Ja han hade väl inget emot Stanislaus men gillade inte August särdeles mycket.Ben skrev:Nej, när det gällde Polen var frågan bara om Stanislaus eller August skulle bli kung. Om jag i hastigheten minns rätt accepterade tsaren just i det tidigare omnämnda utkastet att Stanislaus skulle bli det.
Om Karl XII inte dog?
Sverige var ju i krig med Hannover och George I var ju kurfurste av Hannover och kung av Strobrittanien så indirekt var väll Sverige och Storbrittanien i krig.
Om George I fått ett jakobitiskt uppror på halsen så hade han ju varit tvugen att ta hand om problemen på hemmaplan och då hade han inte haft tid att bry sig om vad Karl XII skulle hitta på.
Det hade ju minskat hotet från Hannover.
Om Karl XII tänkt skicka en arme eller några kompanier till Storbrittanien har jag ingen aning om men det hade ju verkligen legat i hans intresse att få igång ett Jakobitiskt uppror.
Om George I fått ett jakobitiskt uppror på halsen så hade han ju varit tvugen att ta hand om problemen på hemmaplan och då hade han inte haft tid att bry sig om vad Karl XII skulle hitta på.
Om Karl XII tänkt skicka en arme eller några kompanier till Storbrittanien har jag ingen aning om men det hade ju verkligen legat i hans intresse att få igång ett Jakobitiskt uppror.
Nja, George I lyckades använda den brittiska flottan på ett sätt som inte riktigt var förenligt med landets neutralitet. Men längre än så gick det inte, något krigstillstånd rådde inte.Anders skrev:Sverige var ju i krig med Hannover och George I var ju kurfurste av Hannover och kung av Strobrittanien så indirekt var väll Sverige och Storbrittanien i krig.
Man kan se det på två sätt. Å ena sidan hade Karl XII förvisso ett intresse av att sätta press på George I, exempelvis genom ett uppror i Skottland med svenskt stöd. Och skulle det lyckas vore ju maktbalansen väsentligt förändrad till svensk fördel. Å andra sidan skulle ett sådant projekt kunna misslyckas och leda till öppet krig med Storbritannien.
Kanske är det så att hotet är starkare än utförandet, i ett sådant läge. Genom att verka vara öppen för ett sådant projekt kunde Karl XII sätta press på George I, utan att ta riskerna. Och dessutom få nya kontakter med jakobiterna, Spanien och andra, vilka kunde utnyttjas i olika syften.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: