Stridsvagnar i Vietnam

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Stridsvagnar i Vietnam

Inlägg av Björn E » 16 juni 2003, 14:22

I hur stor utsträckning användes stridsvagnar och andra landbaserade stridsfordon i Vietnamkriget? Terrängen var ju inte särskilt inbjudande. Hur vanliga var pansarvärnsvapen (handhållna och av kanontyp)?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 16 juni 2003, 15:41

Björn,

Den här artikeln kan nog vara av intresse:
The Use of Armour in the Vietnam War - http://www.vwip.org/articles/arm-faq.htm

Artikeln har också två bilagor med bilder och teknisk info:
NVA armor - http://www.vwip.org/articles/r/Ross_pavnarm.htm
Allied armor - http://www.vwip.org/articles/usarm.htm

/Marcus

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 16 juni 2003, 16:30

Tack!
Jag ska skriva ut dem och läsa ikväll.

E8
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 juni 2003, 11:02
Ort: Sverige

Stridsvagnar i Vietnam

Inlägg av E8 » 20 juni 2003, 11:44

Hej Björn E!
"Användandet" av stridsvagnar i RVN, var kanske inte lika stort, som i tidigare krig. Dock! Stridsvagnar användes i områden, som på kartan kan tyckas vara "mindre inbjudande terräng". Att stridsvagnar användes i kustområden, såsom Hue, Da Nang, samt städer i västra RVN med bättre vägförbindelser, är kanske mer känt. Vad som för Svenskar är mindre känt, är att stridsvagnar även användes i områden såsom t.ex A Shau Valley, Roung Roung Valley osv. (Platserna ligger i västra "I Corps"). Vad gäller A Shau Valley, så är dalen vid det berg som har öknamnet "Hamburger Hill". Bergets verkliga namn är "Ap Bia", och "Hill beteckning" är "Hill 937". Det stridsvagnsförband som var i närheten under slaget om Hill 937, men som aldrig fick order att bistå airbornes, var C-company/2nd Bn/34th Armor. Detta compani, var detacherat till 101st Abn Div (oftast till divisionens 506th Abn Reg), från resten av 2/34th Arm, som var underställda 25th Infantry Division.

Även USMC använde sina egna stridsvagnsförband, dock mycket få till antalet.

Övriga "lättare" bepansrade stridsfordon, var Kavalleri-enheter. Exempel: 11th Arm Cav/ ? Div och D-troop 17th Cav/199th LIB i III Corps, 1/10th Cav/4th Inf Div i II Corps. Notera dock att antalet "AirCav"-enheter, var betydligt fler än "ArmCav"! "Trivia" angående 11th ArmCav: 1) Regementet deltog i operationen som gällde Cambodia. 2) General Pattons son, var officer i 11th ArmCav, under Vietnamkriget. Tyvärr kommer jag inte ihåg i vilken battalion, så här på rak arm.

De förband jag nämnt ovan, har samtliga minst en website. De kan lätt hittas vid sökning genom t.ex "google". 4th Inf Div har även en egen BBS, som dock tyvärr just nu, mest frekventeras synnerligen kraftigt av fruar och flickvänner till män ur divisionen, som nu befinner sig i Irak. Det är inte mycket posts där just nu, av Veteraner tack vare detta. Men det ändras nog så småningom, och återgår till hur det var tidigare.

Hoppas att detta har givit dig litet mer svar. Jag har i och försig inte besökt de länkar som Marcus Wendel skrev till dig, men mitt svar till dig, kanske du kan se som ett litet komplement i marginalen, till Wendels länkar.

M.V.H
E8 (Jag heter Affe, men det användarnamnet var redan uptaget, så...)

Skriv svar