Tysklands nya hjälmar?
-
- Medlem
Tysklands nya hjälmar?
jag har för mig att jag hörde att efter kriget var Tyskland tvungna att byta "hjälmstil" om man säger så, sant eller falskt?,
hur såg de nya ut?
hur såg de nya ut?
-
- Medlem
-
- Medlem
Robban: Tyskland som land existerade ju inte då det delades. I Östtyskland användes hjälmar som i grunden var en tysk hjälm men den var inte pressad, därav så fick man de stora skålformade hjälmarna (dvs. en tysk utan intryckta kanter).
Västtyskland hade en mer amerikanskinspirerad hjälm. Ungefär som M1:an.
Uniformer och hjälmar användes länge, särskillt i öst. Insigna sprättades bort och nytt syddes ditt.
Hjälmmodellen anvädes av västtyska polisen ända in på 80-talet.
Även länder som Ungern och Rumäninen har jag för mig använde hjälmarna.
Uniformer och hjälmar användes länge, särskillt i öst. Insigna sprättades bort och nytt syddes ditt.
-
- Medlem
Många av uniformerna förstördes, massor av hjälmar skeppades iväg till staterna där de gjordes till rakblad och annat, samma sak med mycket gasmaskstuber.Gribing skrev:Och när ämnet ändå är uppe. Vad hände med de gamla hjälmarna? (och uniformerna för den delen) Var det inte så att Östtyskland och Warszawapakten använde dom ganska länge?
/Gribing
Dock försvann vissa uniformer iväg till östtyska armén, har bland annat snackat med en samlare som berättade att han hade köpt en östtysk marinjacka, när han kom hem kollade han stämplarna i den, det stog 1943 stämplat i den.
Och på vissa bilder kan du se på östtyska uniformer att de är rätt orörda ovanför högra bröstfickan, det är för att örnen satt där tidigare.
Och har sett bilder på när tyska hjälmar görs om till pottor.
-
- Medlem
Norska hemvärnet använde också tyska stålhjälmar.Mercai skrev:Robban: Tyskland som land existerade ju inte då det delades. I Östtyskland användes hjälmar som i grunden var en tysk hjälm men den var inte pressad, därav så fick man de stora skålformade hjälmarna (dvs. en tysk utan intryckta kanter).
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Även jänkarnas nuvarande kevlarhjälm påminner om tyskarnas hjälm.
FN FAL - Konkurrerade under beteckningen AK3 med AK4 (HK G3) om att bli Sveriges första AK.Mathias Forsberg skrev:Vad är det för standardvapen trupperna har på bilden (Chilenska armén)?
/Forsberg
-
- Stödjande medlem 2021
Men? Den ickeformpressade hjälmen och den östtyskahjälmen är väl två olika hjälmar?
Har sett hjälmar på foton av volksturm som ser ut som ja, "nazi"hjälmar som inte formpressats ordentligt. Dvs de ser inte renskurna ut. Alltså de har kvar den karakteriska stilen men det hänger ut lite mer. (hajjar ni?
)
De östtyska hjälmarna har jag läst att de var en ny prototyp som kom för sent för att användas i VK2. ( tror det var i Oprey serien, warzaw pact forces.)
Sonderling
Har sett hjälmar på foton av volksturm som ser ut som ja, "nazi"hjälmar som inte formpressats ordentligt. Dvs de ser inte renskurna ut. Alltså de har kvar den karakteriska stilen men det hänger ut lite mer. (hajjar ni?

De östtyska hjälmarna har jag läst att de var en ny prototyp som kom för sent för att användas i VK2. ( tror det var i Oprey serien, warzaw pact forces.)
Sonderling
-
- Medlem
-
- Medlem
Både och. Bl.a användes franska hjälmar av Volksturm som tagits i krigsbyte 1940.Robban skrev:föresten, när man ändå är inne på ämnet Tyska hjälmar...I slaget om Berlin, hade Tyskarna bara skraplat ihop uniformer och hjälmar ( mössor) till " soldaterna" eller använde Hitler Jugend sina vanliga uniformer?
-
- Medlem
Larsson skrev:Även jänkarnas nuvarande kevlarhjälm påminner om tyskarnas hjälm.
FN FAL - Konkurrerade under beteckningen AK3 med AK4 (HK G3) om att bli Sveriges första AK.Mathias Forsberg skrev:Vad är det för standardvapen trupperna har på bilden (Chilenska armén)?
/Forsberg
Den nya hjälman som används av jänkarna/tyskland är en s.k "Fritz" type (Fritz kallades tyskarna under WW2)