Var hittar man inscannade originaldokument på svenska?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
uddevalla
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 juli 2003, 19:07
Ort: Uddevalla

Var hittar man inscannade originaldokument på svenska?

Inlägg av uddevalla » 24 juli 2003, 20:46

När man undervisar i historia på grundskolenivå ingår det följande krav för eleverna:

Strävansmål för betyget G
Elevens förmåga att själv studera något historiskt material och förmåga att analysera och bedöma detta skall vägas in i bedömningen.

Krav för betyget VG
Eleven gör egna studier som bygger på historiskt källmaterial samt sammanställer resultaten, drar slutsatser och presenterar arbetet.

Problemet för mig, som lärare, är att det är rätt ont om originaldokument som täcker 1800-1900 tal, dvs. den period man främst läser i Åk 8 och 9. Nu har jag hittat lite enstaka dokument på nätet (Olof palmes dödsattest, artiklar om Estonias förlisning osv.) men det borde finnas mer. Vet någon t.ex. om Per Albin hanssons förklaring att "Vår beredskap är god" finns som ljudfil? Känner någon till andra avscannade dokument eller ljud på nätet med originalinformation (inte avskrifter) på svenska (de flesta elever klarar inget annat språk när de skall analysera texter)? Tipsa mig gärna i så´na fall.

//IW

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 24 juli 2003, 23:26

Flera av mina lärare brukade skriva av eller översätta olika texter. Om de går i årskurs 8 och 9 borde de även kunna analysera engelska texter, annars kan man ju alltid översätta texten tillsammans i klassen.

Det finns mängder av långa citat att hämta på skalman, du kan också titta närmare på länkarna:

http://www.skalman.nu/historia/

Om du vill ha riktiga dokument kan du säkert hitta något intressant på biblioteket (t.ex. mikrofilmsrullar) eller i närmaste hembygdsförening.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 juli 2003, 00:09
Ort: Örebro

Inlägg av Stevster » 25 juli 2003, 00:05

Riksarkivet i Stockholm har det mesta, där kan du köpa kopior av originalhandlingar för bara några kronor eller låna mikrofilmer och skriva av. Dessutom är det mycket trevligt att sitta där och läsa gamla dokument.

Annars kan jag ju rekommendera ett studiebesök med hela klassen på stadsarkivet om det finns något sådant i er stad. De brukar ta emot halvklasser åtminstonde och brukar vara glada när man kommer. Efter ett sådant studiebesök kan ju eleverna själva söka efter de källmaterial de behöver.

Annars räknas även gravar/gravstenar och runstenar även som källor.

Lycka till!

Användarvisningsbild
uddevalla
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 juli 2003, 19:07
Ort: Uddevalla

Inlägg av uddevalla » 25 juli 2003, 20:53

Stevster skrev:Riksarkivet i Stockholm har det mesta, där kan du köpa kopior av originalhandlingar för bara några kronor eller låna mikrofilmer och skriva av. Dessutom är det mycket trevligt att sitta där och läsa gamla dokument.
Problemet för mig blir att ta mig dit, att försöka sovra i materialet på kort tid och sedan ta mig hem igen. men visst. Idén är bra, men just pga. dessa problem försöker jag få tag på dokument på nätet.
Stevster skrev:Annars räknas även gravar/gravstenar och runstenar även som källor.
Tror du inte att eleverna skulle tycka att det var dötrist? :lol: , eller de kanske bara blir liknöjda inför tanken. :D

//IW

Användarvisningsbild
uddevalla
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 juli 2003, 19:07
Ort: Uddevalla

Inlägg av uddevalla » 25 juli 2003, 21:00

D. Löwenhamn skrev:Flera av mina lärare brukade skriva av eller översätta olika texter.
Poängen är just att det inte är tänkt att man skall visa upp avskrifter utan att de skall kunna sitta med originalkällor och själv dra sina slutsatser.
D. Löwenhamn skrev:Om de går i årskurs 8 och 9 borde de även kunna analysera engelska texter, annars kan man ju alltid översätta texten tillsammans i klassen.
Jag har försökt det med och det är vanligtvis 1-3 elever som grejar det i Åk 9, resten får inte ut något vettigt alls av texten.
D. Löwenhamn skrev:Om du vill ha riktiga dokument kan du säkert hitta något intressant på biblioteket (t.ex. mikrofilmsrullar) eller i närmaste hembygdsförening.

mvh/ Daniel
Även det har jag försökt, och visst - det finns husförhörslängder och kyrkböcker som jag mycket väl kan använda, men de är inte direkt inspirerande, speciellt med tanke på att alla (nästan) elever alltid stönar högt om de får mer än ett A4 papper text de måste läsa.

Du har i alla fall engagerat dig och visat ett uppriktigt intresse för problemet Daniel och det tackar jag för. Jakten går vidare över "nätet".
MVH Ingemar

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 juli 2003, 00:09
Ort: Örebro

Inlägg av Stevster » 26 juli 2003, 01:24

OK, jag förstår ditt problem med att åka till S-holm. Borde kanske ha tänkt på det eftersom det är en bit från Uddevalla :)

Hur som helst går det bra att beställa material från Riksarkivet:
http://www.ra.se/

Kolla äver deras länkar på samma sidan när du ändå är där!

/Stevster

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 juli 2003, 18:12

En del finns sammanställt och bränt på skiva. Går säkerligen att beställa (dock betydligt dyrare gissar jag) mer spcificerat material också. Mycket svenskt, liksom internationellt, källmaterial håller på att digitaliseras i en process som har pågått sedan slutet av 1990-talet och kommer i framtiden att bli mer lättilggängligt till rimliga priser.

Tyvärr minns jag inte vad de skivor som finns att beställa heter eller var man kan få ett register. De förekom dock upprepade gånger då jag läste historia på universitetet för ett par år sedan.

Jag återkommer om minnet återvänder :)

/Forsberg

Skriv svar