vietnamkriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 7 augusti 2003, 19:27

Panzerfaust skrev:När det står 3 miljoner döda nordviatnameser så menar dom nog hela kriget.
Skulle inte tro det, eftersom de angivna källorna behandlar det amerikanska Vietnamkriget:
Allard, Dean & Edwin Hooper. The US Navy and the Vietnam Conflict.

Cavendish, Marshall. The Vietnam War: Air War North Vietnam.

Cavendish, Marshall. The Vietnam War: Tet 68.

Tilford Jr, Earl. Setup: What the Air Force did in Vietnam and Why.

Woodruff, Mark. Unheralded Victory: The Defeat of the Viet Cong and the North Vietnamese Army 1961-1973

hazze9999
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 29 juli 2003, 12:04
Ort: Singapore

Inlägg av hazze9999 » 7 augusti 2003, 19:51

Solitaire skrev:
Abs0 skrev:?Under Olof Palmes tid som statsminister deltog Sverige på USA:s sida i kriget mot Vietnam?
-Jan Guillou

Sant ?
För det första skulle det vara trevligt med en källa till det citatet: http://www.fib.se/guil1097.html
Sverige ska alltså ha försett USA med underrättelseuppgifter om Vietnam under kriget.
För det andra så var Olof Palme inte statsminister då han 1968 deltog i en demonstration mot Vietnamkriget.
Nog kan man säga att Sveriges regering i början stod på USA,s sida i någon mening emedan man med all kraft slog ner demonstrationer, man infiltrerade FNL rörelsen, hur kom det sig annars att aktiva i FNL rörelsen nekades visum till USA?

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 7 augusti 2003, 19:52

sonderling skrev:
Stefan skrev:En intressant grej. Har hört från flera håll, inkl en psykolog som leder stresshanteringskurser åt bl.a. försvaret, att av de i Vietnam stupade amerikanska befälen (dvs officerarna) dödades en mycket stor del av sina egna!

Jag skrev om detta här på forumet, flera deltagare kunde bekräfta att uppgifterna kunde mycket väl stämma.
Har också gått den kursen.

Men enligt boken "Dirty little secret´s about the vietnam war" av A. Nofi och J. Dunnigan. Så är detta en av de stora myterna från Vietnam-kriget.

(en annan var att de var mest svarta-soldater och en tredje att medel åldern var 18.)

Att "Fragging" förekom är det väl ingen tvekan om, men kanske inte i den omfattningen som påstås.

Sonderling
Enligt "The American War" av Jonathan Neale (s. 133) så uppgav den amerikanska armén att det 1969-1970 förekom 563 "fraggningar" till största delen riktade mot befäl och underbefäl.
De flesta av dessa anfall hade inte dödlig utgång men författaren påpekar att mörkertalet borde vara stort då det är mycket enklare att skjuta ihjäl besvärliga befäl under en patrull eller under ett anfall.

"Myten" ("niggers on the frontline") om de svarta soldaterna baserar sig helt enkelt på statistik som visar att soldaterna i frontlinjen (till skillnad från de mycket mer flertaliga depåsvinen) till oproportionerlig stor del var svarta eller puertoricaner.
Den första amerikanska soldaten som dog i strid i det senaste Irakkriget var f ö en latinamerikan utan amerikanskt medborgarskap (man kan få amerikanskt medborgarskap vid fullgjord tjänstgöring).

Samma sak gäller för "myten" om medelåldern: vad jag förstått så handlar det om medelåldern på frontsoldaterna och inget annat. Eftersom den amerikanska armén tar (tog?) in 16-åringar i sina led så låter det inte så orimligt. Äldre soldater/stamanställda hade antagligen bättre förutsättningar att skaffa sig trygga positioner bakom frontlinjerna.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Inlägg av Gerle » 9 augusti 2003, 13:01

Tar USA in 16-åringar? Verkligen? Vad jag vet jan man vara ca 17 och ett halvt eller så, inte 16. Källa tack!

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 9 augusti 2003, 14:21

Dom har inte skrivit på barnens rättigheter, så USA kan ha barnsoldater

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 9 augusti 2003, 15:21

Hamister skrev:Jan Guillou hävdar att Palmes demonstrationer mot Vietnamkriget var en bluff, eller ett spel för gallerierna. Enligt Guillou samarbetade svenska regeringen i hemlighet med USA, och demonstrationerna mot kriget hade i syfte att skapa nära band med FNL, för att på så sätt kunna spionera på dem.

Själv tror jag detta är bullshit, då Sveriges relationer till USA verkligen tog enorm skada pga Palmes utspel. En bekant till mig nekades t ex inresetillstånd till USA under denna period med motiveringen att han var svensk.
Varför skulle det inte kunna vara så? Palme spionerade ju helt säkert under sin studenttid varför skulle han slutat? Någonsin funderat varför sossarna införlivade personnumret? för att vi ska hyra filmer eller för att lättare kunna hålla koll på oss? :wink: Attt han mördades var knappast en överraskning, han hängde ut för många namn ur underrättelsetjänst och säpo! Personer som han arbetat med och som han själv använt sig av.

/B

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 9 augusti 2003, 20:23

Gerle skrev:Tar USA in 16-åringar? Verkligen? Vad jag vet jan man vara ca 17 och ett halvt eller så, inte 16. Källa tack!
Som jag noterade så var jag osäker på om USA:s armé fortfarande tar in 16-åringar, enligt denna (http://www.army-military.org/enlistment ... ments.html) sida så måste man vara minst 17 (med förälders godkännade) för att få gå med idag.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 11 augusti 2003, 09:00

Solitaire; det är mycket möjligt att det är som du beskriver vad gäller ålder och ras. Men med statistik kan man ju bevisa mycket, (det finns lögn , förbannad lögn och statistik, eller hur var ordstävet?)
Men när det kommer till fragging så är jag ändå lite skeptisk till att det skulle vara så vanligt. Men det är mest för att det är sådan fakta som slängs så slentrian mässigt omkring. Risken för mytbildning är stor. (Jmfr Vlad dracul och hundratals år senare. :wink: )

Men att moralen var usel i förenta staternas arme råder det ju inget tvivel om. Filmen ”Tigerland” ger en bra illustration. Man fick strukturera om lite grann, och Grenada var elddopet för den ”nya” armén.

Åldersgränsen är 17år men åldern kan man ju ljuga om, (den yngsta soldaten i VK2 har jag för mig var 15.) USA (främst då) före 9/11 var inte så person kontrollfixerat, fältet är fritt för att frisera lite grann angående sina person uppgifter.

Sonderling

Zed
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 25 september 2002, 16:36
Ort: Göteborg

Inlägg av Zed » 11 augusti 2003, 09:59

Solitaire skrev:
Panzerfaust skrev:När det står 3 miljoner döda nordviatnameser så menar dom nog hela kriget.
Skulle inte tro det, eftersom de angivna källorna behandlar det amerikanska Vietnamkriget:
Allard, Dean & Edwin Hooper. The US Navy and the Vietnam Conflict.

Cavendish, Marshall. The Vietnam War: Air War North Vietnam.

Cavendish, Marshall. The Vietnam War: Tet 68.

Tilford Jr, Earl. Setup: What the Air Force did in Vietnam and Why.

Woodruff, Mark. Unheralded Victory: The Defeat of the Viet Cong and the North Vietnamese Army 1961-1973
Nordvietnams förluster (enligt dem själva '95) uppgick till ca 3,1 miljoner under 21 år, jag antar att det innebär sedan delningen fram till NV seger.
De erkände då också att de tidigare uppgifterna de givit varit friserade nedåt av propagandaskäl. De angav också SV civila förluster till 2 miljoner (samma som i nord) under perioden.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 11 augusti 2003, 11:57

UrsusRex skrev:
Hamister skrev:Jan Guillou hävdar att Palmes demonstrationer mot Vietnamkriget var en bluff, eller ett spel för gallerierna. Enligt Guillou samarbetade svenska regeringen i hemlighet med USA, och demonstrationerna mot kriget hade i syfte att skapa nära band med FNL, för att på så sätt kunna spionera på dem.

Själv tror jag detta är bullshit, då Sveriges relationer till USA verkligen tog enorm skada pga Palmes utspel. En bekant till mig nekades t ex inresetillstånd till USA under denna period med motiveringen att han var svensk.
Varför skulle det inte kunna vara så? Palme spionerade ju helt säkert under sin studenttid varför skulle han slutat? Någonsin funderat varför sossarna införlivade personnumret? för att vi ska hyra filmer eller för att lättare kunna hålla koll på oss? :wink: Attt han mördades var knappast en överraskning, han hängde ut för många namn ur underrättelsetjänst och säpo! Personer som han arbetat med och som han själv använt sig av.

/B

??????

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 11 augusti 2003, 19:30

sonderling skrev:Solitaire; det är mycket möjligt att det är som du beskriver vad gäller ålder och ras. Men med statistik kan man ju bevisa mycket, (det finns lögn , förbannad lögn och statistik, eller hur var ordstävet?)
Jo, man kan hitta på mycket djävulstyg med statistik och jag måste erkänna att jag är osäker på medelålder och rassammansättningen. Eftersom jag inte vet vad "myterna" kommer ifrån från första början är det svårt att verifiera dem.
sonderling skrev: Men när det kommer till fragging så är jag ändå lite skeptisk till att det skulle vara så vanligt. Men det är mest för att det är sådan fakta som slängs så slentrian mässigt omkring. Risken för mytbildning är stor. (Jmfr Vlad dracul och hundratals år senare. :wink: )
Uppgifterna om fraggningar (563 st 1969-1970) ska då komma från den amerikanska armén själv. Om inte de kan hålla reda på hur många fraggningar som förekom i Vietnam så kan väl ingen det. Och man kan utgå ifrån att hatade befäl också sköts ihjäl ute i buskarna där det kunde skyllas på fientlig eld.
sonderling skrev: Åldersgränsen är 17år men åldern kan man ju ljuga om, (den yngsta soldaten i VK2 har jag för mig var 15.) USA (främst då) före 9/11 var inte så person kontrollfixerat, fältet är fritt för att frisera lite grann angående sina person uppgifter.

Sonderling
Åldersgränsen är 17 idag, men hur var det under Vietnamkriget?

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 11 augusti 2003, 19:33

Zed skrev: Nordvietnams förluster (enligt dem själva '95) uppgick till ca 3,1 miljoner under 21 år, jag antar att det innebär sedan delningen fram till NV seger.
De erkände då också att de tidigare uppgifterna de givit varit friserade nedåt av propagandaskäl. De angav också SV civila förluster till 2 miljoner (samma som i nord) under perioden.
Så det dödades alltså 5 milljoner vietnameser under båda (franska och amerikanska) vietnamkrigen?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 12 augusti 2003, 07:51

Solitaire skrev: Åldersgränsen är 17 idag, men hur var det under Vietnamkriget?
Den var 17 år, när farsan mönstrade på en en jagare i US Navy i slutet av 50-talet.

Kollade i min faktabok igår för värdelöst vetande. Den yngsta soldaten i Vietnam var en marinsoldat som ljugit om sin ålder. Han var 13 år 8O .

Man har kollat upp medelåldern på de stupade. Åldern är 23.8 år.

När det gäller utlänningar från östblocket så var det mycket spekulation vad gäller antalet. 16 ryssar skulle ha dödats. Kuba och Kina skickade också rådgivare.
En SF styrka dödade en Polack i Laos. Men eftersom USA inte heller skulle varit där så blev det aldrig offciellt. Som sagt mycket hemlihetsmakeri under den här konflikten bäddar för myter och spekulation.


Sonderling

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 12 augusti 2003, 10:08

sonderling skrev:
Solitaire skrev: Åldersgränsen är 17 idag, men hur var det under Vietnamkriget?
Den var 17 år, när farsan mönstrade på en en jagare i US Navy i slutet av 50-talet.
Hatar att vara petig, men det var flottan och inte armén. :wink:
sonderling skrev: Man har kollat upp medelåldern på de stupade. Åldern är 23.8 år.
Medelåldern på stupade är inte samma som medeltjänstgöringsåldern. Ju mer jag funderar desto osäkrare blir jag på medelåldern iaf.

Zed
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 25 september 2002, 16:36
Ort: Göteborg

Inlägg av Zed » 12 augusti 2003, 12:15

Solitaire skrev:
Zed skrev: Nordvietnams förluster (enligt dem själva '95) uppgick till ca 3,1 miljoner under 21 år, jag antar att det innebär sedan delningen fram till NV seger.
De erkände då också att de tidigare uppgifterna de givit varit friserade nedåt av propagandaskäl. De angav också SV civila förluster till 2 miljoner (samma som i nord) under perioden.
Så det dödades alltså 5 milljoner vietnameser under båda (franska och amerikanska) vietnamkrigen?

Det är väl räknat från delningen 1954, och då hade väl Frankrike redan påbörjat sitt tillbakadragande. Vidare antar jag att SV militära förluster inte är med i kalkylen?
Man skulle väl kunna kalla det inbördeskrigsperioden... :roll:

Skriv svar