Skribenten och f.d. piloten Ulf Wiberg skriver på Wighsnews.se om sina erfarenheter av DC-3 i allmänhet och nedskjutningen av den svenska DC-3:an i synnerhet:
http://www.wighsnews.se/artman/publish/ ... 8020.shtml
/Per
DC-3
DN idag
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=652898
Mer om DC-3an, haverirapporten kommer på fredag.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=652898
Mer om DC-3an, haverirapporten kommer på fredag.
Har inte alla länders Armé och flygvapen och flotta som pondus att försöka få hem sina mannar hur dom än omkom?Luno skrev:Försvaret här med gått ut med det här för er som undrar varför man ska bärga DC3an
• DC-3:an är svensk statsegendom och tillhör Försvarsmakten som därmed är skyldiga att förhindra att den kommer i orätta händer.
• Försvarsmakten har som policy att alltid ta hem sina omkomna och sina havererade flygplan i de fall möjligheten finns.
• De anhöriga har uttryckt att de vill ha visshet snarast möjligt och har under beredningsarbetet varit eniga i sin önskan att flygplanet lyfts upp.
Som policy, menar du? (jag förstår att det var slarvfel, men jag kunde inte låta bli)predator skrev: Har inte alla länders Armé och flygvapen och flotta som pondus att försöka få hem sina mannar hur dom än omkom?
Allt beror på omständigheterna men att säga att alla har det är nog att överdriva och det en hel del.
För att höja moralen hos sitt manskap har/hade det förstås betydelse - vem minns inte vittnesmålen om de nattliga "räderna" in i ingenmansland för att hämta hem de stupade på finska östfronten?
-
- Ny medlem
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 15 november 2011, 00:25
Re: DC-3
Hittade detta på Ny Tekniks hemsida. Tydligen ska signalspaningsmaterielen varit mer avancerad än vad man först trodde.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 356209.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 356209.ece