En sak jag har funderat på är vad hände med de ungar som aldrig blev adopterade? Blev de utsatta i arbetslivet vid lämplig ålder och placerade i egna bostäder eller?
Jag vet inte så mycket om barnhus eller barnhusbarn, men det verkar ju som om det iallfall fanns några hundra åtgången förr.
Barnhusbarn
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Det beror nog på....Före 1960 (då började den moderna formen av fosterhemsplaceringar att införas) fanns det olika institiutioner som följde individen upp till ungefär 18 års ålder. Det fanns t o m yrkesskolor där tonåringar både bodde och fick utibildning inom något yrke som ansågs passande. Sedan skickades dom ut i samhället, förhoppningsvis som goda medborgare. Om dom därefter ändå misskötte sig (dvs efter 18 års ålder) blev det fängelse i någon form, och inte barnhem eller någon annan typ av uppfostringsanstalt.
-
- Stödjande medlem 2022
Det låter lite konstigt det där med 6 årig skolplikt så gick det ut grundskolan som 12-13 åringar, sen 2 års yrkesskola de är då 14-15 när de är klara med skolgången. Blev de då placerade själva eller hos någon? Yngre har man ju insett att det gick att hålla på institution, men när skolan är klar?
Det är fram för allt i åldern 12 till 18 som jag undrar.
Det är fram för allt i åldern 12 till 18 som jag undrar.