Enver Hoxha

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mellon
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juli 2003, 17:17
Ort: Sverige

Enver Hoxha

Inlägg av mellon » 28 juli 2003, 01:37

Hej.

Jag undrar lite över Albaniens diktator Enver Hoxha.
Balsamerades han och lades i mausoleum till allmänhetens beskådande, eller begravdes han? Och vad hände med liket/graven efter kommunismens fall?

Var det stor personkult kring honom, jämfört med andra kommunistdiktatorer ? Fanns det stora statyer över honom? Och i så fall - raserades de precis som statyerna över Lenin i Sovjet?

Visst lever hans änka? Jag har för mig att jag såg någon dokumentär där hon satt i en liten lägenhet i ett fattigt område i Tirana och var bitter över att folk övergett kommunismen som hennes man skapat, osv.

Jag är smått fascinerad av Albanien, det lilla landet som så envist höll sig för sig själva, vägrade ta emot hjälp eller samarbeta med andra kommunistländer, höll folket i total isolering och okunnighet, som så benhårt höll fast vid stalinismen in i det sista, osv. Märkligt litet land!

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 28 juli 2003, 05:01

Det enda jag vet om Enver Hoxha är att hans envetna paranoia höll Albanien självständigt (till ett högt pris för albanerna) under kalla kriget och att han byggde massvis med bunkar överallt för att skydda staten från alla omöjliga håll och kanter.
När Tito bröt med Stalin höll sig Hoxha till Stalin och när det töade mellan Jugoslavien och Sovjet allierade sig Albanien med Kina (på 70-talet).

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 28 juli 2003, 10:55

En av de få positiva saker jag kan säga om Hoxha är att han var en lika övertygad ateist som jag.

Enligt rykten så är privatbilism fortfarande förbjudet i Albalnien... kan detta verkligen stämma?

Användarvisningsbild
mellon
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juli 2003, 17:17
Ort: Sverige

Inlägg av mellon » 28 juli 2003, 11:16

Knappast. Sedan kommunismen föll har väl privatbilismen ökat lavinartat i Albanien. Alla gamla förbud är väl upphävda. I albanien är väl snarare ALLT tillåtet. Det har ju tyvärr blivit något av "laglöst" land. Och varför bilism skulle vara förbjudet fortfarande vet jag inte. Vad skulle de tjäna på det?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 28 juli 2003, 16:37

Fläsket skrev:Enligt rykten så är privatbilism fortfarande förbjudet i Albalnien... kan detta verkligen stämma?
Knappast troligt. Läste en artikel om Albanien där författaren lite ironiskt var tvingad att hålla med de envisa ryktena han hört från Tyskland att var och varannan bil i landet var tyskregistrerad. :roll:

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 28 juli 2003, 18:12

Kommunistiska Albanien var väl det enda officiellt ateistiska landet nånsin?
Dagens Albanien verkar ha övergått till ett klansamhälle med blodshämnd och allt.

Användarvisningsbild
mellon
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juli 2003, 17:17
Ort: Sverige

Inlägg av mellon » 28 juli 2003, 21:26

Jo, det är sant. det var det enda officiellt ateistiska landet- Kyrkor och miskeer revs eller gjordes bl.a om till idrottshallar!

Trots många år av hård stalinism verkar inte folket ha blivit så övertygade kommunister i själen. De gamla traditionerna med blodshämnd, m.m. verkar ha överlevt utan problem.

Användarvisningsbild
mellon
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juli 2003, 17:17
Ort: Sverige

Inlägg av mellon » 28 juli 2003, 21:28

Men är det någon som kan hjälpa mig att svara på frågorna i trådens första inlägg?

Det som skrevs om Ceausescu i en anna tråd var mycket intressant. Skulle gärna vilja veta "motsvarigheterna" i Albanien.

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 28 juli 2003, 23:10


Skriv svar