Det sista RIKTIGA slaget.

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Det sista RIKTIGA slaget.

Inlägg av Panzerschreck » 22 augusti 2003, 09:46

När jag skrev ett ämne om "Slaget vid Basra" började jag fundera på vilket som var det sista riktiga slaget.

Någon som har några förslag?

Hamister
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 juli 2003, 02:02
Ort: Landskrona

Inlägg av Hamister » 23 augusti 2003, 13:23

Det beror på hur du definierar "slag". Om du menar strider som omfattar större förband, så var förmodligen striderna kring Tikrit de absolut sista som förekom.
Men de flesta är nog överens om att slaget om Bagdad, i synnehet striderna kring flygplatsen, utgjorde krigets absolut sista verkliga "slag" i det "formella" kriget mellan USA och Irak.

Min definition av begreppet "slag" är att stora enheter av tungt stridsmaterial används av båda sidor, och att striderna är centralt oganiserade av en stridsledning. Efter Bagdads fall (några hävdar till och med innan Bagdad föll) så förlorade den Irakiska armén en organiserad ledning, och därmed en reell chans till att deltaga i större strider.

Sedan måste jag påpeka att kriget är långt ifrån över, även om några större strider inte längre pågår.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 23 augusti 2003, 14:20

I afrika pågår det väll fortfarande stora strider mellan olika rebeller och regeringar.

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 23 augusti 2003, 15:29

Det är mest gerillakrig.

/Jonathan

Ludde
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 augusti 2003, 17:51
Ort: Kalmar

Inlägg av Ludde » 23 augusti 2003, 18:27

Det ägde rum ett slag under kriget Iran-Irak ( 80-talet ), tror det var i närhetan av Basra, det räknas som ett av de största slagen i modern historia, det var ca 200 000 inblandade. Det är vidare ett svårdefinerat begrepp, slag räknas som en sammandrabbning i krig ( rent språkligt, möjligen finns en annan betydelse i militärtermer ) och då torde mycket räknas in under det epitetet.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 24 augusti 2003, 10:44

Ludde skrev:Det ägde rum ett slag under kriget Iran-Irak ( 80-talet ), tror det var i närhetan av Basra, det räknas som ett av de största slagen i modern historia, det var ca 200 000 inblandade. Det är vidare ett svårdefinerat begrepp, slag räknas som en sammandrabbning i krig ( rent språkligt, möjligen finns en annan betydelse i militärtermer ) och då torde mycket räknas in under det epitetet.
åfan, där har vi nog svaret

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 augusti 2003, 11:10

1902 utbröt världens sista klassiska slag och det var under Boerkriget. Iallafall räknas det som detta. Man skall nog se skillnaden mellan ett slag och ett krig.
SLAG: Varar under högst nån vecka och oftast lokalt inom ett rimligt avstånd.
KRIG: Varar under en längre period och över stora delar i ett territorium.

Det är lite svårdefinerad ämne, möjligvis så kan man räkna in de rebellkrig som har förekommit. Men jag skulle nog inte klassa rebellkrig med slag, iallafall inte med det historiska.

Stefan

Ludde
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 augusti 2003, 17:51
Ort: Kalmar

Inlägg av Ludde » 28 augusti 2003, 19:02

[quote="Stefan Lundgren"]1902 utbröt världens sista klassiska slag och det var under Boerkriget. Iallafall räknas det som detta.

- Hur vill du motivera det? Är din inställning att man exempelvis helt ska ignorera SLAGEN under Första respektive Andra världskriget?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 augusti 2003, 13:18

Ludde



Visserligen kan man räknas in de slag som var under världskrigen, men vad som särskiljer dessa ifrån vanliga slag är de "fighter" som skedde inom ett begränsat område. I Nationalenklykopedin finns det uppslagsord på de platser där berömda slag har ägt rum. De båda världskrigen behandlades för sig eftersom de var för stora om man uttrycker det så. Du kanske vet att de båda världskrigen skedde över stora områden, de klassiska slagen som jag åsyftade till var exempelvis slaget vid Lützen, Hastings, Poltava, Lund och Gettysburg. Det var dessa orter som de olika länderna hade sin mesta av sitt manskap och materiel, när de slagen ägde rum så skedde inga andra slag i närheten. Under båda världskrigen skedde de olika slagen samtidigt överallt och då kan man inte påstå att det var de historiska slagen eller motsvarade dessa.
Jag vet också att historiker och statsvetare har särskilt de slag ifrån vissa krig eftersom de mesta av krigsstyrkan var förlagt lokalt. Världskrigen skedde det på mycket större områden. I boken "Krigets grunder" var ett par slagfält i de båda krigen med som exempelvis tyskarnas undergång utanför Stalingrad och japanernas invasion på Singapore. Men även de slag som exempelvis 1815 när Wellington och Blücher besegrade Napoleon i Waterloo.
Stefan

Ludde
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 augusti 2003, 17:51
Ort: Kalmar

Inlägg av Ludde » 30 augusti 2003, 00:13

[quote="Stefan Lundgren"]
Jag vet också att historiker och statsvetare har särskilt de slag ifrån vissa krig eftersom de mesta av krigsstyrkan var förlagt lokalt. Världskrigen skedde det på mycket större områden.

- Det äger säkerligen sin riktighet, men enligt den definitionen torde också slaget runt Basra (Iran-Irak kriget ) kunna räknas som sådant. Men, vi avviker lite från huvudämnet, nämligen det sista riktigt stora slaget.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 september 2003, 14:26

Det sista stora slaget skulle jag nog vilja sätta 1902 och under Boerkriget.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 1 september 2003, 17:19

Stefan Lundgren skrev:Det sista stora slaget skulle jag nog vilja sätta 1902 och under Boerkriget.
1902 var det bara gerillakrig mellan boerna och britterna

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 september 2003, 15:51

Om jag senarelägger ett årtal.

Slaget om Atlanten. (NE)

1942-43

Skulle det vara nåt!

Jag har fortfarande kontakt med dom på historiska institutionen på Uppsala Universitet, någon kan nog bidra med ett tips.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Inlägg av Gerle » 8 september 2003, 18:21

Kursk under VK2 är ett känt slag, kallas väl tom "Pansarslaget vid Kursk".

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

Inlägg av Hooka-Hey » 9 september 2003, 15:52

Stefan Lundgren skrev:Det sista stora slaget skulle jag nog vilja sätta 1902 och under Boerkriget.
Mja, jag skulle nog anse att man kan se stora slag senare i tiden, och väljer här att exemplifiera med det som just heter "Skagerackslaget". Det var 1:a världskrigets största slag till sjöss och platsen var, som framgår av namnet, Skagerack, strax utanför Jyllands kust. Det var den tyska högsjöflottan som, mer eller mindre av misstag, stötte ihop med den brittiska Home Fleet, onsdagen den 31:a maj till torsdagen den 1:a juli år 1916. Mer än 250 fartyg deltog i detta slag.

Hälsningar,

/ Hooka-Hey

Skriv svar