Korsriddare i Amerika?
- Anton Severin
- Medlem
Korsriddare i Amerika?
På alla bilder man har sett av Columbus flotta, med Santa Maria i spetsen, så finns korsriddarnas röda kors på seglen. Jag tror inte att det rör sig om en slump. Var korsriddarna på något sett involverade i Columbus resa till amerika?
Jag har läst någonstans att ett par korsriddare blev framgångsrika bankirer. Kan det vara så att de faktiskt sponsrade Columbus expediton?
Jag har läst någonstans att ett par korsriddare blev framgångsrika bankirer. Kan det vara så att de faktiskt sponsrade Columbus expediton?
- Kapten_Gars
- Medlem
Re: Korsriddare i Amerika?
Jag antar att du menar Tempelherreordern?Anton Severin skrev:På alla bilder man har sett av Columbus flotta, med Santa Maria i spetsen, så finns korsriddarnas röda kors på seglen.
Att man använde sig av ett kors eller?Anton Severin skrev:Jag tror inte att det rör sig om en slump.
Att någon tempelherre var involverad i Columbus resa finner jag tämligen otrovärdigt då ordern upplöstes (även om många av dess medlemmar gick in i andra ordnar i bl.a. Spanien) 1312.Anton Severin skrev:Var korsriddarna på något sett involverade i Columbus resa till amerika?
Som sagt, det borde vara bra om du kunde förklara vilka av de - många - ordnar som skapades i samband med korstågen i både SPanien och i det Heliga landet du menar.Anton Severin skrev:Jag har läst någonstans att ett par korsriddare blev framgångsrika bankirer. Kan det vara så att de faktiskt sponsrade Columbus expediton?
Re: Korsriddare i Amerika?
Antagligen Calavara eller vad den nu heter, den som skapades i Aragonien. Det var den största ordern i Spanien under Columbus tid, även om den Portugisiska motsvarigheten som jag aldrig minns namnet på hade fler Tempelherre ättlingar.Patrik skrev:
Som sagt, det borde vara bra om du kunde förklara vilka av de - många - ordnar som skapades i samband med korstågen i både SPanien och i det Heliga landet du menar.
Det är mycket möjligt. I spannien råde det en korstågs anda, som under de katolska kungarna, Isabel av Castillien och Fernando av Aragon drev bort slutligen araberna från ibiriska halvön. detta skedde i samband med arabstaten Granadas fall 1492. Samma år seglade Columbus till Amerika. Columbus hade visat upp sin proyekt för Spaniens kungar år 1487. Då svarade de att deras prioritet var att fördriva Morerna (Spaniens araber). Han höll på att resa till Frankrikes kung, då två spanska präster övertalade honom att stanna. Då hände det att Granada föll och Isabel av Castillien hada inga ursäkter för att inte anta erbjudandet. Förutom dess höga kostnad. Men i Granadas fall, så kom hon åt morernas rikedomar. Men eftersom kolumbus ändå fick betala en åttondel av kosnaden, så kanske han ville visa sin upskattning till prästerna. Dock, är det många samliga europeiska skepp som bar korset på den tiden. Jag tror att kolumbus expeditiones, inte var kostågs aktiga. Ett kors tåg innebar att med vapen kämpa för kristendommen. Och hans expedition var en handels en. De senare expeditionerna i Amerika, främst mot inlandet, där använde konkvistadorerna korståget som en förtext för att strida mot de ettablerade indianena. Av spanjorernasom utförde Amerikas erövning, var de alla riktaga kapilister. Spanka staten betalade inte en enda krona för amerikas erövning. Erövningen av amerika var en affär, med privata inversionister. Ingen korståg.