Turkcyprioterna?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Westling
Utsparkad
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 augusti 2003, 21:38
Ort: Stockholm

Turkcyprioterna?

Inlägg av Westling » 25 augusti 2003, 13:29

Är det någon som vet hur turkcyprioterna kom till?
Flyttade dem dit under den osmanska tiden då hela den grekiska världen styrdes av turkarna?

Och varför flyttades inte dessa samtidigt om de grekisk-turkiska omflyttningarna?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 augusti 2003, 18:02

För det första: Turkcyprioterna "uppstod" genom att en stor del av den cypriotiska befolkningen under den osmanska tiden blev muslimer eller av andra anledningar började tala turkiska, eftersom de styrande talade turkiska och var muslimer. Turkarna var förresten ingen massinvandring i vad som nu är Turkiet, utan dagens turkar är till stor del ättlingar till de som tidigare talade grekiska och var ortodoxa kristna men bytte språk och religion. Skillnade är alltså inte någon slags "rasbiologi", utan snarare kulturell, precis som på många andra ställen. Alla dricker kaffe på samma konstiga sätt, men benämner det efter sin nationalitet. :)

Anledningen till att Cypern inte deltog i den etniska rensningen var att ön styrdes av Britterna under denna tiden (annekterad 1914, självständigt 1960). Det var de grekiska och turkiska som utförde tvångsförflyttningarna.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 26 augusti 2003, 19:55

Durion Annundil skrev:För det första: Turkcyprioterna "uppstod" genom att en stor del av den cypriotiska befolkningen under den osmanska tiden blev muslimer eller av andra anledningar började tala turkiska, eftersom de styrande talade turkiska och var muslimer. Turkarna var förresten ingen massinvandring i vad som nu är Turkiet, utan dagens turkar är till stor del ättlingar till de som tidigare talade grekiska och var ortodoxa kristna men bytte språk och religion. Skillnade är alltså inte någon slags "rasbiologi", utan snarare kulturell, precis som på många andra ställen. Alla dricker kaffe på samma konstiga sätt, men benämner det efter sin nationalitet. :)
Källa tack. Jag har för mig att majoriteten av turkarna är ditflyttade efter invasionen.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 augusti 2003, 22:26

Tja, det är lite svårt att hitta litteratur om just Cypern i min bokhylla just nu, men för Osmanska riket generellt så finns ju alltid Albert Hourani: De arabiska folkens historia, s.168-171, och McKay: A history of world societies, s.647-653.

Jag vet inte de procentuella siffrorna av andelen grek/turkcyprioter i nutid, men den sortens befolkningsutveckling var den vanliga efter en militär invasion, tror jag. Cypern var redan bebott innan 1571, och andelen turkar som kan ha velat flytta dit kan inte ha varit tillräcklig för att allvarligt rucka demografien. Det bör ha varit en långsam omvandling, inte beroende av födelsetal.

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 26 augusti 2003, 22:31

Efter 1974 har det kommit en stor invandring av turkar från Turkiet, främst då eftersom Turkiet har låtit uppföra flera militärbaser på den cypriotturkiska sidan av ön. Många turkcyprioter är inte så glada över detta, eftersom de tycker att dessa "fastlandsturkar" uppför sig som von oben.

Skriv svar