Ryssar eller Sovjeter?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 10 juni 2003, 18:19

Ereyk skrev:
Superfinne skrev:
thonil skrev:För att fortsätta på temat "sovjeter" vs. "ryssar":

Dagens Ryska Federation är ju också multinationell, precis som det forna Sovjetunionen. Sålunda finns det både ryssar, tatarer, ingusjeter etc i Ryssland, och dessa brukar (ska) betecknas med samlingsnamnet "ryssländare". Nu är min ryska urdålig, men jag tror att det heter ruskij och rossiskij i original.

Har jag helt fel när jag förmodar att man gör samma distinktion i Finland, där det finns finnar och svenskar och att alla är finländare?
Man kallar Finsk språgigar för Finnar och svensk språkiga för Finlandssvenskar ..
Men om man menar alla finnar, dvs både finskspråkiga och finlandssvenskar, så måste de väl rimligtvis kallas för finländare?
De är så typ nästan att alla både finsk språgiga och svensk språkiga kallas oftast bara finländare ...
T

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Inlägg av Patrick A » 12 juni 2003, 05:26

Jag vill minnas att det fanns en benämning i finskan, som översatt till svenska blev "Rådsryss", eftersom Sovjetunionen ibland kallades Rådsryssland (Rådsrepublikernas Union) (Neuvostovenäjä/Neuvostoliitto)eller nåt liknande (Sovjet betyder ju "råd" eller nåt)

Sovjetmedborgare är ju annars, som Wendel skriver, en bra benämning.

/Patrik

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 28 juni 2003, 14:02

Man kan väl sammanfatta med att alla har rätt. På sitt sätt.

Ordet sovjet betyder på ryska "råd", varken mer eller mindre (både råd i bemärkelsen rådsförsamling och i betydelsen "tips" som man ger till någon). Vanligtvis förknippas det numera med nämnda arbetarråd, men det fanns gott om råd (sovjeter) även före revolutionen.

Enligt Nationalencyklopedins ordbok kan sovjeter användas synonymt med sovjetmedborgare.


Nationalitetsbenämningarna är ju alltid luddiga, inte minst av det enkla skälet att det aldrig finns klara och entydiga gränser mellan folkgrupperna. En "svensk" kan ju betyda både en etnisk svensk, en naturaliserad svensk och en medborgare i Sverige (t ex en same). På samma sätt kan man använda ryss antingen om alla invånarna i Ryssland (och det är många folkgrupper, det!) eller bara om de ryska (i första hand ryskspråkiga) invånarna. Däremot är det inte korrekt att kalla t ex letterna eller tadzjikerna ryssar under sovjettiden (såvida de inte bodde i Ryssland, förstås ...). Distinktionen russkij/rossijskij är naturligtvis möjlig att använda på ryska, men det har vi ingen användning av på svenska. Ordet "ryssländsk" har jag aldrig hört på svenska.

Det är ju intressant att jämföra att vi kallar alla USA:s invånare för "amerikaner", vilket ju borde innefatta alla människor på två hela kontinenter, medan vi kallade sovjets invånare "ryssar", vilket ju bara är en av de många berörda folkgrupperna ... Det är sällan det finns helt entydiga ord för folkgrupper, och än värre blir det förstås när vi pratar om unioner.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 28 juni 2003, 23:39

Lindir skrev:Distinktionen russkij/rossijskij är naturligtvis möjlig att använda på ryska, men det har vi ingen användning av på svenska. Ordet "ryssländsk" har jag aldrig hört på svenska.
Utom Orenburg som i någon tråd propagerade för ordet. :) För övrigt förekommer det ju t ex i nationaliteter som finne och finländare, där det första är en etnisk finsk, medan det andra syftar till alla med finskt medborgarskap (jfr est/estländare, lett/lettländare). Detta fungerar dock inte med alla länder (t ex litauier) och med andra låter det, om inte fel, så t o m skrattretande, tysk/tyskländare. :)

/Johan

Användarvisningsbild
meimer
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 juni 2003, 01:57
Ort: Helsingborg

Inlägg av meimer » 29 juni 2003, 00:32

Litauer, inte litaier :P

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 29 juni 2003, 00:34

meimer skrev:Litauer, inte litaier :P
Jag skrev inte litaier. :P Kände på mig att det inte var riktigt rätt, men jag kunde inte hitta felet.

/Johan

Skriv svar