Om för- och efternamn
Om för- och efternamn
Leonardo, Michelangelo, Donatello, Rafael - det är inte sköldpadds-ninjorna som avses utan några berömda italienare, som av någon anledning brukar nämnas vid förnamn - det är väl bara da Vinci som man någonsin ser efternamnet på överhuvudtaget. Varför kallar vi just dessa, och säkert några till, vid förnamn när nästan alla andra historiska personer är identiska med sina efternamn?
-
Good old king George
- Provmedlem
Alla människor hade inte efternamn. da Vinci är inte ett efternamn utan bara en indikering av att det är den Leonardo som kommer från Vinci som avses, ungefär som "Jeppe på berget". Jag är osäker på om han ens hade ett efternamn i modern mening.
Varför just han får sin födelseort nämnd vet jag inte, antagligen fanns det en till med det namnet, som jag inte känner till eller har fallit i historiens glömska. Michelangelo, Donatello och Rafael kanske aldrig har haft en berömd namne.
Varför just han får sin födelseort nämnd vet jag inte, antagligen fanns det en till med det namnet, som jag inte känner till eller har fallit i historiens glömska. Michelangelo, Donatello och Rafael kanske aldrig har haft en berömd namne.
Re: Om för- och efternamn
Napoleon Bonaparte nämns också bara vid förnamnet, aldrig vid efternamnet. Saddam Hussein hänvisade man till alltsomoftast endast som Saddam. Hans fulla namn torde vara Saddam Hussein al-Tikriti. Också här kommer födelseorten in i bilden.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Om för- och efternamn
Hur i all världen får du "da Vinci" att bli "från Venedig"? Venedig heter på Italienska förstås Venezia! Vinci är en liten stad som ligger i Toscana i Italien. 
I Sverige började efternamn användas allmänt för inte stort mer än hundra år sedan. I vissa trakter på kontinenten var de lite tidigare (t ex under absolutismens tid i Österrike, då alla fick ett efternamn). Allmänt bruk av efternamn är en direkt följd av treklövern romantik-individualism-industrialism.
/ Probstner
/ Probstner
Men det är väl för att Napoleon kröntes till kejsare och således blev kunglighet (kejserlighet?).Prknus skrev:Napoleon Bonaparte nämns också bara vid förnamnet, aldrig vid efternamnet.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Karl K skrev:Men det är väl för att Napoleon kröntes till kejsare och således blev kunglighet (kejserlighet?).Prknus skrev:Napoleon Bonaparte nämns också bara vid förnamnet, aldrig vid efternamnet.
ja precis, man slår ju inte direkt på "af Pfalz, Karl X" eller "Bernadote, Karl Johan"
Jag kan ju bidra med mer info om kungliga namn. Karl XII undertecknade alla sina brev med "Carolus" vilket var samma underskrift hans far Karl XI använde. Faktum var att Karl XII även härmade den skrivstil som hans far skrev Carolus med.Hexmaster skrev:Kortkort kommentar ang. kungliga namn...
Gustav III:s fullständiga namnteckning. Eller Gustaf som han själv skriver.