Lars Gathenhielm

Skriv svar
Nypan
Ny medlem

Lars Gathenhielm

Inlägg av Nypan » 29 januari 2004, 00:00

Hej! Pga. att jag är aldelles grön på detta forum så vet jag inte riktigt om detta är den bästa platsen för detta inlägg, men det är bara att förpassa det till rätt plats om moderatorerna skulle misstycka!

Vi har släktforskat i min familj en del och kommit fram till att vi är tydligen i rakt nedåtstigande led släkt med Lars Gatenhielms syster.

Nu till frågorna:

1. Någon som vet något om den personen? Allt jag vet är att han blev adlad av Konung Karl XII själv och att han kapade en massa danska skepp.

2. Kan jag ta hans efternamn eller måste jag i direkt nedåtstigande led vara släkt med han själv? (tyvärr fick kraken inga barn då han dog tidigt :cry: )

3. Gjorde han något märkvärdigt under sin tid som kapare/adlad? Förutom att kapa en härjans massa skepp?

Fridens liljor!

// Nypan

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Lasse i Gatan, sedermera Gathe, därefter Gathenhielm

Inlägg av Lindir » 29 januari 2004, 01:20

Vad gäller Lars Gathenhielm (Lasse i Gatan) finns det en ganska nyutkommen bok som heter Lasse i Gatan: Kaparkriget och det svenska stormaktsväldets fall (Historiska media 1999) av Lars Ericson. Den finns i pocket och är knappast vare sig dyr eller svår att få ta i. En gammal klassisk text om honom finns också på nätet i Svenska Familje-Journalen från 1873 (klicka på "next" för att bläddra!).

Namnfrågan är knepigare. Den svenska namnlagen är både komplicerad och något oklar i sina formuleringar. För att sammanfatta:

- Man kan inte ta ett släktnamn som ligger så många generationer bort (ens om det hade varit i rakt nedstigande led).

men

- Eftersom namnet inte bärs av någon nu levande släkt skulle man kunna ta det som ett "nybildat" namn.

men

- Nybildade namn får inte låta adliga.

men

- Ett antal undantag från ovanstående regler har gjorts av patentverket under senare år.

men

- Gathenhielm inte bara låter, utan är adligt.

men

- Även undantag från den regeln har gjorts under senare år.

men

- Gathenhielm är inte bara adligt utan även allmänt känt, vilket torde göra det svårare (eller omöjligt) att få som undantag.

Det vore kanske större chans i så fall att byta till det namn han bar innan han adlades, nämligen Gathe.

/hälsar en boende i kvarteret Gathenhielm

Nypan
Ny medlem

Inlägg av Nypan » 29 januari 2004, 09:48

Tack så hemskt mycket för informationen!

Jag ska göra ett försök att ändra och om det inte går (låter ju oneklien enormt svårt att övertyga dom! =/) så ska jag försöka med Gathe!

Ska även försöka lägga vantarna på den där boken!

Fridens Liljor!

// Nypan

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 29 januari 2004, 22:19

Du kan kanske också försöka med Gatenhjälm?? Gathenhjelm? eller nåt sånt. Alltså lite alternativstavningar som inte låter fullt lika högadligt.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 29 januari 2004, 23:40

Jag läste Lasse i Gatan av Lars Eriksson förra året och kan säga att den är bra och läsvärd, jag läste den dock rätt snabbt och kanske inte fick en såndär jättetydlig bild av boken. Ska läsa om den senare.

En fråga, om du nu är släkt med Lasses syster, är du inte släkt med Lasse himself då?

Christian von Danzig
Utsparkad

Re: Lars Gathenhielm

Inlägg av Christian von Danzig » 10 februari 2004, 23:55

Nypan skrev:Hej! Pga. att jag är aldelles grön på detta forum så vet jag inte riktigt om detta är den bästa platsen för detta inlägg, men det är bara att förpassa det till rätt plats om moderatorerna skulle misstycka!

Vi har släktforskat i min familj en del och kommit fram till att vi är tydligen i rakt nedåtstigande led släkt med Lars Gatenhielms syster.

Nu till frågorna:

1. Någon som vet något om den personen? Allt jag vet är att han blev adlad av Konung Karl XII själv och att han kapade en massa danska skepp.

2. Kan jag ta hans efternamn eller måste jag i direkt nedåtstigande led vara släkt med han själv? (tyvärr fick kraken inga barn då han dog tidigt :cry: )

3. Gjorde han något märkvärdigt under sin tid som kapare/adlad? Förutom att kapa en härjans massa skepp?

Fridens liljor!

// Nypan
- Förlåt att jag avviker ifrån ämnet, men är herr Nypan möjligen släkt med en viss Christoffer Gatenhielm (går också under namnet Backman)?

Nypan
Ny medlem

Inlägg av Nypan » 12 februari 2004, 22:48

@ Christian von Danzig:
Nej, inte vad jag vet. Menar du att det finns en nu levande Gatenhielm?

@ Armfeldt:
Mja, men han fick ju inga barn, så det är på hans systers sida tydligen. Själv har jag inte hunnit spåna så mkt i den släktforskning som har bedrivits men jag ska kolla upp det där nogrannare.

@Stefan:
Jo hade tänkt att om jag inte får tillåtelse att byta till orginal namnet att man kanske skulle ta något namn som liknar. Är väldigt stolt över vad min förfäder har uträttat och vill givetvis ha det namnet oavsett vad det innebär. Mest bara att det känns jäkligt bra att dela en sån stor mans efternamn. Sen låter det bra när man sedan blir Yrkesofficer :wink: 8)

Fridens Liljor!

// Nypan

Skriv svar