Gustav Vasa bra eller dålig?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 4 november 2002, 20:17

men lokalpatriotism är det inget fel på
Precis, Att heja på ett skånskt lag framför ett icke skånsktlag, älska den skånska naturen och den skånska maten anser jag man kan göra(och det gör jag) :) bara det inte går till överdrift som en del gör på det här Forumet! :?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 4 november 2002, 20:46

Det är bara att inse att vi är mycket mer lika än olika. Men, den säregna regionala kulturen måste överleva, därför att det är den som utgör Sverige.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 6 november 2002, 22:33

Priest skrev:McKAY, HILL,: A History of world societies
Precis var i McKay:s bok tar man upp situationen Sverige/Danmark under 1500-talet??
Den är - om du nu orkat läst detta mastodont verk - mer inriktad på England/Storbritannien, Frankrike, Tyskland och sedemera USA:s historia än länder ute i perferin.

Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Borstrand » 6 november 2002, 23:31

Anno skrev:
Precis, Att heja på ett skånskt lag framför ett icke skånsktlag, älska den skånska naturen och den skånska maten anser jag man kan göra(och det gör jag) :) bara det inte går till överdrift som en del gör på det här Forumet! :?

Musiken då...glöm för allt i världen inte musiken.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 november 2002, 23:39

Ja, Edvard persson! :D

Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Borstrand » 7 november 2002, 00:44

Ja där finns mycket....inom proggen är Skåne stort bland annat och även inom svensk rock n roll. Tänker på kungen Kal P Dal! Sveriges (Skånes) svar på Elvis :wink:

neelsen
Medlem

"Överdriv" mer!

Inlägg av neelsen » 10 november 2002, 12:37

Anno skrev:
Jag är inte mycket för det svenska, men jag kan nog tycka att det också är ok att heja på ett svenskt lag (om det inte är Djurgården förstås) framför ett icke svenskt lag, t ex svenska landslaget i någon idrott. Så visst, den principen gäller både svenskt och skånskt.

I övrigt så "överdrivs" lokalpatriotismen alldeles för lite! Det krävs mycket mer jävlaranamma i t ex Jämtland, Tornedalen, på Gotland och i Skåne. Annars blir den kulturella likriktningen total. Vi är alldeles för mesiga ute i de svenska kulturregionerna.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 november 2002, 14:11

Och hur skulle vi göra det, menar du? 8O

Användarvisningsbild
fast
Medlem

Inlägg av fast » 5 januari 2003, 00:31

Gugge var väl bra för Sverige..

Efter att ha läst ½ av Gustav Vasa Landsfader eller Tyrann så kan jag ju säga att jag inte skulle vilja komma på hans onda sida :|

Gustav = Bra för Sverige. 8O

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 5 januari 2003, 15:02

Minns att i Uppsala domkyrka står skrivet över hans gravvård nånting i stile med "Ni kanske hatade mig, men ni kommer att sakna mig" och dessa rader som väl var hans egna säger väl en del.

Jag tror att Gustav var för sin tid en perfekt kung för Sverige. Läste för några år sedan nånting han far skrivit om hur man skulle sköta om gods och gårdar. Eftersom det började med att man skulle stiga upp tillsammans med gårdsfolket fyra på morgonen kändes den inte så sympatisk, men jag tror att fadern präglat Gustav hårt, och att han de facto skötte sitt Sverige som en gård, som ett företag, där inget fick gå till spillo. Man spårar i hans karaktär inget av adligt låtgå anda eller flyta ovanpå, han skrev arga brev till bönder som slarvade med sina gårdar, han tog en aktiv del i minsta lilla infrastruktur som allt vad produktion bestod av på ett sätt som kanske ingen kung före och ännu mindre efter gjort.

Detta måste ha gjort intryck på bönder och hantverkare, att kungen intresserade sig för när deras gylta skulle ledas till galt, och var nog framför allt bra för moralen. Kungen utgjorde ett gott exempel.

Samtidigt fanns inte plats för någon större demokrati, han bestämde, punkt slut. rensa ut kyrkan och sno dess guld, in med ny kyrka, betala av skulden till Lybeck. Annektera ett antal slott och borgar och mynta begreppet slottsloven. Praktiskt, familjens ekonomi och antalet stridsdugliga konkurenter med starka fort sjönk drastiskt.

Möjligen skulle det vara intressant att se om hans bedrifter går att mäta?

Finns uppgifter på BNP, kan man se ökningar för handeln?

I Finland har jag läst om direkta konsekvenser av hans skattesystem, han ville inte att gårdar skulle ärvas av flera , utan helst av bara en son. Följden blev att denne son måste köpa ut syskonen, och sedan blev han ensam om uppgiften att betala skatten till kung Jösta. bröder måste flytta in till stan för att klara livhanken, där kunde de inte försörja stora familjer, många levde ensamna. Bysamhället sprack lite grand.

Effekten: Folkmängden minskade drastiskt, inget vidare, en klar försämring.

Lite litteraturtips för den som vill gräva mer:

* Bohman, Stefan, Historia, museer och nationalism, 1996.
* Fryxell, Anders, Berättelser ur svenska historien, Del 3, Stockholm: Norstedt, 1900
* Grimberg, Carl, Svenska folkets underbara öden, Del 2, Stockholm: Norstedt, 1913
* Lagerqvist, Lars O, Gustav Eriksson (Vasa) i Dalarna 1520-1521. Minnen, myter och monument, 1993.
* Peder Swart, Konung Gustaf I:s krönika, utg. Av Nils Edén, Stockholm: Ljus, 1912
* Peder Svart, Gustav Vasas krönika, utg. Av Gunnar T. Westin, Stockholm: Natur och Kultur, 1964
* Roberts, Michael, Gustav Vasa, 1970.
* Starbäck, Georg, Berättelser ur svenska historien, Band 3, Stockholm: Beijer, 1901
* Troels-Lund, Frederik, Dagligt liv i Norden på 1500-talet, II, Stockholm: Bonnier, 1945
* Westin, Gunnar T, Maktkamp i senmedeltidens Sverige, 1971.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Re: Gustav Vasa bra eller dålig?

Inlägg av Löwe » 17 september 2003, 14:53

Anno skrev: Precis! :D
Ett starkt Sverige med svenska som nordens språk!
Usch så militaristchauvinistiskt. 8O Men det är klart, om USA har rätt att anfalla fascisten saddam, borde vi få "befria" Danmark från Pia Kjärsgård... :?

Hur som helst, varje folk ska få ha sitt eget land. För min del tycker jag samerna ska få ett eget land om dom vill det.

Användarvisningsbild
von Holmen
Medlem

Inlägg av von Holmen » 8 juli 2004, 23:25

Hör inte Samerna till Sverige eller vad är det du försöker att säga. Fråga en Same idag om han könner mer sammhörighet till de norska och finska Samerna än till svenskarna så får du höra att han känner sig svensk ändå.

Gustav Vasa var bra för Sverige. I Sverige ska vi ha våra svenska kultur och språk och inte blanda den med ylletröjor och röten bärs.

Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem

Inlägg av Christian von Habsburg » 16 juli 2004, 14:25

Gustav Vasa gick hårt fram, men han byggde också ett land. Vi får helt enkelt vara glada för det.

Skriv svar