Avrättningar på 1600-talet

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Särimner
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 januari 2004, 23:07
Ort: Kontoret i källaren

Avrättningar på 1600-talet

Inlägg av Särimner » 16 juni 2004, 23:50

Jag undrar om någon kan ge mig tips om var jag på nätet kan finna uppgifter om avrättade personer i Södermanland under 1600-talet? Någon form av dödsböcker eller domprotokoll vore tacknämligt. Håller som bäst på att skriva ett bygdespel och skulle vilja kolla upp ett par som dömdes och avrättades för dubbelt hor i Tunabergs socken 1628. De avrättades på avrättningsplatsen i Stigtomta samma år.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 maj 2004, 18:19
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av CRS » 17 juni 2004, 14:40

Kan bli svårt på nätet. Riksarkivet är nog dit du vill gå.

Användarvisningsbild
Särimner
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 januari 2004, 23:07
Ort: Kontoret i källaren

Inlägg av Särimner » 17 juni 2004, 15:48

Misstänkte det. Jag chansade på att det bland all den expertis som jag upplever finns på detta forum kunde finnas någon med dessa kunskaper. Men som sagt, det är bara att söka vidare. Tack för hjälpen i alla fall!

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 17 juni 2004, 17:07

Som ansenliga delar av domboksmaterialet är filmat kan det vara idé att söka i "NAD":

http://www.svar.ra.se/

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 juni 2004, 23:48

På Sverige Släktforskarforum finns det en databas om avrättningar. Men för Södermanlands län så är den äldsta fallet från 1704. Men om du går in på Riksskatteverkets hemsida så kan du finna vilka socknar i Södermanland som började med husförhörslängder under 1600-talet. Ett tips är att du försöker tar kontakt med släktforskare eller släktforskarföreningar i landskapet/länet för att får en liten ledtråd.

Stefan

Användarvisningsbild
Särimner
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 januari 2004, 23:07
Ort: Kontoret i källaren

Inlägg av Särimner » 20 juni 2004, 23:10

Tck för tipsen! Nu ska jag skvallra lite om resultaten av mina efterforskningar.

De olyckliga som avrättades 1628 var Maridt Persdotter och Erich Persson. De kom båda två från Tunabergs socken mellan Nyköping och Nävekvarn. De är, enligt vad vi har kunnat få fram, de enda från Tunabergs socken som avrättats. Åtminstone så långt som arkivmaterialet sträcker sig. Brottet de avrättades för var med dåtidens mått ett av de grövsta som en människa kunde begå - de hade blivit förälskade i varandra.

Maridts man Michil hade blivit utskriven till knekt till det polska krigen i slutet av 1620-talet. Under hans frånvaro bar det sig inte bättre än att hans hustru fick i hop det med grannen. När de fick veta att de var efterlysta rymde de och levde vintern 1627-1628 gömda i Kolmårdsskogarna. När de så småningom greps och ställdes inför tinget anklagades de för enkelt hor. Detta innebar att de dömdes till döden. Men praxis sade att att hovrätten omvandlade alla dödsstraff för enkelt hor (dvs där bara den ena parten varit otrogen) till dryga böter och möjligen piskstraff. Då släpptes bomben - Maridts man var förvisso död när tingsrätts förhandlingen inleddes. Men genom en härkamrat fick man veta att han levde vid tidpunkten för parets kärleksmöten. Läget blev genast allvarligare eftersom dubbelt hor innebar dödsstraff utan möjlighet till benådning. De bägge halshöggs på Stigtomta hed utanför Nyköping och begrovs i ovigd jord i Tunabergs socken.

Tänk va, få skallen avslagen bara för att man blev förälskad...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 juni 2004, 15:08

Särimner

Om du vill så kan du föra in det på avrättningsdatabasen på Sveriges släktforskarförbunds hemsida. Men skriv då ditt rikitga namn för smeknamn accepteras nog inte vad jag känner till. Du går in på http://www.genealogi.se och klicka på avrättningsdatabasen, sen är det lätt att finna där du skall skriva in ditt bidrag.

Stefan

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 21 juni 2004, 17:18

Särimner skrev:Tck för tipsen! Nu ska jag skvallra lite om resultaten av mina efterforskningar.

De olyckliga som avrättades 1628 var Maridt Persdotter och Erich Persson. De kom båda två från Tunabergs socken mellan Nyköping och Nävekvarn. De är, enligt vad vi har kunnat få fram, de enda från Tunabergs socken som avrättats. Åtminstone så långt som arkivmaterialet sträcker sig. Brottet de avrättades för var med dåtidens mått ett av de grövsta som en människa kunde begå - de hade blivit förälskade i varandra.


Tänk va, få skallen avslagen bara för att man blev förälskad...

Man ska nog vara en smula försiktig med att tänka för "modernt" i det här fallet. Otrohetsbrott var en allvarlig sak under tidigt 1600-tal, inte minst därför att det i Bibeln sågs mycket strängt på sådant. Å andra sidan drog man folk inför domstol för skällsord som "tjuvgubbe", "hora" o.dyl., något som tingsrätterna knappast skulle ta upp i våra dagar.

Användarvisningsbild
Särimner
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 januari 2004, 23:07
Ort: Kontoret i källaren

Inlägg av Särimner » 21 juni 2004, 19:56

Jo, det är sant. Mose lagar gällde och som vanligt i sådana här diskussioner får man inte glömma att andra värderingar och åsikter gällde utifrån deras förutsättningar. Enligt det aktuella fallet utgick man förstås från tredje Mosebok, 20:e kapitlet, 10:e versen:
"Den som hor bedrifwer med någons mans hustru, den skall döden dö, både horkarlen och horkonan."

Det som var så djävulskt i detta fall var, att om de bara kunnat "hålla på sig" ett par till, så hade kvinnans man varit död och de hade sålunda "bara" kunnat dömas till enkelt hor, vilket som regel slutade med böter och/eller spöstraff.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 juli 2004, 11:10

Särimner

Om du vill så kan jag lägga in din avrättningspost i avrättningsdatabasen på Rötter.

Stefan

robnil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 augusti 2004, 23:34
Ort: Sverige

Inlägg av robnil » 11 augusti 2004, 11:18

Läs gärna Jan Guillous bok häxornas försvarare, där jan har botaniserat en hel del i de dokumenterade avrättningarna under 1600-talet

Användarvisningsbild
Särimner
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 januari 2004, 23:07
Ort: Kontoret i källaren

Inlägg av Särimner » 14 augusti 2004, 09:15

Mmm, har ännu inte läst den. Den står på tur någon gång i framtiden. Har precis börjat läsa om Ofredsår och Den oövervinnelige så det bör ta ett tag innan jag kommer mig för att läsa den nämnda boken. Men tack för tipset.

sben
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 4 november 2003, 22:04
Ort: Malmö

Inlägg av sben » 19 augusti 2004, 16:35

Särimner skrev:Jo, det är sant. Mose lagar gällde och som vanligt i sådana här diskussioner får man inte glömma att andra värderingar och åsikter gällde utifrån deras förutsättningar. Enligt det aktuella fallet utgick man förstås från tredje Mosebok, 20:e kapitlet, 10:e versen:
"Den som hor bedrifwer med någons mans hustru, den skall döden dö, både horkarlen och horkonan."
Ännu värre är väl att Mose lagar precis hade börjat tillämpas vid det laget, typ 10-20 år. Innan dess användes väl landskapslagar med äldre ursprung som inte på samma vis hade grymma straff för äktenskapsbrott.

Användarvisningsbild
Särimner
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 januari 2004, 23:07
Ort: Kontoret i källaren

Inlägg av Särimner » 3 september 2004, 18:27

Sant, så sant. Ett snesteg med grannfrun på medeltiden sågs sannolikt med blidare ögon än på 1600-talet. Intressant fenomen förresten - ju starkare grepp kyrkan hade om människorna, desto hårdare straff.

robnil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 augusti 2004, 23:34
Ort: Sverige

Inlägg av robnil » 3 september 2004, 18:35

det var la karl XI som efter vissa påtryckningar och med ett politiskt rävspel införde kyrko-lagarna. Eller var det Karl IX ?

Skriv svar