KGB- Sovjets motsvarighet till CIA?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 4 augusti 2003, 14:10

Robert_Kropotkin skrev:OM jag inte missminner mig så har väl denna organisation som syfte att begränsa att droger kommer in i USA. Är inte dom med i filmen Traffic?
Nej det är DEA eller ATF du isf tänker på.

Användarvisningsbild
Jaws
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 juli 2003, 18:45
Ort: pITEÅ

Inlägg av Jaws » 4 augusti 2003, 17:37

finns tydligen ganska många polis/secret service grupper som verkar inom USA. Någon som kan gissa på hur många?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 4 augusti 2003, 18:48

Mathias Forsberg skrev: KGB samlade också in underrättelser utomlands, vilket gör att de ofta kallas "underrättelsetjänst".
I det att KGBs ansvarsområden inkluderade säkerhetstjänst, politisk polis och vissa underrättelse- och paramilitära funktioner så ligger det väl närmast att jämföra KGB med Gestapo och SS?

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 4 augusti 2003, 21:30

UFO-observationer brukar hänvisas till USAF, snarare än FBI mig veterligt.
Iochförsig kan man ju gissa att när det rings till FBI och rapporteras om UFOn så tar man personens telefonnummer, namn etc på ren rutin.

Hamnar väl i något arkiv där det sedan ligger och samlar damm tills namnet dyker upp i en eller annan brottsutredning i framtiden.

CIA får inte operera inom USA det stämmer. Dock får NSA göra det har jag för mig.

Användarvisningsbild
Bone Collector
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 mars 2003, 22:05
Ort: Kungsängen, Stockholm län Ålder: 18 år
Kontakt:

Inlägg av Bone Collector » 4 augusti 2003, 21:46

Mathias Forsberg skrev:
staraya.cjb.net skrev: Röda Armén upphörde att existera efter andra världskriget, den bytte då namn till "Sovjetunionens militära styrkor" (Voruschennie Sil, Sovetskij Armii)
Sovjetarmén är väl den vedertagna termen.

/Forsberg
Nej, Sovjetiska Röda armén.

Skriv svar