Bertil Ströberg-affären.

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Buxen
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 augusti 2003, 11:09
Ort: Skövde.

Bertil Ströberg-affären.

Inlägg av Buxen » 27 augusti 2003, 11:30

Hej allihopa. Ny här på detta intressanta forum.
På 80-talet grasserade denna spionhistoria i svenska medier där en svensk överstelöjtnant inom flygvapnet vid namn Bertil Ströberg avslöjades som spion. Minns att jag följde denna "soppa" och att jag då tyckte att det verkade vara ett justitiemord. Ströberg har ju hela tiden hävdat att han är oskyldig och säger att han blivit utsatt för en komplott.
En person vid namn Sven Roland Larsson figurerade i utredningen men det blev väl aldrig styrkt att denne Larsson verkligen existerat.
Dessutom lades det sk "Novemberbrevet" Ströberg till last, avsänt från min hemstad, Skövde. Det ska tydligen ha bevisats att Ströberg omöjligt kan ha postat brevet.
Skulle vilja läsa in mig på ämnet igen och dessutom höra era synpunkter.
Vad tror ni? Borde detta fall utredas igen?

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 27 augusti 2003, 16:06

Det är som du säger en del saker som talar för att Bertil Ströberg var oskyldig, dessutom gav Ströberg ett väldigt oskyldigt och sympatiskt intryck då han intervjuades, vilket skedde rätt ofta då han drev en kampanj för att bli frikänd.
Men om jag minns rätt var det en hel del som talade emot honom också, bland annat det faktum att han mer eller mindre greps med "handen i kakbruken".
Upprinnelsen till hela historien var att den Polska ambassaden fick ett brev där en man erbjöd sig sälja försvarshemligheter för 25 000 kr. Polackerna var dock inte speciellt intresserade utan lämnade brevet till Säpo som gillrade en fälla där man ordnade ett möte för att "köpa" informationen. Den man som kom till mötet var Bertil Ströberg...
Minns inte alla detaljer i rättegångar och debatterna som följde men Ströbergs förklaringar om varför han kom till mötet kändes aldrig speciellt trovärdiga i mina ögon.

Buxen
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 augusti 2003, 11:09
Ort: Skövde.

+++

Inlägg av Buxen » 27 augusti 2003, 17:11

Jan Guillou rev lite i detta där han bla synade Ströbergs ekonomi, vilken lär ha varit synnerligen god. Karln sades vara näst intill miljonär.
Att en öststatsambassad tackade nej till försvarshemligheter och sedan tipsar säpo om saken är märkligt. Måste vara enda gången i historien något sådant har skett.
Vill minnas att Ströberg påstod att han fått detta brev av denne Sven Roland Larsson som bett Ströberg posta det åt honom.
Hela historien är besynnerlig och något för "Uppdrag Granskning".

QM
Tidigare medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 augusti 2003, 22:27
Ort: Mellansverige

Inlägg av QM » 28 augusti 2003, 13:15

Inte mycket att bry sig om. Är man yrkesofficer och beter sig så urbota dumt som Ströberg, borde det vara straffbart i sig.

Vargblick
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 januari 2009, 04:25

Bertil Ströberg-affären.

Inlägg av Vargblick » 7 januari 2009, 04:34

Detta fall är fortfarande föremål för priovata utredningar. Se t.ex. http://www.columbicolumn.bloggsida.se. Författaren Pelle Berglund har börjat på en bok om fallet. Vi har inte gett upp och hoppas kunna fria Ströberg inom ett år. Alla tips är välkomna. En belöning på 10 000 kr är utfäst till den som lämnar sådana uppgifter att Ströberg kan frias.

Pär Jansson
vargblick@gmail.com

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Bertil Ströberg-affären.

Inlägg av Stilleben » 7 januari 2009, 14:38

Vargblick skrev:Detta fall är fortfarande föremål för priovata utredningar. Se t.ex. http://www.columbicolumn.bloggsida.se. Författaren Pelle Berglund har börjat på en bok om fallet. Vi har inte gett upp och hoppas kunna fria Ströberg inom ett år. Alla tips är välkomna. En belöning på 10 000 kr är utfäst till den som lämnar sådana uppgifter att Ströberg kan frias.Pär Jansson vargblick@gmail.com
Intressant, men sedan Ströberg 1983 dömdes för sitt spioneri, vilken dom fastslogs av Hovrätten och där HD vägrade prövningstillstånd, fick han ju 1989 resning i målet p.g.a. nya omständigheter, bl.a. det s.k. januaribrevet. Hovrätten dömde honom dock på nytt för spioneriet med ungefär samma domskäl som tidigare.

Så skall en ny resningsansökan lyckas (och därmed målet omprövas) så måste det ånyo ha tillkommit nya omständigheter. Sådana har knappast framkommit sedan 1989, ej heller något som styrker påståendena att Ströberg skulle ha varit utsatt för en komplott av den polska (och därmed även den sovjetiska?) underrättelsetjänsten.

Jag har gått igenom ovanstående länk och visst är den intressant men uppgifterna i den för knappast målet framåt.

Användarvisningsbild
kakmonster77
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 3 mars 2007, 21:18
Ort: Mölndal

Re: Bertil Ströberg-affären.

Inlägg av kakmonster77 » 7 januari 2009, 20:30

Aftonbladet skrev i höstas i en av bilagorna en flersidig artikel om händelsen. Kommer tyvärr inte ihåg datum, men artikeln verkar finnas för plus-medlemmar på aftonbladet.se för intresserade

//Daniel

Skriv svar