Ryssar eller Sovjeter?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Ryssar eller Sovjeter?

Inlägg av Martin Lundvall » 5 juni 2003, 18:14

Jag undrar om ni har något bra samlingsnamn på vad man ska kalla befolkningen i Sovjetunionen. Vi har ju svenskar, britter, fransmän, japaner osv. Men vad kallar man de som bodde i Sovjetunionen. I mitt tyckte låter sovjeter mycket fel. Förvisso har ryssarna varit de tongivande i Sovjetunionen men att kalla alla som bodde i Sovjetunionen för ryssar är ju att överdriva. Eler är det bara något som man får leva med precis som amerikanare och USA.

/Martin

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 5 juni 2003, 19:01

Om man använder benämningen sovjeter så blir det helt missvisande, då sovjeterna var de Ryska arbetarråden. Befolkningen får väl kallas för vad de var; ryssar, vitryssar, ukrainare, moldaver, kosacker, kareler, georgier, abchazer, tjetjener, ingusjier, azerbadjaner, kalmüker, tatarer, kazakher, kirgizer, turkmener, volgatyskar, uzbeker, tuviner, burjater, tunguser, evenker m.m.m.m.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 5 juni 2003, 20:45

Sovjetmedborgare?

/Marcus

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 5 juni 2003, 21:16

Marcus Wendel skrev:Sovjetmedborgare?

/Marcus
Låter lite väl långt. Sovjeter och sovjetmedborgare är ju ändå precis samma sak.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 5 juni 2003, 21:20

Ereyk skrev:Sovjeter och sovjetmedborgare är ju ändå precis samma sak.
Inte alls, sovjeter var som Djinghis Khan skrev ovan arbetarråden, inte medborgarna.

/Marcus

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 5 juni 2003, 21:23

Marcus Wendel skrev:
Ereyk skrev:Sovjeter och sovjetmedborgare är ju ändå precis samma sak.
Inte alls, sovjeter var som Djinghis Khan skrev ovan arbetarråden, inte medborgarna.

/Marcus
Jo det har du rätt i. Men det kan betyda förutom arbetarråd även "medborgare i Sovjet", som kanske är termen man egentligen skall använda. Jag skriver sovjeter, fullt medveten om att det även kan betyda arbetarråd, men ochså att det är kortare att skriva än "medborgare i Folkets Republik Sovjetunionen"

Användarvisningsbild
Generalen
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 maj 2003, 17:11
Ort: Stockholms län

Inlägg av Generalen » 5 juni 2003, 22:41

Ryssar eller Sovjeter ...en bra frågga faktist .vet ej svaret

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 5 juni 2003, 22:52

Ryssar är en etnisk folkgrupp i Ryssland, sovjeter omfattar även ingusjer, tjetjener osv alla folkgrupper som bodde i Sovjetunionen, även om ryssarna var den största etniska gruppen.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 5 juni 2003, 23:03

Sovjeter betecknar inte bara arbetarråd utan även mer allmänt samling eller ett råd. Sovjetunionen betyder sålunda Rådsunionen.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 5 juni 2003, 23:16

Sovjet var Ryssland plus ett antal andra länder (ur dagens karta).
Ryssland var alltså bara en del av Sovjetunionen.

Sverige är bara en del av Skandinavien t.ex. Men det var Ryssarna som hade kontrollen över Sovjetunionen, de hade därmed alltså också kontroll över Sovjets medlemsstater, Lettland, Vitryssland etc.

Så ryssarna kommer från Ryssland, letterna från Lettland, esterna från Estland osv, men Sovjetmedborgarna var alltså alla människor i Sovjet.

Kod: Markera allt

arbetarråd, revolutionära organisationer med politiska och ekonomiska maktbefogenheter. Mest kända är de ryska arbetarråd, kallade sovjeter, som upprättades vid revolutionerna 1905 och 1917. Vid det senare tillfället utvecklades de till kamporganisationer för bolsjevikerna.
- Nationalencyklopedin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 juni 2003, 00:54

Marcus Wendel skrev:Sovjetmedborgare?

/Marcus
Även om det är lite långt så är det nog den mest korrekta beskrivningen. Hellre det än att skriva de "ryska, vitryska, ukrainska, geogiska, mm soldaterna" Då blir det lite bättre med sovjetsoldaterna.
Tack för svaren.

/Martin

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 6 juni 2003, 18:41

Termen innebär ju en generalisering redan från början. Istället för att tala om britter, tyskar eller sovjeter kan man tala om "sovjetiska armén", "den sovjetiska regeringen" etc etc. En specificering gör ju också att det inte blir så vagt.

Inget svar, men ett tips på hur man kringgår problematiken.

Dock är sovjeter den korrekta benämningen enligt SVT, som gav sporteredaktionen en glirling för att de sade "ryssar" i samband med sportsändningar.

/Forsberg

Användarvisningsbild
thonil
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 maj 2003, 19:55
Ort: Lund, Sverige

Inlägg av thonil » 10 juni 2003, 15:25

För att fortsätta på temat "sovjeter" vs. "ryssar":

Dagens Ryska Federation är ju också multinationell, precis som det forna Sovjetunionen. Sålunda finns det både ryssar, tatarer, ingusjeter etc i Ryssland, och dessa brukar (ska) betecknas med samlingsnamnet "ryssländare". Nu är min ryska urdålig, men jag tror att det heter ruskij och rossiskij i original.

Har jag helt fel när jag förmodar att man gör samma distinktion i Finland, där det finns finnar och svenskar och att alla är finländare?

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 10 juni 2003, 15:30

thonil skrev:För att fortsätta på temat "sovjeter" vs. "ryssar":

Dagens Ryska Federation är ju också multinationell, precis som det forna Sovjetunionen. Sålunda finns det både ryssar, tatarer, ingusjeter etc i Ryssland, och dessa brukar (ska) betecknas med samlingsnamnet "ryssländare". Nu är min ryska urdålig, men jag tror att det heter ruskij och rossiskij i original.

Har jag helt fel när jag förmodar att man gör samma distinktion i Finland, där det finns finnar och svenskar och att alla är finländare?
Man kallar Finsk språgigar för Finnar och svensk språkiga för Finlandssvenskar ..

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 10 juni 2003, 15:50

Superfinne skrev:
thonil skrev:För att fortsätta på temat "sovjeter" vs. "ryssar":

Dagens Ryska Federation är ju också multinationell, precis som det forna Sovjetunionen. Sålunda finns det både ryssar, tatarer, ingusjeter etc i Ryssland, och dessa brukar (ska) betecknas med samlingsnamnet "ryssländare". Nu är min ryska urdålig, men jag tror att det heter ruskij och rossiskij i original.

Har jag helt fel när jag förmodar att man gör samma distinktion i Finland, där det finns finnar och svenskar och att alla är finländare?
Man kallar Finsk språgigar för Finnar och svensk språkiga för Finlandssvenskar ..
Men om man menar alla finnar, dvs både finskspråkiga och finlandssvenskar, så måste de väl rimligtvis kallas för finländare?

Skriv svar