Var USA:s månlandning en bluff?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
JAB
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 oktober 2002, 15:07
Ort: Åbo

Inlägg av JAB » 25 juli 2003, 12:57

Robban skrev:jo Björn E....På kameran man använde på månen, ska det komma små kors på kortet när man tar kort och det ska det göra, men när man ser riktigt noga på korten så ser man att vissa föremål (kommer inte ihåg vad det var) kommer fram framför korset så att man inte ser hela korset....vad betyder det?....jo att man har klippt in det?
Det hela handlar om helt naturliga följder av fotografering. Om du skulle ha kollat igenom länkarna jag postade skulle du redan ha fått svaret, men här är sidan än en gång: http://www.iangoddard.net/moon01.htm och scrolla ner till "Crosshair Knockout".

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 25 juli 2003, 13:04

det finns hundratals bilder från månlandningen och så vit jag vet så är det bara på dom här bilderna krysset är bakom objektet...
Jag kan ju bara spekulera vad det kan bero på . Men kan ju va 100% säker att korset inte var med på originalet. Vem som har lagt till det är en annan fråga och varför man har gjort det

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Inlägg: 520
Blev medlem: 7 februari 2003, 20:47
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 25 juli 2003, 13:07

Frågan är varför bestredd inte soviet månlandningen? Om det var så att den skedde bör dom ju ha gjort det.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 25 juli 2003, 13:10

JAB skrev:
Robban skrev:jo Björn E....På kameran man använde på månen, ska det komma små kors på kortet när man tar kort och det ska det göra, men när man ser riktigt noga på korten så ser man att vissa föremål (kommer inte ihåg vad det var) kommer fram framför korset så att man inte ser hela korset....vad betyder det?....jo att man har klippt in det?
Det hela handlar om helt naturliga följder av fotografering. Om du skulle ha kollat igenom länkarna jag postade skulle du redan ha fått svaret, men här är sidan än en gång: http://www.iangoddard.net/moon01.htm och scrolla ner till "Crosshair Knockout".
Men varför bara på två bilder då? Och varför är övergången så perfekt på dom där två bilderna linjen där korset försvinner är ju hårfin .
den förklaringen den sidan ger håller ju inte . två bilder av flera hundra och på endast två bilder så försvinner delar av korset.

Användarvisningsbild
jb
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 18 april 2003, 12:49
Ort: Arvika

Inlägg av jb » 28 juli 2003, 22:42

Har ni hört den om råttan och katten.. nä, jag tänkte väl det. :-)

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 30 juli 2003, 01:14

Någon människa har aldrig varit på månen... and thats it :wink:

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 30 juli 2003, 01:52

USAs Teknologi:
Ryssarna var "långt" före USA i sin rymdteknologi, De lyckades tidigt på 50 talet (inte helt säker på årtalet) skicka iväg en sattelit som träffade månen. De lyckades skicka iväg en människa upp i rymden och de lyckades till och med landa en "sattelit" på månen som tog bilder som skickades tillbacka till jorden. USA däremot hade inte lyckats med så mycket.
:roll: Hur kunde då helt plötsligt amerikanerna som var långt efter helt plötsligt skicka iväg en människa till månen? :roll:

Varför Fejkade de månlandningen
USA kände väl Press på sig att komma ikapp och förbi ryssarna. USa hade ju lovat att de skulle vara på månen innan 70-talet. Kennedy hade också sagt ungefär, "vi kan inte låta en aggresiv fiende erövra rymden, vi måste låta fredens och demokratins flagga vaja genom rymden" (ungefär nåt sånt)

Hur fejkades månlandningen?
Tja USA sköt väl upp en stor raket som de lät vara i omlopp och som sen landade på jorden efter den tid "månlandningen" skulle tagit". Samtidigt hade de redan spelat in månlandningen i nån hemlig studio någonstans (area 51?). Månstenarna var nog till största del fejk men de stenar som forskare fick leka med hade nog hämtats med en robot som liknade den ryssarna skickade upp.

Bevis för att månlandingen är fejk?
*flaggan som vajar i vinden (som kennedy sa :lol: )
*Den första planerade "astrounaut gruppen" dog i en mystisk eldsvåda i en test skyttel"
*På alla foton syns det inte en enda stjärna?
*På ett av fotona syna någon konstig grej i en av austronaternas visir, även kallat "the castle"
*På många foton är "foto korsen" bakom saker på bilderna vilket bevisar att de har manipulerats
*USA hade inte tillräckligt utvecklad rymd teknologi för att nå till månen
*Enligt vissa forskare så låg det vid tillfället för månlandningen ett stor radioaktivt bälte vid månen (skapat av så kallade "sol stormar"). Inget levande skulle alltså klara sig igenom detta bälte (har någon mer information om detta skriv det gjärna)
*Månlandingen kom väl lite väl lägligt? 1969....
*Ingen annan människa utom "amerikanerna" har någonsin varit på månen.

Har nån några fler "bevis" för att USA inte var på månen för gjärna skriva dem ;)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 juli 2003, 02:12

Robban skrev:Sen tycker jag att det är lite konsigt att man lyckades komma till månen 1969, fast man har väll inte lyckats en ändå gång att komma till månen efter det och teknologin har ju kommit väldigt långt.
så frågan är ???????????? har man varit på månen!?!?!? :? :?
Man har varit på månen vid ett antal tillfällen efter Apollo 11:s berömda månlandning så vi kanske kunde läsa på innan vi uttalar oss.
Dessa Apollo-projekt har landat på månen:
Apollo 11 (Mare Tranquillitatis)
Apollo 12 (Oceanus Procellarum)
Apollo 14 (Oceanus Procellarum)
Apollo 15 (Apenninerna)
Apollo 16 (Descarteshögländerna)
samt Apollo 17 (Taurus-Littrowregionen).

Huvudorsaken till varför man lade ner månlandningsprojekten var främst ekonomiska och politiska. De kostade enorma summor pengar och det publika intresset för Månresorna avstannande ganska snabbt, dessutom så genererade de få egentligen spekulativa (och sålunda för allmänheten intressanta) fynd.
Politiskt sett var inte heller månlandningarna hot stuff, efter Apollo 11:s landning verkar ryssarna gett upp projektet för att landa på månen (förutom några robotar som skickades för att hämta lite sten) och satsade istället på att bygga upp Mir.

Vad gäller Sovjets försprång så knappade USA in rejält över huvudtaget under mitten av 60-talet, vilket troligen berodde på att man från amerikanskt håll före Sputinikprojektets framgång (främst med Laijka) inte fått tillräckliga ekonomiska medel.
I och med Sputnikprojektet började USA:s regering pumpa in pengar i NASA, och med tanke på att USA rent teknologiskt sett var långt mer framme än Sovjet så är det knappast någon speciell överraskning att detta kunde även användas i rymdprojektet.
Med MarcuS teori kan man sålunda påstå att inget annat land än USA lyckades få fram en atombomb eftersom övriga länder låg hästlängder efter USA. :roll:

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 30 juli 2003, 10:06

ok....tack för att du klarade upp det.
:D

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 30 juli 2003, 18:25

Jaja jag vet patrik :D
Själv så vill jag inte tro nåt om månlandingen. Fast visst vore det kul om man upptäckte det var fejk.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 31 juli 2003, 10:03

Flaggan vajar inte alls.
Ren myt.

Jag beglor allt som har med rymdprogram och rymdfärder att göra och har sett en filmerna från månlandningarna ett antal gånger.

Flaggan vajar inte överhuvudtaget inte. Den hänger där på sin flaggstång och stödpinne.

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 juli 2003, 00:09
Ort: Örebro

Inlägg av Stevster » 31 juli 2003, 16:00

Vilken film var det du såg?

Bild

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 3 augusti 2003, 15:53

Vet inte exakt vad den heter, men jag såg den så sent som i förra eller förrförra veckan på Discovery.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 4 augusti 2003, 12:25

Kanske lite OT, men jag skulle gärna vilja veta vilka tyska rymd/raket/atom-forskare USA respektive Sovjet la beslag på efter kriget?
Finns det någon bra bok i ämnet?

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 juli 2003, 00:09
Ort: Örebro

Inlägg av Stevster » 4 augusti 2003, 17:09

Schwalbe skrev:Kanske lite OT, men jag skulle gärna vilja veta vilka tyska rymd/raket/atom-forskare USA respektive Sovjet la beslag på efter kriget?
Finns det någon bra bok i ämnet?
USA lade bl.a. beslag på:

*Werner von Braun
*Robert Goddard

Intressant läsning om rymdracet:
http://www.bulldozer.nu/patryck/heat1.html

Skriv svar