Nedskjutna DC-3:an ska bärgas

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Nedskjutna DC-3:an ska bärgas

Inlägg av L. Josephson » 30 juli 2003, 00:16

Det nedskjutna spionplanet ska lyftas upp från Östersjöns botten
Försvaret har beslutat att DC-3:an som 1952 sköts ned under signalspaningsuppdrag över Östersjön genast ska bärgas.

Taget från Aftonbladet.se
vad har ni för åsikter om detta?

Linus

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 30 juli 2003, 00:22

Det har gått över 50 år och man vet att planet sköts ner av sovjet så jag ser ingen anledning till att bärga det.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 30 juli 2003, 00:22

Det har gått över 50 år och man vet att planet sköts ner av sovjet så jag ser ingen anledning till att bärga det.

Användarvisningsbild
Medic
Medlem

Inlägg av Medic » 30 juli 2003, 00:37

Vill att besätningen skall få en prakt full begravning.

//Medic

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 juli 2003, 00:51

MarcuS Schober skrev:Det har gått över 50 år och man vet att planet sköts ner av sovjet så jag ser ingen anledning till att bärga det.
Å andra sidan kanske det kan vara av vikt för anhöriga att få veta vad som egentligen hände deras släktingar.

Själv tycker jag det är rätt, flygvapnet har av tradition alltid haft policyn att alla flygplan ska bärgas och jag tycker det vore ett svek både mot den traditionen och mot de anhöriga att inte bärga planet.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 30 juli 2003, 01:08

Patrik skrev:Å andra sidan kanske det kan vara av vikt för anhöriga att få veta vad som egentligen hände deras släktingar.
Tja de vet ju att några ryska plan sköt ner planet när det var på spionuppdrag åt NATO.
Själv tycker jag det är rätt, flygvapnet har av tradition alltid haft policyn att alla flygplan ska bärgas och jag tycker det vore ett svek både mot den traditionen och mot de anhöriga att inte bärga planet.
Hmm, jag visste inte att flygvapnet hade den policyn :idea: Själv tycker jag att de visar mer respekt för de anhöriga genom att inte störa deras grav. [/quote]

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 juli 2003, 01:20

MarcuS Schober skrev:Tja de vet ju att några ryska plan sköt ner planet när det var på spionuppdrag åt NATO.
Det spelar väl mindre roll för de anhöriga som troligen vill veta vad som hände med deras pappor, bröder o.s.v..
MarcuS Schober skrev:Hmm, jag visste inte att flygvapnet hade den policyn :idea: Själv tycker jag att de visar mer respekt för de anhöriga genom att inte störa deras grav.
Om det nu är deras grav, vilket är just det som många anhöriga vill ha klarhet i. Läste en artikel i VLT (Västmanlandsläns Tidning) om en som förlorade sin pappa, visserligen var han själv övertygad om att pappan låg i flygplanet tillsammans med de övriga.
Dock påpekade han att han hade en otrevlig känsla över att det kanske inte alls var så och att för hans del så skulle han vilja få absolut klarhet i vad som hände efter nedskjutningen med besättningen.
De flesta av de anhöriga är dessutom - till skillnad från Estonia - tydligen ganska överens om att flygplanet ska bärgas.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 30 juli 2003, 01:39

Det spelar väl mindre roll för de anhöriga som troligen vill veta vad som hände med deras pappor, bröder o.s.v..
De dog när de skjöts ner av ryssarna... Eller vadå?
Om det nu är deras grav, vilket är just det som många anhöriga vill ha klarhet i. Läste en artikel i VLT (Västmanlandsläns Tidning) om en som förlorade sin pappa, visserligen var han själv övertygad om att pappan låg i flygplanet tillsammans med de övriga.
Dock påpekade han att han hade en otrevlig känsla över att det kanske inte alls var så och att för hans del så skulle han vilja få absolut klarhet i vad som hände efter nedskjutningen med besättningen.
De flesta av de anhöriga är dessutom - till skillnad från Estonia - tydligen ganska överens om att flygplanet ska bärgas.
Man vet väl exakt vilka personer som dog när planet sköts ner så jag tycker det är konstigt att man ska betvivla detta.

Jag tycker personligen att det vore bäst att lämna planet ifred. Men om de anhöriga vill bärga det så får de väl göra det.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 juli 2003, 01:42

MarcuS Schober skrev:De dog när de skjöts ner av ryssarna... Eller vadå?
Precis som i många fall där inga offer kunnat hittats har mängder av rykten florerat.
I fallet med DC-3:an har ryktet gått om att ryssarna tvingade ner planet och grep besättningen.
Precis som mannen i VLT så tvivlar jag på dessa påståenden, men jag tycker ändå det är rätt mot de anhöriga att låta dessa få veta precis vad som hände deras släktingar.
MarcuS Schober skrev:Man vet väl exakt vilka personer som dog när planet sköts ner så jag tycker det är konstigt att man ska betvivla detta.
Läs om, läs rätt.
Jag skrev att man ville veta vad som hänt deras släktingar, inte om de var med på planet eller ej. :roll:

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 30 juli 2003, 08:11

Patrik skrev:
MarcuS Schober skrev:Man vet väl exakt vilka personer som dog när planet sköts ner så jag tycker det är konstigt att man ska betvivla detta.
Läs om, läs rätt.
Jag skrev att man ville veta vad som hänt deras släktingar, inte om de var med på planet eller ej. :roll:
Jag tror att Schober menar att släktingarna redan vet vad som hände med dem: de blev nedskjutna och dog.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 30 juli 2003, 09:11

Det har ju alltid varit flygvapnet policy att ta hand om störtade flygplan så även det här planet .
Så tycker jag man kan ställa ut planet på flygvapen museumet :D

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 juli 2003, 09:32

hangatyr skrev:Jag tror att Schober menar att släktingarna redan vet vad som hände med dem: de blev nedskjutna och dog.
Men grejen är så icke är fallet, som i frågan om den tidigare nämnda släktingen så säger han att han är övertygad om att hans pappa dog i kraschen. En åsikt som tydligen delas av många andra släktingar till de förolyckade.
Grejen är bara den att han, i likhet med andra, trots sin övertygelse ändå hade en gnagande känsla av att de kanske överlevde och togs till fånga, i hans fall skulle en bärgning innebära dels en grav att gå till och att alla frågetecken han haft under åren skulle rätas ut.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 30 juli 2003, 10:02

Ren Höek skrev:Oberoende av just det här fallet...
...en havsgrav ÄR en gravplats, och en ganska bra grav om du frågar mig. Man kan gå till nästan vilket vattendrag som helst, langa i en blomma och man har då träffat rätt! Det är trångsynt att endast godta hål i marken som riktiga begravningsplatser.

Men planet var antagligen tomt när det sjunk så därför kan man ta upp det med gott samvete

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 30 juli 2003, 15:57

Luno skrev:
Ren Höek skrev:Oberoende av just det här fallet...
...en havsgrav ÄR en gravplats, och en ganska bra grav om du frågar mig. Man kan gå till nästan vilket vattendrag som helst, langa i en blomma och man har då träffat rätt! Det är trångsynt att endast godta hål i marken som riktiga begravningsplatser.

Men planet var antagligen tomt när det sjunk så därför kan man ta upp det med gott samvete
precis!
Besätningen klarade nerskutningen men ryssarna sköt sönder livbåtarna med bessätningen i :x

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 30 juli 2003, 16:01

Låt planet ligga, satsa pengarna på ett forskningsprojekt om Sverige och NATO istället.

Skriv svar