Var USA:s månlandning en bluff?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Stevster
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 juli 2003, 00:09
Ort: Örebro

Inlägg av Stevster » 24 juli 2003, 18:49

Ja77 skrev:Stevster kan man vara säkert på någonting? Tänk om ryssland/usa bara är påhitt av den svenska regeringen och alla som åker på utlands semester blir antingen lurade av en avancerad simulator eller är med i systemet.... förstår du hur man kan bygga konspirationer av ingenting, särskilt av sker som är lite svåra att kolla tex hur ser månen ut.
Nån har tittat på The Matrix mer än en gång :D

Morot
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:05

Inlägg av Morot » 24 juli 2003, 19:17

Jag tror att de skickade upp rymdraketen i omloppsbana runt jorden, o sen gick de utanför skärmen som omringar jorden, den som håller uppe alla strålkastare och filmkameror.. som i truman show, ungefär.. På så sätt rättfärdigades alla bidrag NASA hade fått, och alla som byggt delar till rymdraketen / landaren fick se den flyga ut i rymden (sen spelades såklart landningen in på Area 51).

Är det någon som vet varför ryssarna inte skickade upp någon till månen? Var det för att det kändes lönlöst när amerikanarna (var det rätt eller felstavat?) hade "vunnit" dit? Fick ryssarna ta del av forskningsmaterialet som usa hade om månen efteråt? Kalla kriget höll ju på ett par år till..

Varför har de slutat med månlandningarna, är det för att de har tillräckligt med material redan? att de kan simulera experiment istället för att riskera någon astronauts liv så långt bort från räddningen (jorden).

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 24 juli 2003, 19:24

gissa ratt dom har gjort sitt där och inte vill slösa mer pengar på månen utan riktar ögonen mot Mars - Den röda (kommunist) planeten

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 juli 2003, 00:09
Ort: Örebro

Inlägg av Stevster » 24 juli 2003, 19:48

Med risk för att jag än en gång kommer att få smisk kommer jag med ett nytt påstående i ämnet:

Både USA:s och ryssarnas rymdteknologi grundades på upptäckter som gjorts i Tyskland, närmare bestämt på den tyska V-2:an.

Det var också nazisterna som var först med att skjuta upp en rymdraketen (V-2): den 3 oktober 1942. Om Hitler hade vunnit kriget, hade därför den första människan i rymden med all sannolikhet varit en nazist.

När kriget var över och det Tredje Riket föll samman började en kamp mellan de två stormakterna som gick ut på att "sno" åt sig så mycket som möjligt av den tyska tekniken och de tyska teknikerna. Amerikanerna lade händerna på nästan alla de ledande tyska raketforskarna, däribland Werner von Braun och det mest av det som dokumenterats.

Ryssarna fick nöja sig med de tyska fabrikerna inkl. personal!

Detta är, enligt mig, en av anledningarna (troligtvis den största) till att USA knappade in ryssarnas försprång och därned var först på månen.

Användarvisningsbild
dot
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:31

Inlägg av dot » 24 juli 2003, 20:00

Stevster skrev:Med risk för att jag än en gång kommer att få smisk kommer jag med ett nytt påstående i ämnet:

Både USA:s och ryssarnas rymdteknologi grundades på upptäckter som gjorts i Tyskland, närmare bestämt på den tyska V-2:an.

Det var också nazisterna som var först med att skjuta upp en rymdraketen (V-2): den 3 oktober 1942. Om Hitler hade vunnit kriget, hade därför den första människan i rymden med all sannolikhet varit en nazist.

När kriget var över och det Tredje Riket föll samman började en kamp mellan de två stormakterna som gick ut på att "sno" åt sig så mycket som möjligt av den tyska tekniken och de tyska teknikerna. Amerikanerna lade händerna på nästan alla de ledande tyska raketforskarna, däribland Werner von Braun och det mest av det som dokumenterats.

Ryssarna fick nöja sig med de tyska fabrikerna inkl. personal!

Detta är, enligt mig, en av anledningarna (troligtvis den största) till att USA knappade in ryssarnas försprång och därned var först på månen.

Peter Englund har skrivit något i ämnet: Varför nådde aldrig ryssarna till månen?

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 25 juli 2003, 11:41

jag tror 90 % att man INTE har varit på månen.
såg på ett pogram för längesen där de visade upp "bevis" på att man inte har varit på månen, tex när man andvänder en sån där kamera som de hade så kommer det alltid med små kors på bilden.
på vissa kors så gömmer sig saker bakom korsen!!!!
vilket betyder att man har klippt in det.
Sen tycker jag att det är lite konsigt att man lyckades komma till månen 1969, fast man har väll inte lyckats en ändå gång att komma till månen efter det och teknologin har ju kommit väldigt långt.
så frågan är ???????????? har man varit på månen!?!?!? :? :?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 25 juli 2003, 11:44

Illustrerad vetenskap hade upp den här frågan som dom sågade totalt .-) man har varit på månen finns så väldigt många bevis för det :D
gå till http://www.illustreradvetenskap.com/200202/iv200202.asp
och köp tidningen
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 25 juli 2003, 11:46

Robban skrev:Sen tycker jag att det är lite konsigt att man lyckades komma till månen 1969, fast man har väll inte lyckats en ändå gång att komma till månen efter det och teknologin har ju kommit väldigt långt.
Man har inte försökt mer. Man varit där, sett att det inte finns något av värde, och siktat vidare mot nya mål (Mars).
Robban skrev: såg på ett pogram för längesen där de visade upp "bevis" på att man inte har varit på månen, tex när man andvänder en sån där kamera som de hade så kommer det alltid med små kors på bilden.
på vissa kors så gömmer sig saker bakom korsen!!!!
Kan du utveckla det där vidare? Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 25 juli 2003, 11:53

jo Björn E....På kameran man använde på månen, ska det komma små kors på kortet när man tar kort och det ska det göra, men när man ser riktigt noga på korten så ser man att vissa föremål (kommer inte ihåg vad det var) kommer fram framför korset så att man inte ser hela korset....vad betyder det?....jo att man har klippt in det?

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 25 juli 2003, 11:54

ber om ursäkt för att jag råkade skriva bakom korset förut :D

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 25 juli 2003, 11:59

dom bilderna robban pratar om är dom här

och det konstiga är att Kamera korset ser ut att va bakom utrustningen titta speciellt på korset och radion på bilden längst ner
Men det bevisar ju inte att månladningen inte har ägt rum :D

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 25 gånger.

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 25 juli 2003, 12:03

nä....visst kan det hänt....men man börjar ju fundera :D

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 25 juli 2003, 12:15

Jag tror på månladningen men det finns ett par grejer som pekar på att det kanske inte är som vi tror :?

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 25 juli 2003, 12:18

njaaa....tycker att det verkar vara lite för klantigt om man råkar göra så med bilderna...

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 25 juli 2003, 12:53

Om bilderna mot förmodan verkligen är fejk, så hade de garanterat gjort dem ordentligt.
Varför skulle de släppa bilder som är så dåligt gjorda? Det känns ju som att NASA har resurser att göra ett bättre jobb.

Skriv svar