Jänkarnas svåraste fiende

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Jänkarnas svåraste fiende

Inlägg av Panzerfaust » 15 augusti 2003, 11:27

Vilken arme tycker ni har gett USA mest motstånd i Asien?
Japanerna under andra världskriget, Nordkorea/Kina under Korea kriget eller Vietcong under Vietnam kriget.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 15 augusti 2003, 12:42

Nordveitnamesiska reguljära armén anser jag var mycket mer betydande fiende än Vietcong iofs. Men jag skulle ändå säga Japanerna

/DK M

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 15 augusti 2003, 12:58

Nordkorea är den enda stat (indirekt tillsammans med Kina) som har motstått ett konventionellt krig med USA och inte upplevt totalt nederlag. Untantaget är USA:s krig mot Storbritannien 1812, men de geostragetiska förutsättningarna var en smula annorlunda då (liksom Spanien 1898 - där dock USA uppnådde samtliga objektiv).

I övrigt är det totala nederlag som gäller vid konventionella krig mot USA. Tyskland 2ggr, Österrike-Ungern, Osmanska Riket, Japan - alla dessa kejsardömen tillintetgjordes i krig med USA eller USA-allianser. Samma gäller Irak 1990-91/2003. Panama, Granada, Santo Domingo etc.

Endast Nordkorea stod emot. Förvisso uppbackade av en kinesisk expeditionskår, men likväl.

Nordvietnam gjorde det förvisso också, men till skillnad från Nordkorea spelade USA endast på egen planhalva och man behövde inte värja sig mot amerikanska land- och amfibieoperationer på eget territorium. Det förekom heller aldrig någon statsrättslig krigsförklaring.

/Forsberg

Besuchov
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 april 2003, 23:25
Ort: Sverige

Inlägg av Besuchov » 15 augusti 2003, 15:01

Kan man verkligen hävda att det var Nordkorea som stod emot? Jag menar, den kinesiska interventionen kom ju på grund av att den Nordkoreanska krigsmakten kollapsat totalt och amerikanerna närmade sig Yalu-floden som utgjorde gräns mellan NK och Kina.

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 15 augusti 2003, 17:59

nord-vietnam röstar jag på, med tanke på hur länge kriget höll på så klarade de sig förvånadsvärt bra

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 16 augusti 2003, 02:11

Fillipinerna gick det nog sämst för, de blev massakerade av USA i upproret 1899-1906 och landet blev en amerikansk koloni (ett tag).

Japanerna är väl den militärt starkaste motståndaren USA mött i Asien, flest stupade amerikaner iaf.

Nordkoreanerna blev som sagt mosade, om det inte varit för att Kina känt sig hotat och ingripit så skulle de lätt blivit besgrade.
Hur det hade gått om USA hamnat i krig med hela Kina är en annan fråga. Antagligen skulle USA relativt lätt kunna besegra alla reguljära kinesiska enheter, men de skulle hamna i samma gerillakrig som japanerna före dem.

Om USA hade förklarat krig mot Nordvietnam hade de nog krossat dem militärt, USA skulle dock lida för stor politisk skada för att det skulle kunna vara möjligt. Den sydvietnamiska gerillan kunde aldrig utmana USA militärt, det var främst av politiska orsaker den inte kunde besegras.

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 16 augusti 2003, 13:29

Ursäkta men mitt inlägg var fult allvarligt för är det inte ofta presidenten som brukar förra dem i krig(där var man minnst behöver dem)
Annars säger jag Saddam Hussein och Osama bin Laden .


//Martin

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 16 augusti 2003, 18:32

Hm, Saddam Hussien åkte på däng rätt lätt i båda Irakkrigen iofs.
Enligt min åsikt så är Usama bin Ladin & co ett gäng terrorister och inte en militär motståndare direkt.

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 16 augusti 2003, 19:24

Ja, men jänkarna har alldrig lyckats döda honom. :lol:

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 16 augusti 2003, 19:26

Solitaire skrev:Enligt min åsikt så är Usama bin Ladin & co ett gäng terrorister och inte en militär motståndare direkt.
Det är dem helt klart inte. Och USA använder också helt fel teknik för att bekämpa terrorismen. Att ge folk mat istället för bomber skulle göra slut på alla terrorister. Jag skulle inte vilja bo i USA numera, dröjer inte så många år innan några galna terrorister har ett kärnvapen och smäller av det någonstans i USA.

USA åkte nog på mest däng i Vietnam. Synd bara det var 20-åriga marinkårsoldater som fick lida. Och inte krigshetsarna och extrem antikommunisterna i regeringen och militären.

Charles Bronson
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 13 mars 2003, 14:24
Ort: Sverige

Inlägg av Charles Bronson » 17 augusti 2003, 16:50

Jonteman skrev:
Solitaire skrev:Enligt min åsikt så är Usama bin Ladin & co ett gäng terrorister och inte en militär motståndare direkt.
Det är dem helt klart inte. Och USA använder också helt fel teknik för att bekämpa terrorismen. Att ge folk mat istället för bomber skulle göra slut på alla terrorister. Jag skulle inte vilja bo i USA numera, dröjer inte så många år innan några galna terrorister har ett kärnvapen och smäller av det någonstans i USA.

USA åkte nog på mest däng i Vietnam. Synd bara det var 20-åriga marinkårsoldater som fick lida. Och inte krigshetsarna och extrem antikommunisterna i regeringen och militären.
Inom USA fanns det länge en majoritet av befolkningen som var positiva till intervention i vietnam.

Charles Bronson
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 13 mars 2003, 14:24
Ort: Sverige

Inlägg av Charles Bronson » 17 augusti 2003, 16:52

Ang svåraste motståndare så skulle jag säga Tyskarna under andra världskriget.

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 17 augusti 2003, 16:55

Charles Bronson skrev:Ang svåraste motståndare så skulle jag säga Tyskarna under andra världskriget.
Skulle nog många göra men Tyskland fanns inte som alternativ.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 18 augusti 2003, 00:33

Jag anser att deras värsta fiende är dom själva. Se bara på afghnistan (felstavat!) de skapade landets inbördes krig tack vare att de så fort sovjet var ute ur leken så ville de inte vara med nå mer, utan bara lämnade afghanistans folk åt sitt öde. Sedan när Usama och Co kommer på det å börjar "attackera/terrorisera" den amerikanska befolkningen så har de sig sälv att skylla.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 18 augusti 2003, 00:36

Börjar med att säga att jag kann VÄLDIGT lite om det här! :cry:

Men Vietnam ses väl som ett nederlag för U.S.A ?

Nordkorea är de enda som stått emot!? Alltså ligger de i topp?

Japan var väl så gott som slagna innan bomberna? var Japan en svår fiende? de utvecklade självmordspiloter för att hålla jämna steg med sin fiende? Är förmodligen ute och cyklar på djupt vatten nu :lol:
Men de allierades (U.S.A och Storbrittanien) sjökrig (säger man så?) mot Japan är i vilket fall imponerande!

Så min lista får bli;

Nordkorea
Vietnam

/Björn som svamlar i nattmössan för att han inte kan sova och råkade kolla in på den här tråden mitt i natten :lol: :lol:

Skriv svar