boken. Det är nästan bara på internetsidor som denna som man hör motbevisen. Dessa når endast ut till en försvinnande liten minoritet. Det är nu eller aldrig som denna kritik måste framföras. Mycket snart är det massmediala intresset för den här boken förbi och kritik mot den kommer då heller inte att få något utrymme. Då får vi leva med att det är Brunners nidbild som blir den rådande.
Varningens ord: Brunner är en mycket intelligent debattör när det gäller att vända sig till de okunniga och få deras sympatier. Han har några tarvliga men effektiva strategier han tar till, genomskåda dessa och avväpna dem innan han får tillfälle att använda dem.
Jag önskar mig själv tillfredställelsen av att få läsa en avväpnande insändare där Brunners förvrängningar avslöjas.

Ben
Medlem

Re: Skicka insändare till de stora tidningarna!

Inlägg av Ben » 10 november 2005, 21:26

Strömmis skrev:Jag tycker att den kritik ni för fram mot Brunner är legitim. Han får kalla det roman eller vad han vill, det är en förtäckt faktabok där hans syfte tydligt är att inpränta en förfalskad historiebild i läsaren. Ni förefaller för mig som begåvade och välartikulerade människor. Varför inte skriva insändare till tidningar (speciellt de stora landsomfattande) och skapa en allmän debatt om historieförfalskningen? Överallt i den massmedia som jag stöter på så lovordas den här boken. Det är nästan bara på internetsidor som denna som man hör motbevisen. Dessa når endast ut till en försvinnande liten minoritet. Det är nu eller aldrig som denna kritik måste framföras. Mycket snart är det massmediala intresset för den här boken förbi och kritik mot den kommer då heller inte att få något utrymme. Då får vi leva med att det är Brunners nidbild som blir den rådande.
Varningens ord: Brunner är en mycket intelligent debattör när det gäller att vända sig till de okunniga och få deras sympatier. Han har några tarvliga men effektiva strategier han tar till, genomskåda dessa och avväpna dem innan han får tillfälle att använda dem.
Jag önskar mig själv tillfredställelsen av att få läsa en avväpnande insändare där Brunners förvrängningar avslöjas.
Tyvärr är det nog så att medias intresse för sådana insändare är högst måttligt. Brunner får mängder av utrymme, kritiken har det svårare.

Sedan apropå det där med hoten. Visst har han emellanåt hävdat detta, eller åtminstone antytt det. Först började det redan innan boken kom ut, då han talade om telefonsamtal. Sedan har han då häromdagen sagt att det samma dag som boken kom ut hade lämnats två begravningskransar utanför hans skrivarlya, detta skulle alltså ha hänt för två månader sedan. I samma artikel talade han sedan om att koppla in jurist:

"Författaren Ernst Brunner har aldrig blivit så uppmärksammad som nu efter utgivningen av romanen Carolus Rex. Uppmärksamheten är inte bara av positivt slag. Att ämnet Karl XII är känsligt har han förstått, men de trakasserier som författaren utsatts för under hösten har i flera fall övergått i förföljelse.

Det började samma dag boken kom ut - utanför dörren till författarlyan hade någon placerat två begravningskransar.

- Jag är inte lättskrämd, men det har gått för långt, sade Ernst Brunner i samband med sitt framträdande på Bokens Dag i Falun.

Nu har Ernst Brunner bestämt sig för att vända sig till en jurist på Författarförbundet.

- Det har blivit en yttrandefrihetsfråga, eftersom jag på olika sätt berövas möjligheten att utföra mitt arbete. Alla orter jag besöker i offentliga sammanhang prepareras genom att medier och arrangörer uppsöks via telefon och brev där jag svartmålas."

Å ena sidan hävdar han här att han hotats, vilket borde resultera i en polisanmälan. Å andra sidan talar han om yttrandefrihet, jurist och svartmålning, vilket snarast tyder på att han tänker sig en förtalsprocess. Begravningskransarna kan knappast vara förtal.

Skriv svar