Skillnad mellan SAS & Commandos
-
- Medlem
Skillnad mellan SAS & Commandos
Halo.
Vad jag vet så skapades båda under VKII men SAS lades ned och skapades sedan upp igen som ett elitförband. Vad är skillnaderna mellan dessa? Commandos har jag läst ska utföra sabotage i 50 mannagrupper medan SAS är mer lagt på spaning i grupper om 4 samt Hearts and minds. Stämmer detta, vill gärna ha mer information.
mvh Alex Robsahm
Vad jag vet så skapades båda under VKII men SAS lades ned och skapades sedan upp igen som ett elitförband. Vad är skillnaderna mellan dessa? Commandos har jag läst ska utföra sabotage i 50 mannagrupper medan SAS är mer lagt på spaning i grupper om 4 samt Hearts and minds. Stämmer detta, vill gärna ha mer information.
mvh Alex Robsahm
-
- Redaktör emeritus
Re: Skillnad mellan SAS & Commandos
Om jag inte missminner mig så var Commandos ett mer reguljärt specialförband som stred i större numerär precis som Du säger. Dessutom var Commandos mer inriltat på strid än SAS som har fler uppgifter bl.a. underrättelsetjänst.Moonman skrev:Halo.
mvh Alex Robsahm

-
- Medlem
Var? Commandos existerar väl fortfarande? De stred i alla fall i konflikter efter VKII.MD650 skrev:Om jag inte missminner mig så var Commandos ett mer reguljärt specialförband som stred i större numerär precis som Du säger. Dessutom var Commandos mer inriltat på strid än SAS som har fler uppgifter bl.a. underrättelsetjänst.Moonman skrev:Halo.
mvh Alex Robsahm
mvh Alex Robsahm
-
- Redaktör emeritus
Inte vad jag vet. Det man närmast kan jämföra Commandos är väl Royal Marines eller SBS.Moonman skrev:
Var? Commandos existerar väl fortfarande? De stred i alla fall i konflikter efter VKII.
mvh Alex Robsahm

-
- Medlem
Hittar inte boken nu men i "Elitstyrka SAS" så skriver författaren som själv var med att commandos stred så sent som på 70-talet har jag för mig i Oman eller något liknande. SBS finns väl fortfarande?MD650 skrev:Inte vad jag vet. Det man närmast kan jämföra Commandos är väl Royal Marines eller SBS.Moonman skrev:
Var? Commandos existerar väl fortfarande? De stred i alla fall i konflikter efter VKII.
mvh Alex Robsahm
mvh Alex Robsahm
-
- Redaktör emeritus
SBS finns kvar. Men det kan vara så att Commandos (eller efterföljaren til dom) finns kvar.Moonman skrev:
Hittar inte boken nu men i "Elitstyrka SAS" så skriver författaren som själv var med att commandos stred så sent som på 70-talet har jag för mig i Oman eller något liknande. SBS finns väl fortfarande?
mvh Alex Robsahm

-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Jag hittade lite mer info om just olika enheter i 3 Commando Brigade på: http://www.royal-navy.mod.uk/static/pages/1905.html En del av enheterna har sitt ursprung sedan WWII.Besuchov skrev:Alla royal marines idag(utom dom i musikkåren) är "Commandos", dvs genomgår Commando training. Royal Marine Commandos är väll typ som US Marines.Hooka-Hey skrev:Finns inte Royal Marine Commandos som en specialstyrka i dagsläget?
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Redaktör emeritus
-
- Medlem
-
- Medlem
De har dock mycket större befogenheter än polisen och gör saker som kan tänkas vara olagliga. Bl.a. påstås det att en av IRAs viktigare män, kommer inte ihåg namnet och hittar inte boken "Elitstyrka SAS", drack sig ful och "råkade" knalla över gränsen så att han kunde bli gripen av polisen i Storbritannien, tror mer att det var en kidnappning.tobbe skrev:Ja SAS är ju i Nordirland och har uppgifter som poliser brukar ha.
mvh Alex Robsahm
-
- Redaktör emeritus
Om inte den vanliga polisen klarar av att t.ex. lösa en kidnappnings/gisslansituation kan den ansvarige polisbefälet begära att SAS sätts in.Moonman skrev:De har dock mycket större befogenheter än polisen och gör saker som kan tänkas vara olagliga. Bl.a. påstås det att en av IRAs viktigare män, kommer inte ihåg namnet och hittar inte boken "Elitstyrka SAS", drack sig ful och "råkade" knalla över gränsen så att han kunde bli gripen av polisen i Storbritannien, tror mer att det var en kidnappning.tobbe skrev:Ja SAS är ju i Nordirland och har uppgifter som poliser brukar ha.
mvh Alex Robsahm
Detta innebär att SAS helt och håller övertar ledningen.